Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

WIS OCD

Diskussion i 'Diskussion' startad av yonsson, 13 april 2014.

1. yonsson
    Trådstartare

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    WIS OCD är ett begrepp som på andra forum används ganska flitigt.
    WIS= watch idiot savant
    OCD= Obsessive compulsive disorder
    Med andra ord är WIS OCD det som får oss klockintresserade stt bli tokiga eller få tvångsbeteende kopplat till klockor.

Jag får exempelvis panik av vridringar med lateralt eller horisontalt glapp, samt av vridringsinlägg som inte är 100% centrerade. Beteendet kan även styras av dessa märkliga idéer. Jag vet att Chrisse har en benägenhet att torka av glaset vid minsta smuts, ett beteende som jag delar men inte riktigt på samma nivå. :D
    Jag stör mig exempelvis på när klockor placeras på ett underlag på något annat sätt än med kronan uppåt.

Så... Har du något roligt att delge? :)

paradis, Ekmikael, Uffe och 11 andra gillar detta.
  2. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Vridningen ska vara centrerad annars föreligger en belastning på lugnet inombords.

Floduttern, per nordström, P-A och 11 andra gillar detta.
  3. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Centrerad vridring, den måste alltid ligga på rätt ställe på skrivbordet, det får aldrig vara ett enda dammkorn eller fingeravtryck på glaset.

Uffe, Boris Balkan och yonsson gillar detta.
  4. BjörnE

BjörnE Bonde

Att kronan sitter med loggans bas i linje med boetten, gissa om tråden om rolex-kronorna gjorde mig upprörd?

maxmol, Bojke, Uffe och 4 andra gillar detta.
  5. Skolläraren

Skolläraren Friends of KS

Klarar inte med smuts på glaset, det måste bort omedelbums.
    Sedan tycker jag om när klockan går på sekunden rätt, så jag brukar ställa den efter Fröken Ur minst ett par gånger i månaden. Vet inte om det räknas, dock.

Brutus, mega, eriksson850 och 3 andra gillar detta.
  6. john b

john b Präst

Klockor får inte ligga mot varandra metall mot metall.

Brutus, mega, Obeedoobe och 8 andra gillar detta.
  7. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Jag har svårt för bygelspänne då jag under en arbetsdag kan jag ta av klockan 20-25 ggr. Har 3-4 fina putsdukar på kontoret som jag använder för att varsamt putsa av klockan.
    Ränner också på toa för att skölja av klockan om jag blivit för varm.

Har självklart också en mjuk tandborste på jobbet som inte är till för mig.

Mkt därför jag kör 24/7 linser, klarar inte av glasögon då jag måste putsa dem hela tiden.

Aquaracer2, Ekmikael, Bojke och 12 andra gillar detta.
  8. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Ställer du klockan ett par ggr i månaden?
    Jag synkar alla mina klockor på sekunden vart tredje dygn :D

Brutus, Sullstrom, Ernesto och 21 andra gillar detta.
  9. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Det räknas. :D

Uffe gillar detta.
  10. Skolläraren

Skolläraren Friends of KS

Det är väldigt sällan jag känner mig över-OCD:ad med många saker, men här vinner du! Det gör mig grymt glad.

mackan_108, Uffe och Chrisse gillar detta.
  11. Pappi

Pappi Lilla Fridolf

Armband på samma arm som klockan ger mig rysningar. Kronograf som inte nollställer perfekt. Batteriklockor där sekunden inte stannar exakt på markeringen.

Ernesto, maxmol, Ekmikael och 8 andra gillar detta.
  12. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
  13. acce1999

acce1999 Friends of KS

Kul fråga...

... Har lite, bara lite, behov av att veta ALLT om somliga klockor och modeller. Sa jag ALLT?

... Och så vill jag ha koll på gången. Precisionen spelar kanske inte så stor roll längre, men jag vill veta hur klockan går i olika situationer och lägen... Så kan jag ställa dem 1-2 minuter före eller efter beroende på just gången.

... Och så ska de banne mig vara vattentäta så att den kan följa med mig på allt det jag gör.

Är jag "obsessive", nja... Mer nördig, förmodligen. Kanske lever jag i förnekelse...

Nämnde jag att jag har svårt för sönderpolerade boetter?

A

yonsson och Hubbatix gillar detta.
  14. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Haha...kul tråd! Har lite däng av det du beskrev i tråden din yonsson. Däremot så är det väl inte lika illa ifall jag kommer på att vridringen sitter lite på sniskan eller att det är flottigt på glaset.

Nej... mitt problem är att jag aldrig kan vara utan klocka, jag måste ha en klocka på armen för annars blir jag desorienterad. Enda gången jag inte bär klocka är när jag byter den. Annars sitter den på jämt, vid duschning, när man sover, bastar, intima aktiviteter m.m.

Sen störs jag för jävligt mycket av att få små deng och hairlines på mina klockor, vet så väl att det hör till men det är ändå så sjukt irriterande. Detta gäller även andra saker, vet att jag vid flertalet tillfällen åkt och köpt nya saker/grejer som exempelvis ; fälgar, skor, tennisracket, kastspön, mobiltelefoner osv för att det kommit repor och märken. När det gäller klockorna man köper på sig idag så är dom för dyra tyvärr, annars hade jag gjort det, har dock hänt vid ett tillfälle men då pratar vi om en Seiko OS i Barcelona limiterad klocka för 3995kr. Tyvärr så råkade jag supa bort den ena medans den andra blev stulen:arghh: .

Brutus, Ernesto, Jonte73 och 9 andra gillar detta.
  15. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Jag har lite av acce1999. Vill helst veta historien bakom klockan!

En annan svaghet är att skit mellan bandhornen accepteras inte:)

16. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Kaos är bra.

17. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Smuts och fett från fingrar måste bort. Väldigt störande med glas är smutsiga!!

18. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Blir galen om jag upptäcker något "korn" på tavlan. Varje gång jag ska titta på klockan och får jag syn på kornet känns det som att klockan drabbats av någon sjukdom :(.

Sen gillar jag inte när det blir svettigt under klockan och länken. Måste då ta av klockan och skölja handleden i vatten och sesan torka arm/klocka innan den åker på igen ;)

Carolin, yonsson och Affe gillar detta.
  19. Mille79

Mille79 Trollungen

Oftast kollar jag inte klockan för att se vad tiden är, utan för att beundra mästerverket

per nordström, Icaras, uppkorkat och 1 annan gillar detta.
  20. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Skitbra tråd, får mig att inse att jag är fullständigt normal och att det finns en massa saker folk är besatta av som jag, lyckligtvis, aldrig känt av. Tack!

Asplund, Ekmikael, Wii och 7 andra gillar detta.
  21. TiE

TiE Friends of KS

Och ny tycker JAG är tokig??

per nordström, Affe och Molle gillar detta.
  22. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Enda tillfället jag inte har klocka vid vaket tillstånd är när jag tränar, annars får jag tvångstankar efter bara någon minut:)
    Kladd och smuts måste alltid bort från glas, boett och länk, känns helt paj när den inte är "ren"..
    Klockorna ställs/synkas minst två ggr i veckan.
    Kan inte ha samma klocka en hel dag.
    Vridning måste självklart var centrerad.

Jepp, jag kvalar nog in ganska bra i denna kategori:)

Otrooligt irriterande, on-topic bonus observation:
    Kollegor som dingar i vridning, glas och länk på sina klockor i skrivbord, dörrar, väggar etc. som det vore någon form av normalt handhavande, vi pratar inte "råkar" komma åt utan riktiga råsopor.. gör ont i hela själen:(

Jonte73 och Bojke gillar detta.
  23. the quiet man

the quiet man Friends of KS

Från:
    Västerås
    När det gäller klockor så är det nog endast vridringen som MÅSTE vara centrerad övriga OCD beteenden kan jag nog skriva en roman om och alla involverar fotboll. Liverpool - City idag blir fan ingen lek när det gäller kläder, position i soffan etc etc:eek:

Brutus, Hubbatix, Malakias och 1 annan gillar detta.
  24. Teknikfreak

Teknikfreak Stadsbo

Fanken också hoppas bara ingen får reda på det. Men jag tycker att allt som skrivits i denna tråd stämmer in på mig.:smug:

Jonte73 och Hubbatix gillar detta.
  25. Chuck

Chuck Friends of KS

Kul tråd!

1.Måste duscha varje dag med klockan innan går till jobb

2.repor/dings synas med mobilens lampa strax innan jag somnar nästan varje dag :S

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Hubbatix gillar detta.
  26. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

27. Har problem med kronor.
    Jag störs av att inte veta hut hårt jag ska skruva kronan, vill inte att vatten ska komma in i boetten, men vill inte heller paja gänga och packning. Borde finnas momentnycklar för kronor!
    Och dessa människor som lägger klockan med kronan neråt (eller hur LongCon!) eller de som som skruvar ut kronan när de inte använder klockan, ... Bara fel!

Brutus, Randel, Jonte73 och 1 annan gillar detta.
  28. par

par Friends of KS

Lägger aldrig en klocka på hårtunderlag. Alltid duk eller liknande under.

J86A, per nordström, Stomatologen och 1 annan gillar detta.
  29. WHU

WHU Friends of KS

Från:
    Green Street
    Fan va skönt! Det här bevisar bara, vad jag alltid trott.
    Jag är helt normal:rolleyes:

ssl och Omen gillar detta.
  30. garfield

garfield Friends of KS

För smala band, dvs glipa mellan band och bandhorn ger mig ångest.

Affe, eriksson850, Fixoflex och 1 annan gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield