• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Yema Daytona på återresa.

Gummo

Joker
2-Faktor
Alla vet ju vid det här laget att jag tagit min Yema Daytona på en weekendresa till sitt hemlands huvudstad Paris.
image.jpg


Här följer nu en liten redogörelse för mina förehavanden under helgen. Har försökt komma på ett smeknamn på nya klockor. Som likt "mögel" ska kunna användas nedlåtande men också med kärlek och glimten i ögat. Tyvärr har jag inte kommit på något bra men kom gärna med förslag nedan i tråden. "Ovintage" kanske? Tills vi har ett vettigt begrepp så kommer jag skriva "Nyköpsklockor" (uttalas med en föraktfull Ernst Hugo spottning). För er som endast tycker om "Nyköpsklockor" finns således föga att hämta i denna tråd. Ni kommer känna er personligen kränkta och kan sluta läsa nu och klicka över till paketöppningstråden. För er andra så ber jag om ursäkt för att det trots allt förekommer bilder på "Nyköpsklockor" i denna tråd (det är också anledningen att jag postar tråden här och inte i vintagedelen). De finns bara med som avskräckande exempel. Det kan även komma enstaka bilder som inte innehåller några klockor alls vilket jag ber som ursäkt för och är beredd att ta mitt ansvar för. Om admin tycker det är olämpligt så får ni radera de klockfria bilder.

Nu till saken. En resa. Det här var inte bara ett infall för att få låta Yeman flyga till Frankrike utan det också min och frugans första resa utan barn på fyra och ett halvt år. Med detta i åtanke var ribban var fastspikad i golvet. Kommer vi ha något att prata om utan ungar? Kommer vi starta gräl så fort vi satt oss i bilen på väg till flyget? Om vi bara kunde hålla sams någorlunda och jag fick jag bara ta en sväng i ett par vintagebutiker samt trycka ett dussin ostron skulle jag vara nöjd.

Dag 1. Espresso + Eclair sen ner på stan.
image.jpg

Frugan skulle till Hermes och jag hakade moloken på. Som tur är så ligger det nära Place Vendome och Rue Saint Honoré som har en hel del klockaffärer. Mest "Nyköpsklockor" (tvi) men också lite vintage. Hittade en rar liten butik som dock var kraftigt överprisad å snorkig. Kanske för att jag envisas med att prata svenska och slänga in ett och annat engelskt ord varvat med merci då och då.
image.jpg

Hermes var ändå kul, hästsadlar som kostade sportbil och en del dyra klockor:
image.jpg

Och så den här. Klockskåp med winder endast 12000, någon?
image.jpg

12000 € alltså. Frugan gick loss lite och fick små oranga burkar till en kostnad som man skulle kunna köpa en handfull coola vintageklockor för.
image.jpg

Efter det gick vi in på Cartier. Min fru har en Tank och jag gillar både den och Santos. Provade till och med en nyköpstank eftersom säljaren var så sjukt kunnig och drog hela Cartiers och varje klockas historia. Trots det tackade vänligt nej och tvättade sen handleden i sprit för att får bort nyköpslukten innan jag tog på mig min vintagekronograf igen. En sväng förbi Blancpain och fotade genom fönstret. Nyköpsklockor med retrostuk. Fy satan!
image.jpg


Sen gick vi in Rolex på Place Vendome där det skulle provas klocka. En gemensam Air King eller kanske ett storleken större syskon till mig och frugan var tanken. Air-King hade ett pris på 4050€ och helt utan knot så blev vi erbjudna 10% rakt av.
image.jpg
image.jpg

Tack men nej tack. Kantigt och stelt i min (inte särskilt ödmjuka) uppfattning och en lite obehagligt steril känsla. Provade också en 11460 för att jämföra med min 5513. Också obehaglig upplevelse. Skarpa kanter och fyrkantig boett. På detta en länk helt utan sladder. Tvi satan... Handleden känns helt strypt. Om ni vill se bilder på nyköpsrolex så hänvisar jag vidare till World Wide Web där det finns rikligt med bilder. Ett dåligt slut på en bra dag som hjälptes upp av en fin trerätters. Snäcksoppa till förrätt, kanin med skogssvamp till varmrätt och ost på det.

Sen en glass på Rue Mufftard på väg hem. Inga gräl och en riktigt fin dag! Tyvärr hade denna kamerahandlare stängt när vi gick förbi. Det gäller att ha ordning i skyltfönstret:
image.jpg

Dag 2 kommer strax!
 
Senast ändrad:

par

Patek
2-Faktor
Tack för trevlig läsning, tyvärr har du fel;) Tillbaka in på vintage-delen med dig
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Dag 2.
Spottade en JLC-Reverso på en skön gubbe med grå backslick och linnekostym vid frukosten. Försökte smygplåta men frugan sparkade mig på smalbenet. Sen jagade jag ner henne i tuben och mot Porte de Clignancourt och Saint Oens loppmarknad. Loppmarknad är verkligen att ta i. Det är antikhandlare som har höga hyror och fina små butiker. På vägen dit står fejkhandlare och försöker kränga skit men det är bara plöja på. Snart kommer du fram till mysiga caféer och sköna handlare. En del är nog mer fokuserade på sitt eget samlande än att sälja med tanke på deras priser och hur de bemöter kunderna. Några är dock väldigt tillmötesgående om man kommer med komplimanger och frågar snällt. På nätet hade jag läst att de öppnar 09.00 men det var det inte så många handlare som brytt sig om. Frugan knotade lite efter missad sovmorgon och kortad långfrukost men smälte efter vi kommit fram till Marché Malassi och Marché Douphine. Sjukt fint och inspirerande ställe!
image.jpg

image.jpg

image.jpg

I gatuplanet på Douphine fanns en riktigt skön handlare med många fina klockor. Saftiga priser och inget som stod min att köpa lista men helt klart värt ett besök. Fin Patek-tank och några fina LIP också.
image.jpg
image.jpg

Tyvärr var båda säljarna inbegripna i säljförhandligar så jag hann inte släng käft utan stack vidare.

Inklämda bakom en hög med koffertar och gamla skinnväskor hittade jag det här skåpet.
image.jpg


Inga säljare verkar vara aningslösa om vad de säljer, snarare tvärtom, och kunderna såg inte så priskänsliga ut heller för den delen. Hård prutning förslås och de tankar jag haft om bakluckeloppispriser slår jag snabbt ur hågen.
image.jpg

På övre planet ligger en till handlare som också har en större butik nere på stan.
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Lite mer min stil av klockor, ursäkta att jag inte plåtar en å en. Klämde på både Autavian och Enicar-kronon. Enicar skulle han ha 3300€ för och Heuern först 2800 sen 2200€ när vi pratat ett tag. Behovet av en panda-krono är ju för närvarande stillat så det blev inget. Verkade i allfall De hade också en Rolex 5513 från sista året, 1989, som han fräckt begärde 5500€ för.

Inne på Marché Paul Bert och Marché Serpette (de går ihop) hittade jag en till trevlig handlare med finbrattar, Omegor och Rolex.
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Frugan och jag provade Air-King. Riktigt härlig klocka! 34mm passade fint både på henne och mig. Hon förstod precis vad jag menade när jag hyllade de gamla och svor över missfostret till nyköpsklocka vi testat dagen innan :) 3000€ var lite väl saftigt för att det skulle bli köp och ens dra igång prutning. Men en äldre Air-King 5500 med silverdial står nu överst på min och min kära hustrus lista över saker som ska köpas.

Nå blev det nåt klockköp? Nope. Men jag får lov att citera min husgud Bengt Öste som efter en dag helt utan fisk i slutet av Visst nappar det-avsnittet "Gäddfiske i Mälaren" utbrister; -"Så kan det vara ibland, inget napp. Men det är också en del av fisket...". Dessutom så ligger det en trevlig sextiotalskronograf och väntar på postens utlämningsställe. That´s it vad gäller klockor men här är lite matbilder. Benoit på lunchen och kvällen blev det Martys. Båda kan varmt rekommenderas. Mina lågt ställda förväntningar på denna helg var helt ogrundande, grymt helg. Tack för titten!
image.jpg
image.jpg
 

Maro

Audemars
Haha jag skrev faktiskt mitt inlägg innan du uppdaterat med dag2, så jag hetsar inte för mer läsning nu:)

Vad vad det för något med grått Nato i Mitten på bilden från Romainrea? Enicarn?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Haha jag skrev faktiskt mitt inlägg innan du uppdaterat med dag2, så jag hetsar inte för mer läsning nu:)

Vad vad det för något med grått Nato i Mitten på bilden från Romainrea? Enicarn?
Jag är lydig och snabb;)

På gråa natot är Universal Geneve, se länk nedan, bara 5500€. Enicar-kronon är tredials pandan nere till vänster på glashyllan i andra bilden.

http://romainrea.com/montres/montre-collection-universal-geneve-space-compax-990-1018.html#
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Härligt jobbat Gummo, mycket trevlig lösning och härliga bilder, blev själv sugen att ta mig till Paris då det far några år sedan man var där. Mycket trevlig stad för övrigt...
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Trevligt reportage som jag tidigare har missat. Många charmiga klockor och man riktigt känner atmosfären i bilderna.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Vilket mysigt resereportage! Tack för att vi fick "följa med".

Trevligt reportage som jag tidigare har missat. Många charmiga klockor och man riktigt känner atmosfären i bilderna.

Har också missat det här, riktigt trevlig läsning.
Tack till Gummo och även Taxman som bumpade tråden.


Det här reportaget hade jag också missat, trevlig läsning!


Tackartackar! Väcker minnen och lite saknad. Daytonan har flytta långt norrut i landet. Hoppas den har det bra där! Det blev som några förutspådde här på forumet. Den fick blev helt övergiven fick lämna när en Heuer Autavia 3646 dök upp.
IMG_3038.JPG
 
Topp