• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

WTB: Speedmaster - Vad finns det i 40mm?

Maxim

Cartier
Och vad bör jag titta efter?

Var förbi den lokala urhandlaren idag och provade en Speedy Pro, men med sina 42mm gick det precis så att den inte gick utanför med luggarna utanför hanleden. Försäljaren tyckte också det var på gränsen. De hade även en automatic på 40mm (?) och denna satt bättre. Dock var den tjockare och designen gillade jag inte alls.

Vad jag förstått finns det flera versioner, bland annat reduced jag sett här på forumet som finns i samma storlek.
Vad tycker ni, ska jag köra på en Pro och rocka storleken eller ska jag satsa på en mindre version?

Jag vill ha klockan i precis samma utförande som den så kallade moonwatch - de andra versionerna tycker jag är gräsliga.

speedywrist.jpg

Detta är desginen jag är ute efter (inte min bild)

Sen undrar jag även vad som gäller angående länk - vad kan denna vara värd i prisskillnad om den inte medföljer? Och service, står det okänd servicehistorik på en 15 år gammal klocka - kan man då anta att den aldrig blivit servad? Vad kan box/cert osv vara värt?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Köp du en vanlig speedmaster. En speedmaster är en speedmaster och kan aldrig vara för stor eller liten :)
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Klockan på bilden är en reduced som alltså är mindre än den du testade i affären, även billigare så kör på en sån, tror det finns minst två till salu här på KS.

EDIT: Sen tycker jag själv att den är väldigt mycket fulare än originalet, men smaken är ju som baken.
 

Maxim

Cartier
Har helt missat att det skulle vara en skillnad i design mellan Pro och reduced, trodde bara reduced var aningen mindre. Vad är skillnaderna? Jag ser inga!
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Det står Professional på "månklockan" (42mm), Äldre Pro är också manuella så det står inte Automatic, det är inte heller några siffror vid index.
Här är min Pro.
DSC04440_zps7a2e6f43.jpg


Edit: Köp en pro, jag har klena handleder och har inga problem :)
 

Maxim

Cartier
Det har du ju helt rätt i! Siffrorna ser ju för jävligt ut nu när du nämner det...

Får väl bli en Pro då!

Men åter till mina andra frågor då, vad ska jag kika efter och vad kan jag förvänta mig saker som låda/cert, servicehistorik, originallänk osv vara värt?
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Har en reduced och är mycket nöjd med denna, men (alltid detta men) efter att ha fått prova en vintage Pro på senaste GTG:n så vet jag att min reduced kommer att få lämna för en sådan. Så mitt tips blir att köpa en Pro direkt :)
 

Icaras

Rolex
KalleKnuda hade väl en Speedy Pro ute billigt? Fast kanske endast byte.

Håller med de andra om att reduced ser riktigt trist ut. Som asplund säger så ser det inte klokt ut med subdials som sitter så långt ifrån varandra :eek:
Sen om det inte skulle passa är speedy pro lättare att flippa än reduced.
 

sjobbe

Cartier
Känns som om du egentligen vill ha "den riktiga" månklockan, d.v.s Manuell speedy pro på sina 42mm. Om så är fallet, så kommer du nog aldrig bli riktigt nöjd med en reduced eller automatic.
 

AgE

Omega
Här är min FOIS, som enligt de officiella uppgifterna är 39 mm. Tycker dock tavlan ser lika stor ut som en vanlig speedy, den bärs dock mindre pga inget kronskydd och straight lugs. Vilket är en stor fördel eftersom jag har löjligt smala handleder. Tycker du ska hålla dig borta från reduced pga ful tavla och sämre urverk.
7EsQIFf.jpg
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Här är min FOIS, som enligt de officiella uppgifterna är 39 mm. Tycker dock tavlan ser lika stor ut som en vanlig speedy, den bärs dock mindre pga inget kronskydd och straight lugs. Vilket är en stor fördel eftersom jag har löjligt smala handleder. Tycker du ska hålla dig borta från reduced pga ful tavla och sämre urverk.

Tror allt är samma utom boett o visare.
 

Antkr726

Breitling
Klart du ska köra en reduced. Är Pro för stor på handleden så ser det ju bara galet ut. Som att klockan går runt med dig. Säljaren har ju ganska stor anledning att säga att klockan ser bra ut på dig och om till och med han sa att han tyckte den såg stor ut så gör den nog det.
 
Topp