• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Winder eller inte...

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Hej,

Ska man låta en automat gå konstant eller slits den mindre om den får stanna vissa perioder? Om man som jag roterar klockor rätt frekvent, ska man tänka winder eller bara låta den stanna och sen dra upp? Hur är det med gängorna under kronan - de måste ju slitas ut rätt fort om man drar upp den några gånger per vecka?

Hur gör man med slitna gängor på en PO? Måste man byta boett? Min är helt ny så ingen issue än men är lite paranoid.
 

Mr Chance

Kalmar
Frågan har diskuterats många gånger och det finns i huvudsak två spår. 1) det är skadligt för klockan att ligga i winder eftersom den slits konstant och 2) det är bättre för klockan att sitta i winder eftersom oljorna då inte tjocknar. Jag vet inte vilket som är bäst men jag antar att ditt tycke och din smak får avgöra.

Själv har jag ett par automater i winder och några andra liggandes vid sidan om. En tanke är ju att klockor med quickset inte behöver sitta i winder. För att spara gängorna i kronan kan man tänka sig att skaka igång klockan. Men hur är det, behöver Omegor dras igång?

Jaja, frågan lär väl fortsätta diskuteras...

/Micke Ni
 

Pleximannen

Cartier
Jag resonerar så här: man servar ju ändå med jämna eller ojämna mellanrum så slitage ser jag inte som nåt problem. Däremot tycker jag att det är en fördel att ha klockorna i gång för jag upplever att jag använder dem och roterar dem oftare när de är ställda och går.
 
Topp