• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Yema Daytona

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag har kikat ett tag efter en vintagekronograf med vridring och tachyskala. Helst med tvåögd pandatavla och svart botten. Så när denna goding dök upp på köp och sälj till ett rimligt pris så hade jag turen att få köpa den. Tack @Montepellier! En Yema Daytona från 1966 med ett Valjoux 7730.
daytona beach.jpg
yema ws.jpg

Yema startades 1948 av Henry Louis Belmont i Frankrike. De är mest kända (i Frankrike...) för att 1952 ha gjort den första automatiska klockan helt tillverkad i Frankrike. Men många har också fått upp ögonen för märket på grund av deras sina fina dykarklockor. Sea Hunter som redan1953 var tät ner till 200m.
seahunter.jpg

1956 kom den automatiskta Sous-Marine, här en senare variant:
yema_sm.jpg



1957 kom Skin Diver:
skindiver.jpeg
Skin diver aout 2013 image 10.jpg


Den legendariska SuperMan kom 1963 och var då tät ner till hela 300m.
yema_superman.jpg


Tillbaka till Daytonan. 1965 kom Yema Daytona Chronograph först med ett Valjoux 92:

daytona v92.jpg


Detta ur låg sedan till grund för seglarklockan Yachtingraf:

yachtingraf.jpg


Rallyklockan Rallygraf:

rallygraf.jpg


Samt snyggkronografen med det stenhårda namnet Meangraf Super:

meangr12.jpg


Daytonan uppgraderades 1966 med ett Valjoux 7730 som i princip är identiskt med det snajdiga Venus 188 som Valjoux då hade köpt upp. 1967 byttes det ut mot 7733 och året efter kom de med 7734 med datumet kl. 6 och det är den versionen man ser flest av. Även om det inte direkt kryllar av dem. I USA såldes Yema under namnet LeJour och de har även sålts under det vackra namnet Ramona samt det lite hårdklingande Super Alfa.

ramona.jpeg


Alla bilder förutom de två första är lånade från World Wide Web och infon insamlad från: https://sites.google.com/site/yemavintage/ samt: http://www.yema.eu/
Avslutar med en gruppbild från en skön fransk samlare! Au revoir:)

daytona.jpg
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Stort gratis till den, riktigt cool! Även jag var sugen på den men sen såg jag att annonsen var "Avslutad" :(

När/om den ska säljas ha mig då i tankarna!
 

KMS

Rolex
Yema är ett coolt märke! Mycket coola dykare på deras samvete. :)
Snajsig kronograf ! Såg oxå denna på k&s när det var försent...


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Tack för en intressant genomgång, hade missat en del fina modeller. Grattis till en fincool kronograf!:)
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Nedre subdial målad som en ratt är finfin:)

Den högra Rallygrafen med rött band på bilden är dock en nyproducerad batteridriven re-issue. Originalet från 70-talet är charmigare:

a9d3acf056200e9d64b1fb465ee1b87e_zpsd35a03aa.jpg

(inte min klocka)

Min Yema-favorit är dock Yachtingrafen med nedräkningsfunktion:

yema-yachtinggraf_zps4c02ebe2.jpg

(inte heller min klocka, tyvärr)

Många av Yemas modeller finns som sagt även med andra märken på tavlan, t.ex. min Polymac:

1800x456_zps1891e98e.jpg


För länge sen hade jag även en Yema-producerad "no-name" Meangraf Super i ovanlig färgkombination:

YemaMeangrafSuper800x590_zps473dbb47.jpg
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Den högra Rallygrafen med rött band på bilden är dock en nyproducerad batteridriven re-issue. Originalet från 70-talet är charmigare:

a9d3acf056200e9d64b1fb465ee1b87e_zpsd35a03aa.jpg

(inte min klocka)

Min Yema-favorit är dock Yachtingrafen med nedräkningsfunktion:

yema-yachtinggraf_zps4c02ebe2.jpg

(inte heller min klocka, tyvärr)

Många av Yemas modeller finns som sagt även med andra märken på tavlan, t.ex. min Polymac:

1800x456_zps1891e98e.jpg


För länge sen hade jag även en Yema-producerad "no-name" Meangraf Super i ovanlig färgkombination:

YemaMeangrafSuper800x590_zps473dbb47.jpg
Inte så pk men jävligt snyggt med ormsnöre!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Gummo! Gillar Yema starkt! Har dock aldrig ägt en dykare eller chrono! Några kostymera har dock passerat genom åren!

Riktiga läckerbitar!
 
Topp