Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

What to do? 214270 eller IW323902

Diskussion i 'Diskussion' startad av tobmagn, 1 mars 2014.

1. tobmagn
    Trådstartare

tobmagn Torpare

Hej KS!

Detta är min första post på forumet, även om jag "smygläst" sedan en tid tillbaka. Jäklar vilken trevlig stämning det är på forumet, få internetforum som är så roliga att bara gå in att slöläsa lite på!

Hur som helst så är jag här för att få lite synpunkter i valet av klocka. Klockan är tänkt att vara en några år försenad examenspresent till mig själv, varför jag tänker mig att jag ska ha kvar den länge (Vi får se ur det går, känner jag mig själv rätt så dröjer det nog inte allt för länge innan någonting annat blir intressant). Men klockan är som sagt tänkt att, i alla fall till en början fungera som enda klocka.

Jag hade så gott som bestämt mig för en Explorer 214240, men på senaste tiden så har jag även sneglat på IWC Ingenieur IW323902. Provade den idag och måste säga att det var lite av kärlek vid första ögonkastet. Kändes fin på armen, vilket ifs även Explorern gjorde...

Vad tycker forumet? Vilken klocka kommer jag vara mest nöjd med om, säg 5 år? Alla synpunkter, objektiva som subjektiva mottas tacksamt. Slänger in två halvtaskiga mobilbilder från när jag varit och klämt..

/T
    IMG_0332x.jpg IMG_0424x.jpg

Sundström gillar detta.
  2. Sundström

Sundström Friends of KS

Tror du kommer känna kärlek oavsett vilken du väljer.. Tänk på att iwc:n har integrerad länk vilket begränsar valet av band du kan köra med.

Nä, fan, Explorern är gjuten! :)

Och välkommen givetvis!!

3. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Är du säker på att den inte går att få med annat band? Tror att det fanns ett gummiband du kunde få!

ONT hade helt klart gått på iwc:n även om Explorern är en grym klocka!

4. Mangusta

Mangusta Borgare

Rollen. Stäng tråden! :p

Uffe gillar detta.
  5. Sundström

Sundström Friends of KS

Jag skrev begränsar.. Inte utesluter. Det är klart svårare att hitta band till ingenieuren än till Explon...

Kotten gillar detta.
  6. 4cie

4cie Biskop

Även om IWCn är dösnygg så hade jag kört på Explorern.
    Det kan helt enkelt inte bli fel med en sådan.

7. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    Håller med. Explorern är som mjölkchoklad: funkar var som helst och när som helst!

4cie och Ernesto gillar detta.
  8. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Exp! Varför? Jo, den går väldigt bra ihop med din dressade stil. Såvida du inte drar på dig skjorta och kavaj varje gång du drar ett vristskott... Titta bara på Lalle Johnson. Sveriges bäst klädda man.

Jag tror även att du kommer att vara mer nöjd med Exp:an efter fem år. Varför? Den är enkel och ren. Men kan även bli tråkig om du är en OWG. Komplettera med något, är mitt tips!

Boris Balkan gillar detta.
  9. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Ingenjörn står sig blek mot 214240.

Ernesto och Uffe gillar detta.
  10. TKVF

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Jah röstar för Iwc. Finns för övrigt en med ljus tavla och guldindex. iwc är lire mer ovanligt. Länken kan bara beskrivas genom att pröva. Iwc nya har också inhouse verk men är lite större.

En Explorer kan du alltid köpa till senare till ett bra/billigt pris.

JesperO gillar detta.
  11. Guillbert

Guillbert Friends of KS

IWC är ett grymt märke men Rolex är alltid Rolex :)

På de bilder du tagit ser Exp 1 ut att sitta perfekt. Den saknar datum så tycker du det är väldigt viktigt så får du gå IWCn.

Tror du blir nöjd oavsett vad du väljer men jag hade iaf valt Rollen.

12. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    214240, done deal :)

/Daniel

13. Skolläraren

Skolläraren Friends of KS

Gå med oss! Bli en Utforskare!

image.jpg

Bojke, Ernesto, Bodén och 1 annan gillar detta.
  14. acce1999

acce1999 Friends of KS

Jag brukar vanligen föreslå Explorer-serien, men om din examen är just till ingenjör, så finns det en riktigt skön symbolik i IWCn. Ska du dessutom ha den länge så kommer du helt troligt att ha en mer unik klocka i IWCn. En Explorer kan du ju köpa senare, eller hur?

Och detta kommer från en som äger fler än en Explorer, men ingen Inge... ;-)

A

15. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Går också mot strömmen och säger IWC. Ny modell och därmed ovanlig fortfarande. Klassiskt och coolt utseende med tydliga drag av Genta. Må vara ETA men tickar nog på lika bra för det.

Go Ingenieur!

DrDre och Bojke gillar detta.
  16. konkas

konkas Friends of KS

Rolex!

17. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Är det ingenjör du har pluggat till? I så fall är ju valet givet.

18. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Av dessa två tycker jag faktiskt rollen, och det är inte ofta jag säger det.

19. Bodén

Bodén Borgare

Gillar båda, men IWC känns som ett mer spännande val.

Mr.Chang gillar detta.
  20. Uffe

Uffe Biskop

Rolex Explorer!!!!!

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

21. tobmagn
    Trådstartare

tobmagn Torpare

Det är så, jag är civ. ingenjör, vilket gör att IWCn helt klart erbjuder en symbolik som Rolexen inte gör.

acce1999 gillar detta.
  22. johnnythunders85

johnnythunders85 Torpare

Från:
    Stockholm
    Min första klocka var just en IWC ingy, Kände mig aldrig riktigt nöjd med den.
    IWCn är extremt välbyggd och den integrerade länken gör att den känns stabil som fan, men jag upplevde den som för stor och tung samtidigt som den var för anonym på samma gång.
    Flippade den och gick över till Rolex "and never looked back"

23. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Även om jag normalt sett inte är någon jätteanhängare av Rolex så tycker jag ändå att Explorer 1 är skön. Jag skulle gå på den, den håller ju värdet bättre också.

24. jompa

jompa Torpare

Från:
    Stockholm
    Lätt Ingenieur om du är utbildad ingenjör. Nya 40mm känns som en riktig vinnare och det är skönt att IWC hajjat att alla inte bara vill ha stora klockot. Synd dock att de inte har lyckas komma ut med ett inhouse verk än, även fast det modifierade ETA verket säkert är lika bra som deras andra verk.

Som sagt, vill du ha en explorer kan du köpa den senare, men det här är mer ett statement och en ovanligare klocka. Sedan kommer den nog inte hålla värdet som en rolex men känns som en ballare pryl att se tillbaka på.

/J

25. andheg

andheg Friends of KS

Älskar min!

Cosmograph gillar detta.
  26. TKVF

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    De NYA ingenjörerna från IWC har inhouseverk är jag 99 procent säker på. Kolla hemsidan. Den finns i en riktigt snygg GMT version också som man inte bör missa.

Var bor du?

27. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Jag gillar ju IWC och har ett par, så jag är kanske inte helt neutral i mitt svar. I det här fallet är det två riktigt snygga klockor, en klassiskt ren och en med lite modernare, nästan "industriell", framtoning. Det som för mig avgör till IWC'ns fördel är att den har datum och inte är så vanlig. Rolex gör fina klockor, helt klart, men är för mycket "default" för mig om man vill ha en lite finare klocka. Go IWC!!! :cigar:

jompa gillar detta.
  28. aadde81

aadde81 Stadsbo

Från:
    SUNDBYBERG
    Rolex är ju en statusklocka som gemene man också känner till (värdet av). IWC är lite mer inkognito, mindre vanlig och välkänd av klocknördarna bara. Vilket känns mest lockande?

laketwig gillar detta.
  29. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    IWC'n alla dar i veckan!

J

30. Omen

Omen Goldmember

Explorern smäller högst mellan dessa alternativ.......tänk om den funnits i gulguld?

Cyklisten gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield