• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Winderns vara eller icke vara...

HeliDive

Cartier
Står i valet och kvalet om jag ska investera i en winder eller nöja mig med en snyggare skåp/låda för att förvara dyrgriparna i...

Den givna fördelen med en winder är ju uppenbar, men samtidigt så kan det ju vara en del av "ritualen" att ställa klockan (om klockan har qvickset, vill säga!)

Samtidigt så använder man kanske inte en viss klocka under långa perioder vilket innebär att klockan "slits" helt i onödan dessa perioder då den endast snurrar i windern... :?

Ja, som ni förstår ett riktigt i-landsproblem ;)

Erfarenheter och synpunkter mottages tacksamt!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Din frågeställning innehåller redan svaret! D.v.s. det är högst personligt beroende på smak och innehav (antal klockor i samlingen med el. utan quick-set, rotation av dinkorna mm.).
 

Aron

Omega
Jag har en winder som jag använde i några månader men sen har jag ställt undan den. Jag har en klocka som jag använder på jobbet så den behöver man bara ställa på söndagskvällen och sen på fredagen efter jobbet tar jag på mig nån annan, men då är det lite som du säger, en liten trevlig ritual att ställa den. Sen tycker jag att det ser trevligare ut om klockorna får sitta i sin original box, med locket öppet så man kan titta på dom. Dom som inte har nån box har jag i såna ställ som brukar finnas i uraffären.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Förlåt..jag kanske är helt ute och cyklar nu…men..Klockan slits väl mindre om den är i windern då oljor och liknande inte torkar utan fortfarande är igång och smörjer verket.

Jag har mina klockor i windern, speciellt de som inte används speciellt ofta, eller ja, de får turas om
 
Wii skrev:
Förlåt..jag kanske är helt ute och cyklar nu…men..Klockan slits väl mindre om den är i windern då oljor och liknande inte torkar utan fortfarande är igång och smörjer verket.

Jag har mina klockor i windern, speciellt de som inte används speciellt ofta, eller ja, de får turas om

Helt rätt - ett urverk mår bästa av att var i gång!

Gjorde en intervju med Henrik Samuelsson på Nymans i november i fjol där han bla talar om nyttan med en winder:
http://www.fotosidan.se/blogs/photo/en- ... rtikel.htm

Efter att ha gjort intervjun skaffade jag omgående en winder! :)

/Johan
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Att vrida upp sin klocka ingår i ägandet. Det är viktigt för anknytningen. Klockan vill ha kärlek, inte en winder.
 

vonhall

Rolex
Röstar att du skall ha en winder! Tror på teorin att klockorna mår bäst av att vara i gång hela tiden.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Wii skrev:
yonsson skrev:
Att vrida upp sin klocka ingår i ägandet. Det är viktigt för anknytningen. Klockan vill ha kärlek, inte en winder.

Ähh det säger bara folk som inte har skaffat winder ;)

Jag har ägt en winder och den såldes typ efter fem dagar, jobbigare att hålla på med windern än att skruva upp klockorna :D

..och förövrigt så tror jag inte att det är ett stort problem med uttorkning av oljor etc. kanske om det handlar om långa perioder men då bör man flippa! ;)
 

paradis

Audemars
HeliDive skrev:
Står i valet och kvalet om jag ska investera i en winder eller nöja mig med en snyggare skåp/låda för att förvara dyrgriparna i...

Den givna fördelen med en winder är ju uppenbar, men samtidigt så kan det ju vara en del av "ritualen" att ställa klockan (om klockan har qvickset, vill säga!)

Samtidigt så använder man kanske inte en viss klocka under långa perioder vilket innebär att klockan "slits" helt i onödan dessa perioder då den endast snurrar i windern... :?

Ja, som ni förstår ett riktigt i-landsproblem ;)

Erfarenheter och synpunkter mottages tacksamt!

Om du nu INTE vill att den ska snurra,så stänger du bara av den.Klockorn ser vackra ut i en Winder..........!!!!!!!!
 
Topp