• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ytan gör skillnad

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Landade ju ytterligare en 1655 för en tid sedan. Hade ju en albino men blev sugen på en orangehand också.

Efter mycket om och men, halvtaskiga bilder och en stor portion gambling från min sida kom det iaf en låda från Grekland. :)
När den kom hem visade den sig vara väldigt nypolerad och nyskuren. Och inte skitbra gjort. Det mest spännande var att den hade bevels som var helt blankpolerade. Det gjorde att luggarna såg tunnare ut då bevels flöt ihop med den polerade sidan. Det är inte världens fetaste boett men helt ok, tycker jag. Dock gjorde den optiska synvillan att den såg alldeles för tunn ut.

Fick lite tips om att matta ner bevels med en glasfiberborste. Efter lite försiktigt dragande och duttande så voilà, blev en annan klocka. Känns mkt fetare på armen, tycker jag. Skillnaden är svår att återge på bild men här kommer lite före och efter.
Kanske bara jag som tycker att det blev skillnad men det får jag i så fall bjuda på. :)

Före:
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Efter:

image.jpg

image.jpg
image.jpg
 
Tycker också det blev en bättre klocka efter duttandet. Men skulle den ha blankpolerade bevels en gång i tiden? Hur såg den ut när den lämnade fabriken för en herrans massa år sedan?
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Tycker också det blev en bättre klocka efter duttandet. Men skulle den ha blankpolerade bevels en gång i tiden? Hur såg den ut när den lämnade fabriken för en herrans massa år sedan?
Har inget bra referensex att gå på tyvärr. Alla de exen är utom räckhåll. :)
Men bevels har ju generellt sett en "skuren" yta som inte är idiotblankpolerad.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Vad spelar det för roll hur caset ser ut när tavlan bländar!:)

Kul jobb Jacob! 1655 är nog rent estetiskt den vackraste tavlan som lämnat Rolexfabriken!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har inget bra referensex att gå på tyvärr. Alla de exen är utom räckhåll. :)
Men bevels har ju generellt sett en "skuren" yta som inte är idiotblankpolerad.
Vilken yta har de nu, kan inte se på mobilen. Kag förmodar de var idiotblanka och plana från fabrik?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Bra jobbat Jacob, ser betydligt bättre ut, gillar den där modellen, synd att man är för snål bara för att köpa på sig en.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Hehe...är faktiskt lite av än drömklocka 1655an, har kollat lite och det sticker iväg som du säger ifall man skall ha en fullsetare :D.
Skulle vara att hitta en med cert bara - som du gjort tidigare. Och sen börja småinköpen av resten. Sannolikt inte billigare i längden men mer utdragen plåga än ett ordentlig ekonomisk käftsmäll direkt. :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Skulle vara att hitta en med cert bara - som du gjort tidigare. Och sen börja småinköpen av resten. Sannolikt inte billigare i längden men mer utdragen plåga än ett ordentlig ekonomisk käftsmäll direkt. :)



Jo! Det har jag också tänkt på några gånger, man vet ju aldrig om personen som säljer klockan har kompletterat den i sin ägo , vi får se vad framtiden utvisar, helt klart är att jag skulle vilja äga en 1655a någon gång i livet. Har även blivit sugen på 1680, 1665, 1019, 1016 osv, vintage is da shit Bro :D.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Jo! Det har jag också tänkt på några gånger, man vet ju aldrig om personen som säljer klockan har kompletterat den i sin ägo , vi får se vad framtiden utvisar, helt klart är att jag skulle vilja äga en 1655a någon gång i livet. Har även blivit sugen på 1680, 1665, 1019, 1016 osv, vintage is da shit Bro :D.

Jag ser verkligen fram emot dina framtida paketöppningar :D Gogogo!
 
Topp