• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Wow, vilken patina! (Panerai)

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Snacka om patina!
image.jpg


Detta måste ju innebära avsevärd premium på klockan, eller!?
Vad tror ni? Bronsklocka som sänkts ner ett par månader i saltvatten? Undrar hur handleden och manschetterna ser ut efter användande... :wtf:
 

paradis

Audemars
Den fanns i Paneraitråden idag. Det är långt ifrån , patina. Den är helt förstörd, förmodligen av salt vatten.
 

ScubaKing

Audemars
Det där är inte patina enligt mig, det är en nästan förstörd klocka och bör prissättas därefter. Personligen skulle jag verkligen inte vilja ha den. Ser bara för taskig ut. Tycker folk kallar allt för "Patina" nu för tiden, till och med rost och skit. Så fort en klocka ser ut som skräp så skriver folk "patina". Väldigt få klockor som går under beteckningen "patina" som faktiskt åldrats med värdighet...
 

viqs

Omega
Undra hur den skulle se ut om man "städade" till den? Tror det skulle se mycket bättre ut.
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Det är som sagt inte patina. Iallafall inte i mina ögon. Hade nog skämts med att ha den på handleden. Kollade in killen lite på instagram, klockan verkar leva ett hårt liv. Fanns en bild där han täckt den med ketchup...
 

Wi

NLA
2-Faktor
Det är som sagt inte patina. Iallafall inte i mina ögon. Hade nog skämts med att ha den på handleden. Kollade in killen lite på instagram, klockan verkar leva ett hårt liv. Fanns en bild där han täckt den med ketchup...

Man kan använda ketchup för att rengöra/putsa koppar och mässing
 

jhm

Panerai
Man kan använda ketchup för att rengöra/putsa koppar och mässing


Förmodligen det enda användningsområde jag personligen skulle se med ketchup. Äta det skulle jag åtminstone aldrig. ;) Det tog kineserna flera hundra år att uppfinna ketchupen, men det tog bara amerikanerna ett par minuter, att förstöra i stort sett all mat de kunde hitta med den. :D



Kuriosa: Största ketchupkonsumtionen i världen, toppas av Sverige numera, och flest antal varianter på ketchup hittar man i USA.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Undra hur den skulle se ut om man "städade" till den? Tror det skulle se mycket bättre ut.
Har för mig att jag läst någonstans att man gjort just det.. Städat till den alltså.. De bilder vi ser här var direkt efter "patineringen" om man säger så..:)
 

Oli

Omega
2-Faktor
Det är som sagt inte patina. Iallafall inte i mina ögon. Hade nog skämts med att ha den på handleden. Kollade in killen lite på instagram, klockan verkar leva ett hårt liv. Fanns en bild där han täckt den med ketchup...
Fanns en bild på klockan där det står 2000 years in 24 hours. Några bilder tidigare ser man samma klocka i "pre-shipwreck" skick... Varför förstöra sin klocka på detta sätt??
 
Topp