Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Winderinställning för Omega, Seiko och Rolex?

Diskussion i 'Diskussion' startad av JL72, 6 mars 2013.

1. JL72
    Trådstartare

JL72 Bonde

Från:
    Dalarna
    Med risk för att mötas av ett eller flera RTFM (read the fucking manual) ställer jag ändå ett antal dumma frågor till er som kan något :D

Jag har investerat i en klockuppdragare (s k winder). Rent konkret en Modalo Timeless 225 med plats för fyra klockor i winder och ytterligare fem i förvaring. De fyra klockorna i winder monteras parvis, och jag bedömer därför att windern har två separata motorer. Väntar mig att få den levererad innan helgen. Nu till mina frågor:

1. Om jag endast fyller en av två platser per paruppsättning, d v s bara en klocka per motor. Kommer det att fungera eller kommer det att vålla bekymmer på kort eller lång sikt?

2. Vilken inställning (varvantal och riktning) gäller/är optimal för en Rolex GMT Master II 16713?

3. Vilken inställning (varvantal och riktning) gäller/är optimal för en Omega AT med cal 8500?

4. Vilken inställning (varvantal och riktning) gäller/är optimal för en Seiko Premier Automatic med cal 6r20?

5. Vilken inställning (varvantal och riktning) gäller/är optimal för en Seiko SNZH med cal 7S36?

Tack på förhand!

/Johan

2. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Finns en lista här: http://orbita.com/database-search/

Tänk på att det är för att klockan skall vara 100% laddad! De bör hålla tiden och må bra av lägsta varvantalet, det du kan tänka på är om du kanske skall ha en vanlig timer på den också så att den bara går dagtid när du är på jobbet och slipper höra eländet :)
    Jag har en digital timer (vanlig från classe på hörnan) där jag kan ställa tidsscheman med speciella tider på helger osv, då kan man ju dra upp lite eftersom den inte går hela dygnet.

3. JL72
    Trådstartare

JL72 Bonde

Från:
    Dalarna
    Tack för snabbt svar. Jättebra databas där inställningarna för Omega och Rolex är glasklara. Någon (Undersköterskan eller åttiotalisten) som har koll på Seiko i winders?

4. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Seiko 6R20 series both ways 500 – 950tpd
    Seiko 7S series both ways 500 – 950tpd

5. JL72
    Trådstartare

JL72 Bonde

Från:
    Dalarna
    Skämskudde fram. Tack för att du inte gick hårdare åt mig i svaret Max. Jag förtjänade en RTFM. Tack för hjälpen. :oops:

Nu är det bara fråga 1 som är obesvarad. Hur är det egentligen med obalans i klockuppsättningen i en winder? Kan jag köra med en klocka i en uppsättning för två?

/Johan

6. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Hehe seikolistan är lite rörig så inget att skämmas för!

Inga problem att köra med en klocka istället för två

7. OBRKV

OBRKV Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Lånar denna tråd!
    Någon som vet hur mycket klockan ska vara uppdragen när man sätter in den i windern? Säg att verket står stilla, behöver man då dra upp klockan innan man sätter igång windern eller är det bara att tuta och köra?

8. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Windern windar är väl det enkla svaret. Så funkar det på min arm i alla fall.

OBRKV gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield