• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Watch Repair Tool Kit

Joakim holmblad

Breitling
Hej!

Någon som kan tipsa om en bra säljare på E-bay.
Tips på bra tool kit, vad behöver man som nybörjare?

Vill helst hitta säljare från europa ej China.
Kanske finns någon på forumet som säljer?

Mvh
Joakim
toolkit.jpg.jpg
 
Jag har den typen av kit som visas på bilden fast med några fler verktyg.
Det är ganska smäckig kvalitet på dom där grejerna och hade jag handlat igen hade jag lagt ett par hundra till på bättre verktyg.
Vilka verktyg behöver du mest?
Kanske är bättre och lägga pengar på lösa verktyg istället för ett kit?
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Det borde finnas ett alkolås på dylika verktyg :bag:


... så man inte vaknar upp med nato-band på varenda klocka? :D

Skulle rekommendera att beställa från cousinsuk, fundera lite på vad du behöver och beställ separata så blir det lite dyrare men gissar på att det är värt det :)
Inte handlat där själv (än) men det brukar nämnas titt som tätt och folk verkar nöjda.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Lägg pengarna på en eller ett par bra skruvmejslar, en pincett och en lupp. Komplettera varefter behov uppstår. De flesta billiga kit är skräp, och då gör man mer skada än nytta (boettöppnare som glappar och slinter, skruvmejslar som böjer sig och slinter, etc).
 

cab

Audemars
2-Faktor
Bättre att köpa på sig lite Bergeon verktyg då och då. Större skillnad än man tror, allt blir bättre och lättare med rätt verktyg.

Tror jag har ett sånt där kitt som inte används i någon låda du kan få köpa billigt annars.
 

CLT

Rolex
Jag har ett sånt där kitt i molekyler någonstans. Du kan då ärva det... Satsa på bättre grejer, dom där förstör mer än att göra nytta tyvärr...
 

rogart-63

Patek
Lägg pengarna på en eller ett par bra skruvmejslar, en pincett och en lupp. Komplettera varefter behov uppstår. De flesta billiga kit är skräp, och då gör man mer skada än nytta (boettöppnare som glappar och slinter, skruvmejslar som böjer sig och slinter, etc).

Heter inte pincett utan korntång ;) har jag fått lära mig när jag var ny på forumet .Annars håller jag med i att bra verktyg är halva jobbet .Billiga skruvmejslar går bara sönder .Det enda jättebilliga jag har är en visaravdragare och den funkar men är inget bra .
 

Exxet

Rolex
Ett grund set, enligt mig: boettöppnare, verkhållare, korntänger #2/#5, lupp, tandpetare, Rodico (rengörningsmassa), dammpust, skruvmejslar 0,5-0,6-0,8-1,2-1,5-2,0 mm.
Sen kan man kompletera hur mkt man vill, oljning o s v, håll dig borta från billiga tool-kits, köpte ett för ca: 1000-lappen men det var inget vidare, kolla Ebay på beggat, vill du ha bra o dyrt kolla på Bergeon, Horotec o Dumont.

Rek. butiker: Cousins UK, Red Rooster UK t. ex. kika in på den här sidan: http://www.watchmaking.se/index.htm
 

Joakim holmblad

Breitling
Tack alla! Ja man blir lite misstänksam när priset är så väldigt lågt.
Låter sunt att införskaffa det man först behöver och då kvalité.
På denna e-bay sida känns det väl som bra grejer? Dom har även ett litet tool kit ;) http://www.ebay.com/usr/redroosteruk

Har precis börjat införskaffa vintage klockor, även skrot för att skruva på. Så då är det kul att ha något bra att skruva med.
Tack/JH
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ett grund set, enligt mig: boettöppnare, verkhållare, korntänger #2/#5, lupp, tandpetare, Rodico (rengörningsmassa), dammpust, skruvmejslar 0,5-0,6-0,8-1,2-1,5-2,0 mm.
Sen kan man kompletera hur mkt man vill, oljning o s v, håll dig borta från billiga tool-kits, köpte ett för ca: 1000-lappen men det var inget vidare, kolla Ebay på beggat, vill du ha bra o dyrt kolla på Bergeon, Horotec o Dumont.

Rek. butiker: Cousins UK, Red Rooster UK t. ex. kika in på den här sidan: http://www.watchmaking.se/index.htm
Har du, eller någon annan, konkreta tips på en bra men inte allt för dyr lupp? Inte direkt för urmakeri men för att titta på klockans detaljer.
 

Exxet

Rolex
Svårt att ge något generellt tips där, en lupp kostar ju allt i från en 10:a till 300:- finns nog mkt dyrare oxå.
10 x förstoring är nog lämpligt, själv använder jag mest en sån där "skärm" m förstoringsglas när jag mekar.

42770-7258-4.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Svårt att ge något generellt tips där, en lupp kostar ju allt i från en 10:a till 300:- finns nog mkt dyrare oxå.
10 x förstoring är nog lämpligt, själv använder jag mest en sån där "skärm" m förstoringsglas när jag mekar.

42770-7258-4.jpg
Ok. Tack för infon. Tänkte mig något mer portabelt ;)

Dax att googla och förbereda sig för Fars Dag...
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har läst att det kan vara bra att ha några olika förstoringsgrader, x4 för överblick och x10-12 för det riktiga småpillet. Luppen är hur som inte den stora kostnaden. Håller med övriga om att gå på de bra märkena och plocka lite, vad gäller pincetten/korntång så tipsades jag om stlk 2 och 5. Mejslar köper du ett kit så du får med alla då skruvarna finns i motsvarande storlekar. Glöm inte boett- och urverkshållare
 
Topp