• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Watch winder eller inte?

Jbberg

Breitling
Hej,
Har sökt en del men inte hittat exakt min situation. Har köpt en Rolex Submariner som jag just nu inte kan använda på vardagar eftersom mitt jobb inte tillåter det.
Jag har en billig watchwinder som går drygt 2500 TPD.
Då till min fråga.
Vad är bäst,
Köpa en watchwinder som går 650 TPD,
Använda den jag har (2500TPD),
Låta klockan ligga och skruva upp den,

Ska tillägga att detta är fram till hösten så några månader och även semester däremellan.
Så säg att det handlar om 2 månader.

Må bäst,
Jonathan
 

Bilagor

  • IMG_1218.JPG
    IMG_1218.JPG
    218.5 KB · Visningar: 100

Oniel

Panerai
Det gör ingenting om du låter den ligga på vardagarna och sen att du använder den på helgen!
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Så länge du inte har datum utan quickset skulle jag inte ens ha en winder i åtanke. Men alla är vi olika :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Hej,
Har sökt en del men inte hittat exakt min situation. Har köpt en Rolex Submariner som jag just nu inte kan använda på vardagar eftersom mitt jobb inte tillåter det.
Jag har en billig watchwinder som går drygt 2500 TPD.
Då till min fråga.
Vad är bäst,
Köpa en watchwinder som går 650 TPD,
Använda den jag har (2500TPD),
Låta klockan ligga och skruva upp den,

Ska tillägga att detta är fram till hösten så några månader och även semester däremellan.
Så säg att det handlar om 2 månader.

Må bäst,
Jonathan
Du har ju en ND så det är ju en smal sak att bara vrida upp klockan på fredag kväll eller när du nu börjar använda den och ställa klockan.
 

Jbberg

Breitling
Du har ju en ND så det är ju en smal sak att bara vrida upp klockan på fredag kväll eller när du nu börjar använda den och ställa klockan.
Ja men jag tänkte mer vad som är bäst för klockan.
Har hört om oljor osv som försämras i kvalitén om man låter den ligga. Men eftersom det är så kort period antar jag att det inte spelar någon roll?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ja men jag tänkte mer vad som är bäst för klockan.
Har hört om oljor osv som försämras i kvalitén om man låter den ligga. Men eftersom det är så kort period antar jag att det inte spelar någon roll?
Det behöver du inte oroa dig för under en så kort period :)
 
Topp