• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

What-If: Rolex Submariner 116610

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Den blå hade jag lätt kunnat tänka mig om länken var i vanlig stålfärg. Den svart-gula hade också gått hem, men samma sak där. Länken är jag lite tveksam till...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag är ju inte det, men jag var för ung för att äga en Rolex.
Givetvis var inte Rolex något dåligt märke då, det var endast ren och skär ironi.

Hur gammal var herrn själv?

80-talet var prime time med lumpen, gymnasiet, början på universitet. Rolex var kung redan då. Syster min köpte DJ TT som var det stekigaste man kunde ha för studielånet..
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
80-talet var prime time med lumpen, gymnasiet, början på universitet. Rolex var kung redan då. Syster min köpte DJ TT som var det stekigaste man kunde ha för studielånet..


Jag är avundsjuk på dom som var i utgångsålder under 80 talet, speciellt i mitten av decenniet, det verkar ha funnits hur mycket pengar som helst då. Alla ägde aktier i Fermenta och gled omkring i dallasmoppar(Mercedes SL cab). Själv hade jag en Seiko 5 Automatic som min farbror gett mig och den var givetvis hopplöst "ute" eftersom den var ifrån -75 och var inte gjord i plast.
 

Carolin

Cartier
Jag är avundsjuk på dom som var i utgångsålder under 80 talet, speciellt i mitten av decenniet, det verkar ha funnits hur mycket pengar som helst då. Alla ägde aktier i Fermenta och gled omkring i dallasmoppar(Mercedes SL cab). Själv hade jag en Seiko 5 Automatic som min farbror gett mig och den var givetvis hopplöst "ute" eftersom den var ifrån -75 och var inte gjord i plast.
Känn dig inte ensam. Jag tyckte jag stekte i min Pierre Balmain i gulddoublé som jag fått i gåva av en pojkvän. Den satt på ett brunt läderband som jag senare bytte till länk. Länken finansierade jag mha av lön från extrajobbet på Gyllene Måsen. :)
 
  • Like
Reactions: UNO

UNO

Panerai
Jag är avundsjuk på dom som var i utgångsålder under 80 talet, speciellt i mitten av decenniet, det verkar ha funnits hur mycket pengar som helst då. Alla ägde aktier i Fermenta och gled omkring i dallasmoppar(Mercedes SL cab). Själv hade jag en Seiko 5 Automatic som min farbror gett mig och den var givetvis hopplöst "ute" eftersom den var ifrån -75 och var inte gjord i plast.

Pinsamma efterhandskonstruktioner i flesta fall.
Gjorde just lumpen i Strängnäs 86-87 när Fermenta var på topp och hann dala lagom till vi muckade. Det var mycket snack om några i personalen som blivit rika på pappret, någon hade visst även köpt en 944:à. Som mycket annat blir dessa historier oproportionerliga i efterhand.
Hör på vad som sägs om något resultat/bokslut/prognos i dag, se på alla som i extas sufflerar "ja" "just det" "precis" och inse att det kan vara 2014 års Fermenta ni hör på.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Pinsamma efterhandskonstruktioner i flesta fall.
Gjorde just lumpen i Strängnäs 86-87 när Fermenta var på topp och hann dala lagom till vi muckade. Det var mycket snack om några i personalen som blivit rika på pappret, någon hade visst även köpt en 944:à. Som mycket annat blir dessa historier oproportionerliga i efterhand.
Hör på vad som sägs om något resultat/bokslut/prognos i dag, se på alla som i extas sufflerar "ja" "just det" "precis" och inse att det kan vara 2014 års Fermenta ni hör på.

Alla älskar bra historier. De måste inte vara sanna för att man ska njuta av dem. Många exotifierar och romantiserar minnen från när man var yngre, men jag tycker på något sätt att det hör till. Det är härligt att smaka på den där bilden av killen som köpte Porschen, gled omkring och var kung på stan. Sant eller inte, det väcker bilder och sen kan man alltid prata om siffror, men det gör det hela mindre intressant enligt mitt tycke. :artist:
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag kan tänka mig att Rolex knappast skulle uppskatta att en AD sätter "exklusiva" tavlor i vanliga stålklockorna då det även handlar om image och prestige.

Av ren nyfikenhet: är det någon som vet mer exakt hur svårt det är att genomföra den här typen av byte?

Jag är knappast spekulant för tillfället, men jag tycker t.ex. att 'racingtavlan' som normalt hör hemma i vitgulds-Daytonan är snyggare än den vanliga vita 116520-tavlan.

Jag har dessutom sett både lösa tavlor och 116520 med vitguldstavlan. Så någon måste ju uppenbarligen genomfört detta byte.

Är det helt uteslutet att en AD befattar sig med sådant? Isf antar jag att det också bryter mot garantier etc.?
 

Whedda

Rolex
Av ren nyfikenhet: är det någon som vet mer exakt hur svårt det är att genomföra den här typen av byte?

Jag är knappast spekulant för tillfället, men jag tycker t.ex. att 'racingtavlan' som normalt hör hemma i vitgulds-Daytonan är snyggare än den vanliga vita 116520-tavlan.

Jag har dessutom sett både lösa tavlor och 116520 med vitguldstavlan. Så någon måste ju uppenbarligen genomfört detta byte.

Är det helt uteslutet att en AD befattar sig med sådant? Isf antar jag att det också bryter mot garantier etc.?

Jag tror detta handlar om vem du känner hos AD och hur god vän du är med denne. Går du in och frågar vem som helst kan jag säga med 99% säkerhet att svaret blir nej hos alla AD i Sverige. Sen är det såklart så att AD kan beställa hem en extra tavla och insert från Rolex och värt att tänka på är att bara ett keramiskt insert kan landa på 10k. Tavla vet jag inte men räkna med 5k. Detta handlar alltså om Subben. Daytonan vet jag inte. Målarn kanske har ett hum?

Misstänker Rolex att det sker i stor skala från AD kan det nog bli ett rejält rapp över fingrarna.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Sen är det såklart så att AD kan beställa hem en extra tavla och insert från Rolex och värt att tänka på är att bara ett keramiskt insert kan landa på 10k. Tavla vet jag inte men räkna med 5k. Detta handlar alltså om Subben. Daytonan vet jag inte.

Tack för svar! Misstänkte nästan att det var så det ligger till.

Runt 11'-12' har jag sett 'vitgulds'-tavlor för på Chrono. Så det är ju ingen jättebillig operation.
 

Whedda

Rolex
Tack för svar! Misstänkte nästan att det var så det ligger till.

Runt 11'-12' har jag sett 'vitgulds'-tavlor för på Chrono. Så det är ju ingen jättebillig operation.

Nej och då det hur man än vänder på det aldrig kommer höja värdet på klockan tycker jag det är ett alldeles för högt pris att betala för bara estetiken. Vad jag har svårast med är just att dessa sitter i mycket dyrare klockor än den man har. Det hade varit mycket enklare om det var tvärtom för då tonar man snarare ner det om man säger så.

Jag har tittat på att köpa en blå eller svart tavla till min Royal Oak som komplement till den vita men där snackar vi 10k inkl installation. Även om tavlan är korrekt så är det väldigt mycket pengar och inget man byter likt ett vintage insert eller oyster till jubilee.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Vad jag har svårast med är just att dessa sitter i mycket dyrare klockor än den man har. Det hade varit mycket enklare om det var tvärtom för då tonar man snarare ner det om man säger så.

Jag har tittat på att köpa en blå eller svart tavla till min Royal Oak som komplement till den vita men där snackar vi 10k inkl installation. Även om tavlan är korrekt så är det väldigt mycket pengar och inget man byter likt ett vintage insert eller oyster till jubilee.

Jag håller helt och fullt med dig, jag har också svårt för saker som försöker vara nåt dom inte är, i det här fallet var det estetiken som lockade. Synd att det inte finns någon trevlig panda till 16520/116520.

Anngående AP:n så tycker jag den vita tavlan ser fantastisk ut. Du har väl trevliga svarta ur så att det räcker! :)
 

Målarn

The Steak
Jag tror detta handlar om vem du känner hos AD och hur god vän du är med denne. Går du in och frågar vem som helst kan jag säga med 99% säkerhet att svaret blir nej hos alla AD i Sverige. Sen är det såklart så att AD kan beställa hem en extra tavla och insert från Rolex och värt att tänka på är att bara ett keramiskt insert kan landa på 10k. Tavla vet jag inte men räkna med 5k. Detta handlar alltså om Subben. Daytonan vet jag inte. Målarn kanske har ett hum?

Misstänker Rolex att det sker i stor skala från AD kan det nog bli ett rejält rapp över fingrarna.

ADs monterar bara tavlor som tillhör till just det Reffet, det är vad jag vet :)!!
 

Whedda

Rolex
Jag håller helt och fullt med dig, jag har också svårt för saker som försöker vara nåt dom inte är, i det här fallet var det estetiken som lockade. Synd att det inte finns någon trevlig panda till 16520/116520.

Anngående AP:n så tycker jag den vita tavlan ser fantastisk ut. Du har väl trevliga svarta ur så att det räcker! :)

Jo visst har man merparten mörka tavlor...Dock börjar jag känna att det är så av en anledning.

Jag älskar den vita tavlan på RO så det är inget problem. Däremot tycker jag att den unika smårutiga tavlans struktur kommer fram lite bättre i en mörk tavla. Har gått från att föredra ljusa tavlor till mörka mer och mer och är nu nästan mer sugen på en kostymare i guld med svart tavla än vit.

Vit/silvertavla är lite som att ligga med kondom ;)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Pinsamma efterhandskonstruktioner i flesta fall.
Gjorde just lumpen i Strängnäs 86-87 när Fermenta var på topp och hann dala lagom till vi muckade. Det var mycket snack om några i personalen som blivit rika på pappret, någon hade visst även köpt en 944:à. Som mycket annat blir dessa historier oproportionerliga i efterhand.
Hör på vad som sägs om något resultat/bokslut/prognos i dag, se på alla som i extas sufflerar "ja" "just det" "precis" och inse att det kan vara 2014 års Fermenta ni hör på.


Att totalt dissa blir fånigt.. 80-talet var det första årtiondet där någon utan utbildning kunde bygga en förmögenhet som anställd. Många unga killar direkt från skola eller lumpen blev aktiemäklare. Flera av dessa hade bara 2 årigt gymnasium bakom. Det var lätt att få jobb, på Kronobergshäktet fanns 80 vakanser IOM att det var så gott om jobb (på 90-talet och idag noll vakanser. Nyexaminerade universitetsstudenter fick jobb även om mediokra betyg. Fem år senare svängde det för studenterna 20 år senare för mäklarna. Idag som aktiemäklare är du en paria särskilt om du inte har universitetsexamen. Stockholm var under en period bland de mest porschetäta städerna i världen. Att detta inte märktes i småstäder är en annan fråga..
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Att totalt dissa blir fånigt.. 80-talet var det första årtiondet där någon utan utbildning kunde bygga en förmögenhet som anställd. Många unga killar direkt från skola eller lumpen blev aktiemäklare. Flera av dessa hade bara 2 årigt gymnasium bakom. Det var lätt att få jobb, på Kronobergshäktet fanns 80 vakanser IOM att det var så gott om jobb (på 90-talet och idag noll vakanser. Nyexaminerade universitetsstudenter fick jobb även om mediokra betyg. Fem år senare svängde det för studenterna 20 år senare för mäklarna. Idag som aktiemäklare är du en paria särskilt om du inte har universitetsexamen. Stockholm var under en period bland de mest porschetäta städerna i världen. Att detta inte märktes i småstäder är en annan fråga..
Du har helt rätt, jag har flera något äldre vänner som direkt efter lumpen landade bra arbeten på bank och därefter har gjort vettiga karriärer inom Börsvärlden medan deras några år yngre bröder och även jag missade den chansen med ett par tre år. Surt sa räven :)
 

UNO

Panerai
Att totalt dissa blir fånigt.. 80-talet var det första årtiondet där någon utan utbildning kunde bygga en förmögenhet som anställd. Många unga killar direkt från skola eller lumpen blev aktiemäklare. Flera av dessa hade bara 2 årigt gymnasium bakom. Det var lätt att få jobb, på Kronobergshäktet fanns 80 vakanser IOM att det var så gott om jobb (på 90-talet och idag noll vakanser. Nyexaminerade universitetsstudenter fick jobb även om mediokra betyg. Fem år senare svängde det för studenterna 20 år senare för mäklarna. Idag som aktiemäklare är du en paria särskilt om du inte har universitetsexamen. Stockholm var under en period bland de mest porschetäta städerna i världen. Att detta inte märktes i småstäder är en annan fråga..
Hejhopp !
Du missförstår mig tror jag , det var mycket som var bättre på åttiotalet och mycket var som du påpekar just möjligt.
Dock var Fermenta en illusion, en dröm, en önskar men de finns i dag och de kommer att finnas framgent.
Porschetätheten ska man inte dra några felaktiga slutsatser av, det var mer komplexa mekanismer som gav denna trevliga effekt.
Det där med småstad smärtade dock...
jag åkte till Strängnäs för att göra min plikt för fosterlandet(lumpen) vilket blottlade baksidor i denna tid när allt var möjligt, dåtida försvaret och dess personal skulle inte kunna få något som helst arbete i dag.
 
Topp