Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Winderns vara eller icke vara...

Diskussion i 'Diskussion' startad av HeliDive, 4 mars 2013.

1. HeliDive
    Trådstartare

HeliDive Stadsbo

Står i valet och kvalet om jag ska investera i en winder eller nöja mig med en snyggare skåp/låda för att förvara dyrgriparna i...

Den givna fördelen med en winder är ju uppenbar, men samtidigt så kan det ju vara en del av "ritualen" att ställa klockan (om klockan har qvickset, vill säga!)

Samtidigt så använder man kanske inte en viss klocka under långa perioder vilket innebär att klockan "slits" helt i onödan dessa perioder då den endast snurrar i windern... :?

Ja, som ni förstår ett riktigt i-landsproblem ;)

Erfarenheter och synpunkter mottages tacksamt!

2. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Din frågeställning innehåller redan svaret! D.v.s. det är högst personligt beroende på smak och innehav (antal klockor i samlingen med el. utan quick-set, rotation av dinkorna mm.).

3. Aron

Aron Stadsbo

Från:
    Borås
    Jag har en winder som jag använde i några månader men sen har jag ställt undan den. Jag har en klocka som jag använder på jobbet så den behöver man bara ställa på söndagskvällen och sen på fredagen efter jobbet tar jag på mig nån annan, men då är det lite som du säger, en liten trevlig ritual att ställa den. Sen tycker jag att det ser trevligare ut om klockorna får sitta i sin original box, med locket öppet så man kan titta på dom. Dom som inte har nån box har jag i såna ställ som brukar finnas i uraffären.

4. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Förlåt..jag kanske är helt ute och cyklar nu…men..Klockan slits väl mindre om den är i windern då oljor och liknande inte torkar utan fortfarande är igång och smörjer verket.

Jag har mina klockor i windern, speciellt de som inte används speciellt ofta, eller ja, de får turas om

5. CreativeMind

CreativeMind Bonde

Helt rätt - ett urverk mår bästa av att var i gång!

Gjorde en intervju med Henrik Samuelsson på Nymans i november i fjol där han bla talar om nyttan med en winder:
    http://www.fotosidan.se/blogs/photo/en- ... rtikel.htm

Efter att ha gjort intervjun skaffade jag omgående en winder! :)

/Johan

6. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Att vrida upp sin klocka ingår i ägandet. Det är viktigt för anknytningen. Klockan vill ha kärlek, inte en winder.

7. Sten

Sten Stadsbo

Från:
    Ostrobothnia
    :lol:

8. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Röstar att du skall ha en winder! Tror på teorin att klockorna mår bäst av att vara i gång hela tiden.

9. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Ähh det säger bara folk som inte har skaffat winder ;)

10. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Jag har ägt en winder och den såldes typ efter fem dagar, jobbigare att hålla på med windern än att skruva upp klockorna :D

..och förövrigt så tror jag inte att det är ett stort problem med uttorkning av oljor etc. kanske om det handlar om långa perioder men då bör man flippa! ;)

11. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Om du nu INTE vill att den ska snurra,så stänger du bara av den.Klockorn ser vackra ut i en Winder..........!!!!!!!!

Mårtenssons ur Brookfield