• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Yx tråden

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Blev inspirerad av tråden om klockor i tjänsten, plus att det slog mig att nu i dagarna är det 13 år sedan jag ryckte in för att tjänstgöra i utlandsstyrkan.
Så jag tänkte att det kanske är fler här som gjort utlandstjänst eller jobbar som militär eller för den delen polis, ambulanssjukvårdare, kustbevakare, tullare, inom sjöräddningen eller brandkåren. Vad har ni på handleden när ni är "in the Shit"?

När jag åkte till Kosovo som militär hade mitt klockintresse inte riktigt blommat ut än och jag hade en casio g-shock på armen. Men efter någon löning där nere köpte jag en citizen promaster aquamount. Den kostade typ 5000kr tax free och jag tyckte det var en lyxklocka. Nästan halva min pluton köpte samma klocka antingen i stål eller i titan med gummiarmband. Andra hälften hade redan gjort mission i Bosnien så de hade redan citizen aqualand på armen. Det verkade som om gjorde du mission i slutet av 90-talet, början av 2000 så var det citizen som var det tuffaste du kunde ha på armen. Det som gäller idag är väl casio protrek eller suunto om jag förstått det hela rätt.

Min "krigsklocka" ligger nu död i en låda i källaren men i sina glans dagar såg den ut så här.
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1359970460.416232.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1359970460.416232.jpg
    58.8 KB · Visningar: 1,102

meo_swe

Audemars
jag har aldrig fjort utlandstjänst, men jobbar inom försvaret. KSP-mongo av guds nåde! :lol:

jag blandar mellan att köra min Seiko skx007, eller min Glycine Airman.
Min plutCh rockar däremot en Rolex sub, som har på sig JÄMT! Oavsett om det är Stridshinderbana, kostymfest eller krig som är på tapeten.. :cool:

Farsan jobbar som Polis också. Han har min gamla Tissot på armen.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Re: Sv: Yx tråden

I år är det 20 år sen jag lämnade den gröna firman till förmån för annan statlig tjänst. Det armbandsur jag bar mestadels slängde jag i samma veva, en Gul. Jag bar också en Breitling Jupiter pilot men enkom för kasernbruk. Många av mina kollegor bar G-shock i olika utföranden. Smart val.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
meo_swe skrev:
j

jag blandar mellan att köra min Seiko skx007, eller min Glycine Airman.
Min plutCh rockar däremot en Rolex sub, som har på sig JÄMT! Oavsett om det är Stridshinderbana, kostymfest eller krig som är på tapeten.. :cool:.

Grymt att din plutC kör rolex oavsett aktivitet. Sånt gillar vi :)
 

meo_swe

Audemars
Beastie skrev:
meo_swe skrev:
j

jag blandar mellan att köra min Seiko skx007, eller min Glycine Airman.
Min plutCh rockar däremot en Rolex sub, som har på sig JÄMT! Oavsett om det är Stridshinderbana, kostymfest eller krig som är på tapeten.. :cool:.

Grymt att din plutC kör rolex oavsett aktivitet. Sånt gillar vi :)
Efter några öl och en redig köttbit en kväll så frågade jag lite snällt hur han vågade ha en sådan klocka på sig heeela tiden. Iom att vi inte är de bäst avlönade på denna jord. Svaret var att om man nu köper en så dyr klocka, då ska den fan tålas att användas. Enda gången jag tar av klockan är om någon hugger av armen på mig.
Den mannen har min fulla respekt efter det :)

Men för att hoppa tillbaka till vad som är vanligast så vill jag nog påstå att Gshock är kung på marknaden. Många köper Suunto för alla de coola funktionerna. Men efter lite slit så går de mesta åt helvete förutom det mest basic.

Det finns också en och en annan fakerolex på armarna som är köpta i Thailand eller i ett gatuhörn i Mazar-el Sharif..
 
C

Crowolf

Guest
Just Love the shape of that Axe!!





:D


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1360011352.000895.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1360011352.000895.jpg
    145.9 KB · Visningar: 703
  • ImageUploadedByTapatalk1360011391.723663.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1360011391.723663.jpg
    113.4 KB · Visningar: 711
Beastie skrev:
Blev inspirerad av tråden om klockor i tjänsten, plus att det slog mig att nu i dagarna är det 13 år sedan jag ryckte in för att tjänstgöra i utlandsstyrkan.
Så jag tänkte att det kanske är fler här som gjort utlandstjänst eller jobbar som militär eller för den delen polis, ambulanssjukvårdare, kustbevakare, tullare, inom sjöräddningen eller brandkåren. Vad har ni på handleden när ni är "in the Shit"?

När jag åkte till Kosovo som militär hade mitt klockintresse inte riktigt blommat ut än och jag hade en casio g-shock på armen. Men efter någon löning där nere köpte jag en citizen promaster aquamount. Den kostade typ 5000kr tax free och jag tyckte det var en lyxklocka. Nästan halva min pluton köpte samma klocka antingen i stål eller i titan med gummiarmband. Andra hälften hade redan gjort mission i Bosnien så de hade redan citizen aqualand på armen. Det verkade som om gjorde du mission i slutet av 90-talet, början av 2000 så var det citizen som var det tuffaste du kunde ha på armen. Det som gäller idag är väl casio protrek eller suunto om jag förstått det hela rätt.

Min "krigsklocka" ligger nu död i en låda i källaren men i sina glans dagar såg den ut så här.


Var du en av dom som köpte klockan i Sverige och fick den skickad ner dit?
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
När jag gjorde lumpen hade jag en Seiko Orange monster i fält. Tror masterkillers farsa har den idag=) Vid vakttjänst och skarpsupning åkte Speedmastern på.

Har tyvärr inga coola bilder då hårddisken med alla lumpenpics har krashat =(
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
San Gennaro skrev:
Var du en av dom som köpte klockan i Sverige och fick den skickad ner dit?

Nej den fanns på PXet på campen. Var inne ett par gånger med darrande händer och klämde på den innan jag slog till. Mitt första lite dyrare klockinköp. Får nog faktiskt gå ner i källaren och leta upp den i morgon :)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Under min tid på IA så var casio g-shock vanligt förekommande. Även jag bar en grön, väldigt AK5 matchande historia. En väldigt stabil klocka som tillskillnad från mobiltelefoner och annat mög klarade trycket från skarp GRG (Rök,spårljuspansarspräng,spräng, och lys).
Under beachvolley spelet på reg, samt ölhävningen i den lokala byn förekomm en hel hel Omega seamaster. Som ingått i mången Pinkykit! (Tillsammans med oakley solisarna såklar!)
 

Spitfire

Breitling
Jag i Afghanistan 2009 med min Aqualand. Den köpte jag ny sommaren 1994 under BA02 i Bosnien på det svenska px:et för 1.800 sek. Den ser ut som skit idag men tickar på. Snart 20:års jubileum :D
5 av 5 Kenta på den investeringen.
 

Bilagor

  • Aqualand09.JPG
    Aqualand09.JPG
    43.8 KB · Visningar: 766

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Re: Sv: Yx tråden

Dang, jag har vänner som varit på missionerna i Bosnien -94 och i Afghanistan -09. Lustigt.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Spitfire skrev:
Jag i Afghanistan 2009 med min Aqualand. Den köpte jag ny sommaren 1994 under BA02 i Bosnien på det svenska px:et för 1.800 sek. Den ser ut som skit idag men tickar på. Snart 20:års jubileum :D
5 av 5 Kenta på den investeringen.

Jag visste det, mission på 90-talet är lika med citizen aqualand!
Bra bild också, du spanar på nästa klocka antar jag :)
 

Spitfire

Breitling
@MKRGG Då är det garanterat någon jag jag känner eller jag själv :shock:

Jag tror de flesta som gjort mission på Balkan ägt en Citizen. Klockan är grymt bra bara man ser till att ha friska batterier(3 st). Idag har Suunto tagit över som vanligaste klockan men jag anser att den inte är tillräckligt pålitlig då många har haft problem med sina. Luminox och Casio är också vanliga då de är prisvärda och tåliga.

Tror att jag spanar efter en Omega på den bilden. Det är jag värd :D
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Re: Sv: Yx tråden

Hmm, du skulle kunna vara en av dom eventuellt. Han har såväl en aqualand som en speedy reduced :)

Fast om jag kommer ihåg rätt köpte han aqualanden i Libanon och Omegan i Bosnien.....
 

Johan M

Cartier
Min SMP titan electric blue köptes ursprungligen av en finländsk soldat på någon förläggning eller dylikt i kosovo (tror jag det var) 2003. Jag har kvar alla originalkvittona och han betalade lite över 8000 dk för uret.
 

Erikd

Cartier
Passar på att göra mitt andra inlägg totalt efter 10 min som medlem här på forumet...

Är trots min ringa ålder (snart 25år) krigsveteran. Tillbringade ett halvår i Afghanistan under 2010. Förvånar mig lite att inte fler veteraner är här med tanke på hur mycket klockor som köptes där. För er som inte vet så är det ganska hyggligt rabatterat där nere. Räkna med mellan 20-40% beroende på märke. Var mycket Breitling, Omega och även Sjöö Sandström. Sen att man får smuggla in klockan i Sverige för att slippa tull och liknande ska vi kanske lämna därhän.

Under min tid var det många som hade Suunto av alla olika slag. Själv hade jag en Suunto Core Black/Orange. Trevlig klocka som funkade fint. Har dock hört att flera haft problem med hållbarheten på dem...

En av förarna/ksp-skytt på min grupp sportade dock Breitling Chrono Superocean. Trots att klockan och bäraren har stridserfarenhet fanns inga repor på den.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Bumpar denna tråden då den är två år gammal och sedan trådens tillkomst har ju forumet växt så det knakat. Finns säkert fler "yx klockor" på forumet nu.
 

Portofino

Panerai
Jag har inte kvar min tyvärr. Hade en casio baby G som fick följa med till Afghanistan. Varför en baby G och inte en g-shock? Den var gratis helt enkelt. Hittade den under sängen på ett sunkigt hotel i Frankfurt. Tyvärr så glömde jag kvar den i Afghanistan när jag åkte hem.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag har inte kvar min tyvärr. Hade en casio baby G som fick följa med till Afghanistan. Varför en baby G och inte en g-shock? Den var gratis helt enkelt. Hittade den under sängen på ett sunkigt hotel i Frankfurt. Tyvärr så glömde jag kvar den i Afghanistan när jag åkte hem.

Karma in action
 

Simpatico

Rolex
Årets Veterandag är här.

För mig är veterandagen inte enbart för alla oss som militärt eller polisiärt har tjänat freden i oroshärdar runt om i världen,
utan även för alla våra närståenden som har efterlämnats i en trygg och fredad demokrati,
och där ovissheten om ett kärt återseende verkligen inträffar.
Skål gott folk.
IMG_0999.JPG
 

Karlssons

Omega
Tror att jag har nämt det i en annan tråd men inom polisen så är det nästan uteslutande citizen, g-shock, suunto eller andra f-91 liknande digitalklockor. Har själv kört med en SKX007 senaste tiden. Men då den börjat forta sig lite funderar jag på att byta till någon analog qvartzklocka typ Cwc eller liknande. Bara det finns dag och datum.. Man tappar ju fotfästet när man jobbar treskift. På insidan kan man dock hitta lite finare/roligare klockor i chefsleden.
 
Topp