• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

You win some, you lose some - Den tråkiga paketöppningen.

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Det här året började lugnt, utan några planer på att köpa något nytt. Men så tänkte jag, under studietiden är det bättre att ha en bra klocka, och spara resten framåt. Så det blev en flyktig dröm om en klocka, bara en. Att faktiskt vara OWG under min studietid.
Så när chansen kom skulle allt ryka, min panerai, min Gmt, allt. För att samla ihop lite pengar, och köpa en Vacheron Constantin overseas. En klocka jag har åtrått sedan jag såg 222:an. Och nu fanns den inom räckhåll, allt var bara tvungen att klaffa perfekt, vilket gjorde att paneraien åkte ut först, och blev lämnad i kylan. Sedan var det min Gmt, klockan som jag aldrig skulle sälja, byta eller göra något med.

- Vacheron Constantin 222
5528-z1.jpg


- Vacheron Constantin overseas 47040
bigimage.scale.2000.2000.jpeg


Men blind av storslagna planer, så blev den såld först, och kvar var jag med min panerai. Vilket inte är en dålig sak! Men jag ville såklart att situationen skulle ha varit omvänd.



Men eftersom tidsfönstret stängdes snabbt började min plan dyka ner i en rasande takt. En vän sa för något år sen att han kunde författa en bok med titeln; Hur jag startade med Rolex och slutade med ingenting. ( Skriv om ingenting till panerai, så blir det rätt) Men den meningen har ekat i mitt huvud. Hemsökt mina drömmar och sipprat ner i mina vardagliga tankar. För visst är det underbart med ett så stort i-landsproblem?

Men, ibland får man inse, att vardagligt är bäst. Och kompromissa är en del av det.

Så en köpesannons gick ut, och det tog inte lång tid innan jag hade PM. Och vilket PM, allt klaffade perfekt. Paneraien kunde få en ny ägare och jag fick något helt nytt.


Dock fanns denna inte i Sverige. Så jag var tvungen att vänta, och ha tålamod.
Det enda problemet är att jag är en otålig människa, har ingen lust att vänta, packa, skeppa och vänta igen. Så det slutade med en resa till ett land som är så nära, men jag aldrig någonsin besök. För en modell jag aldrig har ägt. Men det ska ju vara en första gång för allt.


Reseklockan på tåget till flygplatsen.
Foto 2016-02-17 12 07 04.jpg

Foto 2016-02-17 13 31 08.jpg
Foto 2016-02-22 14 29 25 (1).jpg
Foto 2016-02-22 14 29 37.jpg
Foto 2016-02-22 14 30 34.jpg


Så, whats in the box?

Det är ju såklart en..










Japp, en Rolex Submariner 116610LN.
Foto 2016-02-22 14 32 14 (1).jpg
Foto 2016-02-22 14 33 03.jpg





Och visst, Submariner är kanske inte lika rolig och mångsidig som min gamla pepsi.
Foto 2014-08-23 20 17 59.jpg


Men fan vilken känsla, känslan av att jag kan slå den genom väggen, simma, jogga, och utsätta den för sorts tortyr. Och den kommer att tåla det. För det vad det är, en verktygsklocka som passar lika bra till T-shirt som skjorta. Och glidelock låset är oslagbart i mina ögon när det gäller komfort.

Och så den tekniska biten.

- Modell: 116610LN
- Diameter Ø 40 mm ( Med Maxi-caset, lite närmare 42)
- Boett i borstat stål
- Oysterlänk med glidelock
- Safirglas
- Insert i keramik ( Rolex kallar det för Cerachrom)
- Urverk: Rolex in-house: 3135
- WR: 300 meter

Cerachrom är intressant sett till hållbarhet, då de inte kommer blekna och få en lika fin patina som de äldre modellernas inserts som var i aluminium. Så det kommer resultera i att de kommer se nyare ut längre.


Såklart det obligatoriska wristshotet i väntan på att få åka hem igen.

Foto 2016-02-17 16 57 47.jpg


Sådär ja! Och där har vi den, på flygtåget hem. CWC:n får vila i en resepouch.
Foto 2016-02-18 10 42 27.jpg

Jag kunde inte heller låta bli att köpa till ett RubberB, och gummit skänker en helt ny look till den.
Foto 2016-02-19 13 59 19 (1).jpg
Foto 2016-02-19 13 59 12.jpg
 
Senast ändrad:

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kan man betala dig att skriva paketöppning? Får prestationsångest över mina ickebefintliga :(
Återigen, grattis till inköpet!

PS. Green tag FTW!
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Det här året började lugnt, utan några planer på att köpa något nytt. Men så tänkte jag, under studietiden är det bättre att ha en bra klocka, och spara resten framåt. Så det blev en flyktig dröm om en klocka, bara en. Att faktiskt vara OWG under min studietid.
Så när chansen kom skulle allt ryka, min panerai, min Gmt, allt. För att samla ihop lite pengar, och köpa en Vacheron Constantin overseas. En klocka jag har åtrått sedan jag såg 222:an. Och nu fanns den inom räckhåll, allt var bara tvungen att klaffa perfekt, vilket gjorde att paneraien åkte ut först, och blev lämnad i kylan. Sedan var det min Gmt, klockan som jag aldrig skulle sälja, byta eller göra något med.

- Vacheron Constantin 222
5528-z1.jpg


- Vacheron Constantin overseas 47040
bigimage.scale.2000.2000.jpeg


Men blind av storslagna planer, så blev den såld först, och kvar var jag med min panerai. Vilket inte är en dålig sak! Men jag ville såklart att situationen skulle ha varit omvänd.



Men eftersom tidsfönstret stängdes snabbt började min plan dyka ner i en rasande takt. En vän sa för något år sen att han kunde författa en bok med titeln; Hur jag startade med Rolex och slutade med ingenting. ( Skriv om ingenting till panerai, så blir det rätt) Men den meningen har ekat i mitt huvud. Hemsökt mina drömmar och sipprat ner i mina vardagliga tankar. För visst är det underbart med ett så stort i-landsproblem?

Men, ibland får man inse, att vardagligt är bäst. Och kompromissa är en del av det.

Så en köpesannons gick ut, och det tog inte lång tid innan jag hade PM. Och vilket PM, allt klaffade perfekt. Paneraien kunde få en ny ägare och jag fick något helt nytt.


Dock fanns denna inte i Sverige. Så jag var tvungen att vänta, och ha tålamod.
Det enda problemet är att jag är en otålig människa, har ingen lust att vänta, packa, skeppa och vänta igen. Så det slutade med en resa till ett land som är så nära, men jag aldrig någonsin besök. För en modell jag aldrig har ägt. Men det ska ju vara en första gång för allt.


Reseklockan på tåget till flygplatsen.
Foto 2016-02-17 12 07 04.jpg

Foto 2016-02-17 13 31 08.jpg
Foto 2016-02-22 14 29 25 (1).jpg
Foto 2016-02-22 14 29 37.jpg
Foto 2016-02-22 14 30 34.jpg


Så, whats in the box?

Det är ju såklart en..










Japp, en Rolex Submariner 116610LN.
Foto 2016-02-22 14 32 14 (1).jpg
Foto 2016-02-22 14 33 03.jpg





Och visst, Submariner är kanske inte lika rolig och mångsidig som min gamla pepsi.
Foto 2014-08-23 20 17 59.jpg


Men fan vilken känsla, känslan av att jag kan slå den genom väggen, simma, jogga, och utsätta den för allt jag kan tänka mig. Och den kommer att tåla det. För det vad det är, en verktygsklocka som passar lika bra till T-shirt som skjorta. Och glidelock låset är oslagbart i mina ögon när det gäller komfort.

Och så den tekniska biten.

- Modell: 116610LN
- Diameter Ø 40 mm ( Med Maxi-caset, lite närmare 42)
- Boett i borstat stål
- Oysterlänk med glidelock
- Safirglas
- Insert i keramik ( Rolex kallar det för Cerachrom)
- Urverk: Rolex in-house: 3135
- WR: 300 meter

Cerachrom är intressant sett till hållbarhet, då de inte kommer blekna och få en lika fin patina som de äldre modellernas inserts som var i aluminium. Så det kommer resultera i att de kommer se nyare ut längre.


Såklart det obligatoriska wristshotet i väntan på att få åka hem igen.

Foto 2016-02-17 16 57 47.jpg


Sådär ja! Och där har vi den, på flygtåget hem. CWC:n får vila i en resepouch.
Foto 2016-02-18 10 42 27.jpg

Jag kunde inte heller låta bli att köpa till ett RubberB, och gummit skänker en helt ny look till den.
Foto 2016-02-19 13 59 19 (1).jpg
Foto 2016-02-19 13 59 12.jpg
Bra där!
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Det är ju på intet sätt ett dåligt eller tråkigt köp du gjort. Kul att få resa iväg och hämta hem nytt.

Definitivt inte, jag är riktigt nöjd med den!

Bra där pöjk, mycket bra klocka att köra ett tag! Du har dock fått smak på ett snäpp till, så där kommer du förr eller senare att hamna ;)

Tack! Förr eller senare så ska jag få tag på en, men för nu är subban en bra mellanting. Ska bli kul att testa din med gummi. :D

Grattis och på med länken igen :)

Tack! Länken är på! :D
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Grattis till klockan som det sällan kan gå fel med :)

Tack! Den funkar perfekt för allt jag har utsatt den för. :D

Grattis! Underhållande läsning:)

Tackar!

Skön story...:)
Grattis!

Tack så mycket! :D

Grattis! Klart du ska ha en Rolex under studietiden. :)

Klar man ska! :cigar:

Bra klockval. Grattis!

Tack, riktigt nöjd med den!

Kul historia och en kalasklocka på det! Grattis

Tack :)
 
Topp