• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

You never really own a SEIKO

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns klockor och det finns KLOCKOR. Detta är definitivt en KLOCKA. :D

Spindel tyckte stt jag skulle förvalta denna till nästa generations SEIKO-dårar vilket jag gärna gör.

Under SEIKOs historia har det länge funnits två stora fabriker. Suwa och Daini (1937). De hade även egna loggor på urtavlorna så man kunde se vilken SEIKO som kom från vilken fabrik.

1982 bytte Daini namn och 1987 bytte de till det slutliga namnet SII (SEIKO instruments inc). Det är nu SII som står för den mesta digitala utvecklingen, exempelvis spring drive, 9F, Astron mm. Det är även de som säljer urverk till andra tillverkare med märkningen SII istället för SEIKO. SEIKO 6R15 heter exempelvis NE15 när de sitter i klockor som inte är SEIKOs.

Hur som helst, detta är en ruggigt cool klocka då den inte har SEIKO-märkning utan SII-märkning. Varför? Ingen aning, kanske är det en prototyp för att testa urverket, kanske är det en hyllningsmodell.

Märke: SII
Modell: Y675-0030
Mått: Cirka 37mm
Urverk: Y675

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Detta är lätt den coolaste och troligtvis den mest unika i min lilla samling. Stort tack till Spindel !
 

Konsul

Cartier
Det finns klockor och det finns KLOCKOR. Detta är definitivt en KLOCKA. :D

Spindel tyckte stt jag skulle förvalta denna till nästa generations SEIKO-dårar vilket jag gärna gör.

Under SEIKOs historia har det alltid funnits två stora fabriker. Suwa och Daini. De hade även egna loggor på urtavlorna så man kunde se vilken SEINO som kom från vilken fabrik.

1982 bytte Daini namn och 1987 bytte de till det slutliga namnet SII (SEIKO instrument inc). Det är nu SII som står för den mesta digitala utvecklingen, exempelvis spring drive, 9F, Astron mm. Det är även de som säljer urverk till andra tillverkare med märkningen SII istället för SEIKO. SEIKO 6R15 heter exempelvis NE15 när de sitter i klockor som inte är SEIKOs.

Hur som helst, detta är en ruggigt cool klocka då den inte har SEIKO-märkning utan SII-märkning. Varför? Ingen aning, kanske är det en prototyp för att testa urverket, kanske är det en hyllningsmodell.

Märke: SII
Modell: Y675-0030
Mått: Cirka 37mm
Urverk: Y675

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Detta är lätt den coolaste och troligtvis den mest unika i min lilla samling. Stort tack till Spindel !
Jag älskar rUbriken!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Verkligen udda, och skönt knäpp i sin enkelhet! Helt galen blandning av typsnitt, odekorerat verk med glasbaksida, bezel i basmetall...härligt att den funnit ett kärleksfullt hem:)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ska kanske tillägga att det mest troliga spåret jag fick upp på klockan är att det är en jubileeumsklocka för att fira att Daini blev 60 år.

Om den tillverkades för försäljning eller enbart för utvalda personer är okänt. När jag fick hem denna från japan var den dock helt oanvänd (NOS) men inga papper följde med klockan.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
You never really own a SEIKO, du förvaltar den bara till du får nästa Rolexpsykos, eller?;)
Nämen snygg klocka och intressant bakgrund. Har aldrig sett en SII-klocka tidigare. Coolt om det är en prototyp. Du får forska lite mer.:)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Kool dinks och grattis....har man lärt sig något nytt idag med! Hoppas detta köp inte blir ett Epic fail :)...... Var tvungen....
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Stört cool, stort grattis! :)
Trött antagligen då jag inte fattar rubriken? Förutom att den lånar lite från PP? :oldman:
 
Topp