• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Winder/"snurr-håll"?

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Hej, hej,

Köpte mig en Modalo winder via E-Bay för nå´n månad sedan efter rekomendation från TTT (var det väl...).
Funkar kanon & är snygg & prydlig, men jag har problem med mina 2 av mina vintageklockor som inte vill dras upp av windern.

Heuern med Cal. 12-verk & Tissoten med Valjoux 7734-verk vill inte funka! Har sökt, men inte lyckats hitta fullständig info om "winding direction", men provat alla programmen som finns i windern & inget funkar (Clock-wise/Counter-Clockwise & "slumpat").

Skitjobbigt att ställa klockorna varje gång man ska använda dom då de saknar quick-set på datumen... Båda dras upp utmärkt när de används & har OK reserv i vanliga fall.

Tips & idéer?
Länkar till info om "winding direction" & hur många snurr de behöver?
 

Andsan

Rolex
Re: lite hjälp

Modalo Manual

Funktion och prestanda
När du inte använder din klocka med automatiskt urverk sätter du den helt enkelt i windern som roterar den och på så sätt drar upp urverket vilket gör att du slipper ställa klockan nästa gång du vill använda den. Att hålla igång klockan är bra för oljan och ser till att urverket smörjs vilket ökar livslängden och serviceintervallen på din klocka.
Inredningen i våra winders och boxar är tillverkad av mjukt pu läder av högsta kvalitet. Kuddarna som håller klockan är justerbara i två storlekar (med tillbehör # 088) för att passa olika längder på armband. Nätadapter medföljer och den kan även drivas med batterier om du vill ha den i t.ex. ett kassaskåp.
OBS! Vissa av våra nya modeller kan ej drivas med batteri.
Modalos winders har fyra rotationsprogram för att passa alla typer av automatur. Varje snurra har en egen motor som kan ställas in var för sig.

1. Av

2. Roterar medurs i två minuter, vilar i sex
minuter. Oavbruten repetition.

3. Roterar moturs i två minuter, vilar i sex
minuter. Oavbruten repetition.

4. Roterar både medurs och moturs. Först medurs i
två minuter och vilar i sex minuter. Sen moturs i
2 minuter och vilar i sex minuter. Oavbruten repetition.

5. Roterar både medurs och moturs. Fem minuter i
vardera riktning i tre timmar sen vilar den i nio
timmar. Oavbruten repetition.


Anders.S
 

Aron

Omega
Jag har en Arsenal Geneve, gammal klocka som pappa har köpt ny när han var ung, alltså på krita-åldern ca. Den är precis likadan, vägrar att funka i winder men jag tror det beror på att rotorn i den skrapar lite och går säkert lite trögt, men har man den på handen funkar den kanonbra. Min teori är att det beror på att när den sitter på handen rör den sig på ett annat och mer oregelbundet sätt vilket antagligen får rotorn att röra sig ändå, men i windern gär det så vibrationfritt och "mjukt" att den helt enkelt åker med runt eller nåt sånt. Alla andra automatare jag har funkar i min winder, Seiko och Tag Heuer (nya) och bulova (gammal) drar upp sig åt vilket håll den än snurrar men Citizen måste snurra moturs.
 
Topp