• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

YM vs DJ

Mangusta

Cartier
Jag kan inte bestämma mig för fem öre. Förmodligen för att jag inte är kär i någon av dom. :confused: Har funderat på en stål DJ med blå tavla. Men dykarlooken är mer min stil och därför började jag tänka på YM med silvertavla för några dagar sen. Tavlan stör mig något på YM, tycker DJ är mer clean men överlag så är YM mer min stil. Vilken är vettigast och kommer alltid att passa vid flest tillfällen både i dag och 20 år from nu?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Eftersom du frågar: Datejust.

Men det reflekterar mer min smak och stil än din, då jag inte har en aning om vad som är just din smak och stil. För egen del har jag en Explorer I, som närmar sig tjugoårsjubileum på min arm, och den har sett "allt" tillsammans med mig. Och jag ser fram mot att bära den i årtionden framöver. Den reflekterade min stil då och gör det fortfarande. Faktum är att den fortfarande "växer" i mina ögon. Kanske gör en YM samma sak för dig. Kanske en DJ. Kanske något annat.

Får jag föreslå att du blickar bakåt och reflekterar lite över vilka val av stil du har gjort förr och så föreställer du dig en Datejust respektive en YM som en del av garderoben förr - och nu. Vilken av de båda hade fungerat under alla dessa år? Båda? Ingen?

Ta dig tid. Njut av att välja.

A
 

Sond

Patek
Vad är YM för typ av klocka..? Har aldrig riktigt fått grepp om den modellen Ser ju ut som en bror till Sub. Och skillnaden på YM och YM 2 är ju som natt och dag. Varför hålls de inom samma "linje"? Det senare är ju samma för Explorer.
 

jabla

Sarlacc
Varför välja? :)

RolexYM_Dj.jpg


Skämt åsido, jag hade valt Yacht Mastern om jag bara fick ha en av dem.
 

Mangusta

Cartier
Tack för era svar och åsikter. :)

Eftersom du frågar: Datejust.

Men det reflekterar mer min smak och stil än din, då jag inte har en aning om vad som är just din smak och stil. För egen del har jag en Explorer I, som närmar sig tjugoårsjubileum på min arm, och den har sett "allt" tillsammans med mig. Och jag ser fram mot att bära den i årtionden framöver. Den reflekterade min stil då och gör det fortfarande. Faktum är att den fortfarande "växer" i mina ögon. Kanske gör en YM samma sak för dig. Kanske en DJ. Kanske något annat.

Får jag föreslå att du blickar bakåt och reflekterar lite över vilka val av stil du har gjort förr och så föreställer du dig en Datejust respektive en YM som en del av garderoben förr - och nu. Vilken av de båda hade fungerat under alla dessa år? Båda? Ingen?

Ta dig tid. Njut av att välja.

A

Min smak är definitivt mer YM men jag kan uppskatta DJ för vad den är också. Jag gillar dykare, Breitling överlag och YM liknar ju många Breitlingar så det är förmodligen därför jag gillar den mer än DJ. Båda skulle fungera bra för mig men jag antar att DJ funkar på finare tillställningar bättre än en YM kanske? Om den blå tavlan skulle finnas i mindre storleken så skulle det vara klockrent, hehe. Måste bara säga att jag tycker att du verkar vara en väldigt sympatisk person och jag har alltid trevliga diskussioner med dig. Kul förresten att du fortfarande gillar din gamla klocka så mycket. Ibland kan ju ens smak förändras ganska rejält på 20 år annars.
 

Mangusta

Cartier
Var det inte du som tackade nej till en Rolex pga. de gör tråkiga klockor?

Jo, det var jag. Jag står för att jag tycker det också. Men jag uppskattar Rolex för vad dom ändå har lyckats med som typ ingen annan har klarat av. Sen finns det ju naturligtvis vissa fina modeller. Daytona is to die for t ex! Det var en OP no date som jag aldrig kunde bli kär i hur jag än försökte så den åkte tillbaka till ADn. Nu är det så att personen absolut vill ge mig en klocka och i den prisklassen så inser jag att Rolex är det bästa och vettigaste köpet jag kan göra så därför försöker jag hitta en modell jag kan bli nöjd med för lång tid framöver.
 

Mangusta

Cartier
Vad är YM för typ av klocka..? Har aldrig riktigt fått grepp om den modellen Ser ju ut som en bror till Sub. Och skillnaden på YM och YM 2 är ju som natt och dag. Varför hålls de inom samma "linje"? Det senare är ju samma för Explorer.

Jag håller med dig! Den är lite mysko. Var den inte väldigt poppis för sådär 10 år sen? Nu är den inte lika populär längre tror jag?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag håller med dig! Den är lite mysko. Var den inte väldigt poppis för sådär 10 år sen? Nu är den inte lika populär längre tror jag?
Den var otroligt populär när den kom, och det var väl 1994 om jag minns rätt. Bars bland annat av Phil Collins och Bruce Willis. Första gången jag klämde på en YM var min tanke att så snart Rolex uppgraderar Submarinern med den här boetten, så slår jag till... men det inträffade ju aldrig... Kan gott och väl föreställa mig att boetten var ett sätt att testa om man skulle gå över till den mjukare formen för alla sportisar... men att YM:en totalt sett inte sålde tillräckligt väl.

Den senaste med blå tavla är otroligt läcker, men jag är övertygad om att nyhetens behag skulle gå över ganska snabbt för mig... Lite tråkigt faktiskt med tanke på hur OTROLIGT läcker den är... :banghead:

A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tack för era svar och åsikter. :)

...

Måste bara säga att jag tycker att du verkar vara en väldigt sympatisk person och jag har alltid trevliga diskussioner med dig. Kul förresten att du fortfarande gillar din gamla klocka så mycket. Ibland kan ju ens smak förändras ganska rejält på 20 år annars.

Tack själv!

Jo, smaken ändras nog, men vissa grundteman (snudd på värderingar) tror jag kvarstår för många. I mitt fall så har jag alltid dragits till "understatement" i form av enkelhet med rena linjer och få detaljer, så kallad "nordisk design", inte allt för påtaglig färgpalett, etc, etc. Detta tema är orubbat sedan barndomen, men formen har ju ändrats över åren, ta bara kostymerna jag burit... som i mångt ändå är en ganska långsamrörlig produkt i sin form... Och en så självklar sak som Levi's jeans: Hittade ett gammalt par som jag provade för ett tag sedan. Jisses vad högt i midjan de satt... Eller är det så att jeans nu för tiden är lågt skurna?

A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Den var otroligt populär när den kom, och det var väl 1994 om jag minns rätt. Bars bland annat av Phil Collins och Bruce Willis. Första gången jag klämde på en YM var min tanke att så snart Rolex uppgraderar Submarinern med den här boetten, så slår jag till... men det inträffade ju aldrig... Kan gott och väl föreställa mig att boetten var ett sätt att testa om man skulle gå över till den mjukare formen för alla sportisar... men att YM:en totalt sett inte sålde tillräckligt väl.

Den senaste med blå tavla är otroligt läcker, men jag är övertygad om att nyhetens behag skulle gå över ganska snabbt för mig... Lite tråkigt faktiskt med tanke på hur OTROLIGT läcker den är... :banghead:

A
Den kom 1992... Så den har uppenbarligen funkat utmärkt i över tjugo år nu, så varför ska den inte funka lika utmärkt i sin form i tjugo år till? Eller fyrtio?

Ju mer jag tänker på det, desto mer sugen blir jag på att prova en... (Känns dyrt det här...) Visst är den blå helt rätt tema för just båtlivet? Hmmm solen skiner ute nu... Kanske "skolka" från dagens möten och besöka Rob E för lite provande... Kanske se om den kan fånga reflektioner från lite vatten... :D

A
 

Mangusta

Cartier
Acce1999, hur gick det? Ställde du in dina möten? Den blåa är sjukt snygg och om du är mycket på sjön ska du självklart ha en YM. Inget att diskutera! Bara att dra fram kortet eller kappsäcken med pengar! Och sen drar du till Sandhamn om du bor i Stockholm och steker lite med den. ;) Om jag kunde bära upp en 40 mm skulle jag lätt köpa den. Gamla jeans är ganska roligt för dom går ju upp till armhålorna. :D Dagens jeans är mycket snyggare men förr tyckte man ju att dåvarande stilen var snygg förstås. Things change.

Förutom dykarmodellerna på klockor så har jag också alltid tyckt att less is more. Skulle aldrig nånsin kunna ta på mig något riktigt blingigt. Men gällande klockor så har min smak inte förändrats nämnvärt på de år jag har varit intresserad av klockor vilket är 10-12 år nu. Tur det så att jag inte har slösat bort massa pengar! :)
 

Mangusta

Cartier
Köp en YM med blå tavla...

PC-J%25C3%25BCrgen-New-Rolex-Yachtmaster-Blue-Dial.jpg

Är det någon mer som tycker att den silvriga ser död ut i jämförelse med den blåa? Jäklar vilken skillnad det blir när man ser dom bredvid varann. Den silvriga har inte en chans! Bestämde mig här och nu att om det blir en DJ så blir det en blå och inte silver. Den blåa lever verkligen upp och gör att den går från en "jaha-jaja klocka" till "OMG that is frigging gorgeous!"
 

Sond

Patek
Finns det någon som kan berätta vilken typ av klocka YM är? Jag kan med några rader beskriva Sub. GMT, Dj, DD, Explorer 1 etc. Men inte YM. sälj den till till mig och förklara vad den ger som inte en Sub ger tex.
 
Topp