Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Watch Repair Tool Kit

Diskussion i 'Diskussion' startad av Joakim holmblad, 3 september 2014.

1. Joakim holmblad
    Trådstartare

Joakim holmblad Torpare

Från:
    dalarna
    Hej!

Någon som kan tipsa om en bra säljare på E-bay.
    Tips på bra tool kit, vad behöver man som nybörjare?

Vill helst hitta säljare från europa ej China.
    Kanske finns någon på forumet som säljer?

Mvh
    Joakim toolkit.jpg.jpg

2. Sundström

Sundström Friends of KS

Jag har den typen av kit som visas på bilden fast med några fler verktyg.
    Det är ganska smäckig kvalitet på dom där grejerna och hade jag handlat igen hade jag lagt ett par hundra till på bättre verktyg.
    Vilka verktyg behöver du mest?
    Kanske är bättre och lägga pengar på lösa verktyg istället för ett kit?

eriksson850 och jabla gillar detta.
  3. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Det borde finnas ett alkolås på dylika verktyg :bag:

morrism, Nicke L (Växjö), jabla och 1 annan gillar detta.
  4. Ruskprick

Ruskprick Friends of KS

... så man inte vaknar upp med nato-band på varenda klocka? :D

Skulle rekommendera att beställa från cousinsuk, fundera lite på vad du behöver och beställ separata så blir det lite dyrare men gissar på att det är värt det :)
    Inte handlat där själv (än) men det brukar nämnas titt som tätt och folk verkar nöjda.

hedbrg gillar detta.
  5. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Kolla "hemslöjd, mod & fix" där jag tror detta avhandlats väldigt många gånger ..

6. limbotimbo

limbotimbo Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Finns ett nybörjarkitt på kjell och Kompany för en 400 spänn

7. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Lägg pengarna på en eller ett par bra skruvmejslar, en pincett och en lupp. Komplettera varefter behov uppstår. De flesta billiga kit är skräp, och då gör man mer skada än nytta (boettöppnare som glappar och slinter, skruvmejslar som böjer sig och slinter, etc).

jabla gillar detta.
  8. cab

cab Friends of KS

Bättre att köpa på sig lite Bergeon verktyg då och då. Större skillnad än man tror, allt blir bättre och lättare med rätt verktyg.

Tror jag har ett sånt där kitt som inte används i någon låda du kan få köpa billigt annars.

9. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag har ett sånt där kitt i molekyler någonstans. Du kan då ärva det... Satsa på bättre grejer, dom där förstör mer än att göra nytta tyvärr...

10. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Heter inte pincett utan korntång ;) har jag fått lära mig när jag var ny på forumet .Annars håller jag med i att bra verktyg är halva jobbet .Billiga skruvmejslar går bara sönder .Det enda jättebilliga jag har är en visaravdragare och den funkar men är inget bra .

DrSbaitso och tim ur länk gillar detta.
  11. Exxet

Exxet Borgare

Ett grund set, enligt mig: boettöppnare, verkhållare, korntänger #2/#5, lupp, tandpetare, Rodico (rengörningsmassa), dammpust, skruvmejslar 0,5-0,6-0,8-1,2-1,5-2,0 mm.
    Sen kan man kompletera hur mkt man vill, oljning o s v, håll dig borta från billiga tool-kits, köpte ett för ca: 1000-lappen men det var inget vidare, kolla Ebay på beggat, vill du ha bra o dyrt kolla på Bergeon, Horotec o Dumont.

Rek. butiker: Cousins UK, Red Rooster UK t. ex. kika in på den här sidan: http://www.watchmaking.se/index.htm

12. Strindberg

Strindberg Biskop

Dammpust har de på apoteket för 30 pix, budgettips från mig (behövde en lite halvakut).

eriksson850 gillar detta.
  13. hhammarstrand

hhammarstrand Torpare

Från:
    Göteborg
    Har ett sånt kit på bilden och det mesta är trasigt. Jag hade, och ska, köpa bättre verktyg

14. Joakim holmblad
    Trådstartare

Joakim holmblad Torpare

Från:
    dalarna
    Tack alla! Ja man blir lite misstänksam när priset är så väldigt lågt.
    Låter sunt att införskaffa det man först behöver och då kvalité.
    På denna e-bay sida känns det väl som bra grejer? Dom har även ett litet tool kit ;) http://www.ebay.com/usr/redroosteruk

Har precis börjat införskaffa vintage klockor, även skrot för att skruva på. Så då är det kul att ha något bra att skruva med.
    Tack/JH

15. nissehult

nissehult Friends of KS

Har du, eller någon annan, konkreta tips på en bra men inte allt för dyr lupp? Inte direkt för urmakeri men för att titta på klockans detaljer.

16. Exxet

Exxet Borgare

Svårt att ge något generellt tips där, en lupp kostar ju allt i från en 10:a till 300:- finns nog mkt dyrare oxå.
    10 x förstoring är nog lämpligt, själv använder jag mest en sån där "skärm" m förstoringsglas när jag mekar.

42770-7258-4.jpg

17. nissehult

nissehult Friends of KS

Ok. Tack för infon. Tänkte mig något mer portabelt ;)

Dax att googla och förbereda sig för Fars Dag...

18. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har läst att det kan vara bra att ha några olika förstoringsgrader, x4 för överblick och x10-12 för det riktiga småpillet. Luppen är hur som inte den stora kostnaden. Håller med övriga om att gå på de bra märkena och plocka lite, vad gäller pincetten/korntång så tipsades jag om stlk 2 och 5. Mejslar köper du ett kit så du får med alla då skruvarna finns i motsvarande storlekar. Glöm inte boett- och urverkshållare

19. Exxet

Exxet Borgare

Den här är nog mer passande då, att ha i fickan om man är på en loppis lr så.

lupp30x-500x500.jpg

nissehult gillar detta.
  20. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Kan vara värt att söka efter begagnat. Fick en hel uppsättning Bergeon mejslar, korntänger, öppnare, div. filar, lupp, glaslyft etc etc för runt 600:-.

nissehult och Matts gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield