• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

What to do? 214270 eller IW323902

tobmagn

Breitling
Hej KS!

Detta är min första post på forumet, även om jag "smygläst" sedan en tid tillbaka. Jäklar vilken trevlig stämning det är på forumet, få internetforum som är så roliga att bara gå in att slöläsa lite på!

Hur som helst så är jag här för att få lite synpunkter i valet av klocka. Klockan är tänkt att vara en några år försenad examenspresent till mig själv, varför jag tänker mig att jag ska ha kvar den länge (Vi får se ur det går, känner jag mig själv rätt så dröjer det nog inte allt för länge innan någonting annat blir intressant). Men klockan är som sagt tänkt att, i alla fall till en början fungera som enda klocka.

Jag hade så gott som bestämt mig för en Explorer 214240, men på senaste tiden så har jag även sneglat på IWC Ingenieur IW323902. Provade den idag och måste säga att det var lite av kärlek vid första ögonkastet. Kändes fin på armen, vilket ifs även Explorern gjorde...

Vad tycker forumet? Vilken klocka kommer jag vara mest nöjd med om, säg 5 år? Alla synpunkter, objektiva som subjektiva mottas tacksamt. Slänger in två halvtaskiga mobilbilder från när jag varit och klämt..

/T
IMG_0332x.jpg
IMG_0424x.jpg
 
Tror du kommer känna kärlek oavsett vilken du väljer.. Tänk på att iwc:n har integrerad länk vilket begränsar valet av band du kan köra med.

Nä, fan, Explorern är gjuten! :)

Och välkommen givetvis!!
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tror du kommer känna kärlek oavsett vilken du väljer.. Tänk på att iwc:n har integrerad länk vilket begränsar valet av band du kan köra med.

Nä, fan, Explorern är gjuten! :)

Och välkommen givetvis!!
Är du säker på att den inte går att få med annat band? Tror att det fanns ett gummiband du kunde få!

ONT hade helt klart gått på iwc:n även om Explorern är en grym klocka!
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Även om IWCn är dösnygg så hade jag kört på Explorern.
Det kan helt enkelt inte bli fel med en sådan.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Exp! Varför? Jo, den går väldigt bra ihop med din dressade stil. Såvida du inte drar på dig skjorta och kavaj varje gång du drar ett vristskott... Titta bara på Lalle Johnson. Sveriges bäst klädda man.
Xn9j2MV.jpg


Jag tror även att du kommer att vara mer nöjd med Exp:an efter fem år. Varför? Den är enkel och ren. Men kan även bli tråkig om du är en OWG. Komplettera med något, är mitt tips!
 

TKVF

Panerai
Jah röstar för Iwc. Finns för övrigt en med ljus tavla och guldindex. iwc är lire mer ovanligt. Länken kan bara beskrivas genom att pröva. Iwc nya har också inhouse verk men är lite större.

En Explorer kan du alltid köpa till senare till ett bra/billigt pris.
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
IWC är ett grymt märke men Rolex är alltid Rolex :)

På de bilder du tagit ser Exp 1 ut att sitta perfekt. Den saknar datum så tycker du det är väldigt viktigt så får du gå IWCn.

Tror du blir nöjd oavsett vad du väljer men jag hade iaf valt Rollen.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag brukar vanligen föreslå Explorer-serien, men om din examen är just till ingenjör, så finns det en riktigt skön symbolik i IWCn. Ska du dessutom ha den länge så kommer du helt troligt att ha en mer unik klocka i IWCn. En Explorer kan du ju köpa senare, eller hur?

Och detta kommer från en som äger fler än en Explorer, men ingen Inge... ;-)

A
 

Ryttaren

Rolex
Går också mot strömmen och säger IWC. Ny modell och därmed ovanlig fortfarande. Klassiskt och coolt utseende med tydliga drag av Genta. Må vara ETA men tickar nog på lika bra för det.

Go Ingenieur!
 

tobmagn

Breitling
Jag brukar vanligen föreslå Explorer-serien, men om din examen är just till ingenjör, så finns det en riktigt skön symbolik i IWCn. Ska du dessutom ha den länge så kommer du helt troligt att ha en mer unik klocka i IWCn. En Explorer kan du ju köpa senare, eller hur?

Och detta kommer från en som äger fler än en Explorer, men ingen Inge... ;-)

A

Är det ingenjör du har pluggat till? I så fall är ju valet givet.


Det är så, jag är civ. ingenjör, vilket gör att IWCn helt klart erbjuder en symbolik som Rolexen inte gör.
 
Min första klocka var just en IWC ingy, Kände mig aldrig riktigt nöjd med den.
IWCn är extremt välbyggd och den integrerade länken gör att den känns stabil som fan, men jag upplevde den som för stor och tung samtidigt som den var för anonym på samma gång.
Flippade den och gick över till Rolex "and never looked back"
 

Apansson

Torpare
Även om jag normalt sett inte är någon jätteanhängare av Rolex så tycker jag ändå att Explorer 1 är skön. Jag skulle gå på den, den håller ju värdet bättre också.
 

jompa

Breitling
Lätt Ingenieur om du är utbildad ingenjör. Nya 40mm känns som en riktig vinnare och det är skönt att IWC hajjat att alla inte bara vill ha stora klockot. Synd dock att de inte har lyckas komma ut med ett inhouse verk än, även fast det modifierade ETA verket säkert är lika bra som deras andra verk.

Som sagt, vill du ha en explorer kan du köpa den senare, men det här är mer ett statement och en ovanligare klocka. Sedan kommer den nog inte hålla värdet som en rolex men känns som en ballare pryl att se tillbaka på.

/J
 

TKVF

Panerai
De NYA ingenjörerna från IWC har inhouseverk är jag 99 procent säker på. Kolla hemsidan. Den finns i en riktigt snygg GMT version också som man inte bör missa.

Var bor du?
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Jag gillar ju IWC och har ett par, så jag är kanske inte helt neutral i mitt svar. I det här fallet är det två riktigt snygga klockor, en klassiskt ren och en med lite modernare, nästan "industriell", framtoning. Det som för mig avgör till IWC'ns fördel är att den har datum och inte är så vanlig. Rolex gör fina klockor, helt klart, men är för mycket "default" för mig om man vill ha en lite finare klocka. Go IWC!!! :cigar:
 

aadde81

Cartier
Rolex är ju en statusklocka som gemene man också känner till (värdet av). IWC är lite mer inkognito, mindre vanlig och välkänd av klocknördarna bara. Vilket känns mest lockande?
 
Topp