Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Yttre rengöring av pendelur i sten. Hur?

Diskussion i 'Diskussion' startad av BluesmanV8, 30 november 2013.

1. BluesmanV8
    Trådstartare

BluesmanV8 Biskop

Den här klockan är runt 150 år gammal. Pendelur som går 9 dygn på en uppdragning.
    Verket är servat och går bra.
    Utsidan kunde vara snyggare. Den består av skiffer och någon annan typ av sten.
    Brun skall den vara men inte riktigt så brun som den är idag. Den är dessutom lite flammig.
    Vad skall jag använda då jag rengör den?
    Kem. ren bensin?
    Aceton?
    Yes?

2. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm

Kul med ett så gammalt ur. Jag hade inte gått på med något så starkt och uttorkande som aceton eller bensin.
    Googlade hur man gör rent stengolv och bänkskivor och SÅPA verkar vara det som rekommenderas men att det även finns specialmedel för att tvätta sten. Jag hade testat med såpa på baksidan eller under för att se om det funkar.

3. BluesmanV8
    Trådstartare

BluesmanV8 Biskop

Det är ett bra tips. Såpa är ju ganska snällt. Får prova med det.

4. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Funkar det inte med såpa eller annat så kör med bromsrengöring, brukar alltid få smuts att droppa bort oavsett yta :p

Mårtenssons ur Brookfield