Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Winder till huvudfjädrar i Seiko

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av koze, 14 juli 2015.

1. koze
    Trådstartare

koze Stadsbo

Jag börjar närma mig en komplett uppsättning verktyg och pryttlar till min lilla klockhörna nu, och har demonterat och rengjort ett gäng seikourverk. I ett av fallen har jag relativt problemfritt lyckats att pilla tillbaka en fjäder i sitt hus efter rengöring, men nu gick jag bet på en fjäder med resultatet att den fick fel knorr. För att inte hamna där igen överväger jag att köpa ett set med "mainspring winders", men har svårt att hitta något vettigt. Det verkar som att #7 på ca 10 mm är bra för de flesta seikoverk, men när jag kollar på ebay så finns det mest oklara vintageset från USA (= tull) eller svindyra Bergeonset. Någon här som har tips på billiga och bra moderna set? Hittar inget vettigt när jag kollar runt.

2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Det är ett rätt dyrt verktyg, ibland dyker det dock upp på tratten. Räkna med 700-1200:- för ett relativt komplett sett.

Edit: dock värt varenda krona, galet mycket smidigare än att försöka trycka ihop fjädern med fingertutor. :)

3. koze
    Trådstartare

koze Stadsbo

På många forum så sägs det att många urmakare bara kör för hand, dock ska man ju ha fingerskydd så att det inte blir fett på fjädern. Men jag fattar inte varför det inte finns fler set ute på ebay t ex.

4. swedesoc

swedesoc Friends of KS

Inte bara fett som hamnar mellan varven på fjädern, hud har en förmåga att lossna i mängder. Rekommenderar winders. Se bara till att få de åt rätt håll..

eriksson850 och koze gillar detta.
  5. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Tänk på att försöka få med flera vevar, som du säger så kom fjädern tillbaka åt fel håll. Flera japanska fjädrar ska snurras åt motsatt håll jämfört med schweiziska. Därför är det bra med många vevar, då dem bestämmer vilket håll du kan snurra upp fjädern i trumman.

koze gillar detta.
  6. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Annars går det att använda en "bricka" (som nya fjädrar levereras i) för att "vända" fjädern!

Jag använder nr.6 eller 7 i 95 av 100 fall men har bara vevar som vrider upp medurs => har svarvat till passande mässingsbitar till dessa storlekar för att vända fjädern när det behövs!

Minuteman, eriksson850, koze och 1 annan gillar detta.
  7. koze
    Trådstartare

koze Stadsbo

Har fortfarande inte lyckats hitta ett bra set tyvärr. Letar vidare.

8. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
  9. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    rogart-63 gillar detta.
  10. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från: