• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Winder till huvudfjädrar i Seiko

koze

Panerai
2-Faktor
Jag börjar närma mig en komplett uppsättning verktyg och pryttlar till min lilla klockhörna nu, och har demonterat och rengjort ett gäng seikourverk. I ett av fallen har jag relativt problemfritt lyckats att pilla tillbaka en fjäder i sitt hus efter rengöring, men nu gick jag bet på en fjäder med resultatet att den fick fel knorr. För att inte hamna där igen överväger jag att köpa ett set med "mainspring winders", men har svårt att hitta något vettigt. Det verkar som att #7 på ca 10 mm är bra för de flesta seikoverk, men när jag kollar på ebay så finns det mest oklara vintageset från USA (= tull) eller svindyra Bergeonset. Någon här som har tips på billiga och bra moderna set? Hittar inget vettigt när jag kollar runt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det är ett rätt dyrt verktyg, ibland dyker det dock upp på tratten. Räkna med 700-1200:- för ett relativt komplett sett.

Edit: dock värt varenda krona, galet mycket smidigare än att försöka trycka ihop fjädern med fingertutor. :)
 

koze

Panerai
2-Faktor
På många forum så sägs det att många urmakare bara kör för hand, dock ska man ju ha fingerskydd så att det inte blir fett på fjädern. Men jag fattar inte varför det inte finns fler set ute på ebay t ex.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Inte bara fett som hamnar mellan varven på fjädern, hud har en förmåga att lossna i mängder. Rekommenderar winders. Se bara till att få de åt rätt håll..
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tänk på att försöka få med flera vevar, som du säger så kom fjädern tillbaka åt fel håll. Flera japanska fjädrar ska snurras åt motsatt håll jämfört med schweiziska. Därför är det bra med många vevar, då dem bestämmer vilket håll du kan snurra upp fjädern i trumman.
 

McGyver

Rolex
Tänk på att försöka få med flera vevar, som du säger så kom fjädern tillbaka åt fel håll. Flera japanska fjädrar ska snurras åt motsatt håll jämfört med schweiziska. Därför är det bra med många vevar, då dem bestämmer vilket håll du kan snurra upp fjädern i trumman.

Annars går det att använda en "bricka" (som nya fjädrar levereras i) för att "vända" fjädern!

Jag använder nr.6 eller 7 i 95 av 100 fall men har bara vevar som vrider upp medurs => har svarvat till passande mässingsbitar till dessa storlekar för att vända fjädern när det behövs!
 
Topp