• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

What to do? 214270 eller IW323902

DrDre

Patek
Jag skulle valt IWC'n om jag vore i ditt läge. Ett lite ovanligare val. Funktionellt och kvalitetsmässigt är den på samma nivå som Rolexen och så har den datum. Och den heter Ingeneur. Jag tycker också att IWC har kopplat designen till sina historiska Ingeneurer på ett snyggt sätt. Inte en replica av gamla modeller utan snarare att man har inspirerats. Visst är det en nackdel med att det inte går att byta band lika smidigt som på en Explorer, men å andra sidan, hur ofta ser man en Explorer på något annat än länk?

Här kan du läsa lite mer om Ingeneuren. Det står i artikeln att den har ett ETA 2824 baserat urverk, men jag är 99% säker på att urverket är baserat på ETA 2892 (eller motsvarande Selitas).

http://monochrome-watches.com/iwc-ingenieur-automatic-ref-3239-reviewed/
 
Vill inte dissa men nog finns det mer intressanta klockor.

Visst jag gillar inte Rolex.

Tudor BB är imo mer intreesst eller en Skyfall.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Av de två väljer jag IWCn. Är inte riktigt kompis med Explorern. Iwc har skön Genta-design och är lite mer ovanlig. Dessutom billigare ;)
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Ställt mig själv samma fråga..
Bra två kandidater du hittat, du kommer bli fantastisk nöjd med vilken av de två du än väljer, förmodligen kommer de fortsätta blicka på den andra.
Lösning: köp båda:)
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Jag hade valt IWC av dessa! Jag älskar 14270 men 214270 ger mig ett obalanserat intryck, tror det är bredden på bezelen som ställer till det.

Explorer+1.JPG
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Vilken du än väljer kommer du att jaga den andra efter ditt köp. När du köpt den andra, då blickar du mot den tredje. Osv.

Välkommen till klockträsket.
 
Måste säga 214270 eftersom jag själv är inne på en!

Inte fått chansen att prova en än; hur uppfattas dess 39mm på vristen IRL?
 

F-L-P

Panerai
Lätt en ingy. lite bökigt med den integrerade länken om man vill byta band men bara att tillverka upp ett par på direkten så att man har.

/F-L-P
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
In-house eller inte så är min erfarenhet av IWC eta baserade verk att dom är riktigt smuttiga!

Ta en klocka med iwc 79320 och jämför med en 7750 Chronometer så märker man stor skillnad!

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 

tobmagn

Breitling
Tack så mycket allesammans för bra synpunkter, spännande att höra hur ni resonerar.
Något som flera av er berört är huruvida det går/är bökigt att byta band på IWC:n, bra att veta men för mig personligen har detta liten betydelse, då jag tänkt mig att bära båda klockorna på länk, helt enkelt för att jag tycker båda modellerna passar bäst med det.
Rent objektivt så har jag skitsvårt att bestämma mig för vad som blir bäst, båda erbjuder ungefär samma sak, med små för/nackdelar. Datumvisningen på IWC:n är en klar fördel liksom kopplingen till min utbildning. Det var någon månad mellan att jag var och testade de två klockorna, jag tror att lösningen helt enkelt är att gå och prova båda på samma dag och se vilken som får hjärtat att klappa hårdast. Ingen idé att försöka tänka logiskt och som flera varit inne på så slutar det säkert med att man inte kan släppa den andra och slutligen köper den andra med.... Vilka problem :p

Måste säga 214270 eftersom jag själv är inne på en!

Inte fått chansen att prova en än; hur uppfattas dess 39mm på vristen IRL?


Den upplevdes mindre än vad jag hade trott, vilket enbart var positivt. Jag har idag en Tissot på ca 37mm vilken jag tycker sitter fint så jag var lite orolig att 214270 skulle kännas för "blaffig". Jag är ute efter klocka på länk som känns ganska dressad, utan att vara blingig och då kändes denna perfekt! Har förstått att många tycker att nya Exp ser oproportionerlig ut med för korta visar etc., men det var absolut ingenting som jag störde mig på även om jag förstår vad folk menar...
 

Jga

Breitling
Även fast jag precis har införskaffat en IW371447 så säger nog hjärtat i detta fall Rollen. Tycker att den är "lenare" på något vis. Passar mycket bra till en dressad stil.

Dock så alla andra säger så stämmer jag in i att det kommer förr eller senare sluta med att du köper den andra också...Lycka till!!
 
Topp