• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith-CEO nu Rolex-CEO

C

China

Guest
Rolex behöver nytt blod, och Jean-Frédéric Dufour tror jag är ett bra val. Kanske får man äntligen tummen ur, och kommer med någon ny och fräsch design istället för att återanvända gammal skåpmat. Gamla klassiska designer i all ära, jag tycker att Rolex behöver förnya sig.
 

Galaxy

Rolex
Vågar man hoppas att ett 36000vph el-primero verk smyger sig in i någon ny Rolexmodell?

Jag skulle tro (och hoppas) att de fortsätter att satsa helhjärtat på in-house, men vem vet, Daytonan hade väl El-Primero innan 1990 (men med 28 000vph istället)? Favorit i repris, möjligtvis. :)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Rolex är väl en av dom tillverkare som redan producerar flest heritage modeller; Submariner, GMT, Explorer, DJ, Daydate, Daytona. Dvs, som slutade aldrig tillverka dessa modeller, och har i stort sett behållit original konceptet.


Heritage i den mening att de går tillbaka till gamla modeller fast gör dom i nya material, såsom Tudor gjort.
 

POO

Panerai
Rolex är så klassiskt som det kan bli. Jag har svårt att se att han ska kunna ändra riktning på det skeppet. Rolex är som en atlantgångare som sakta men säkert tuffar fram, skillnaden nu är att de har en speedboat kapten vid rodret. Själva skeppet kan han inte göra så mycket åt men allt kring det kan han nog pilla med...


Lite som Titanic eller?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag är övertygad om att ministern i största hemlighet hoppas på en tourbillon, helst en skeletterad rackare med månfas.;)

Jag skulle uppskatta om de ordentligt tar tag i Cellini och uppdaterar dessa med high end verk inklusive tourbillon. Knappast så att inte kompetensen finns om de vill.
 
C

China

Guest
Jag skulle uppskatta om de ordentligt tar tag i Cellini och uppdaterar dessa med high end verk inklusive tourbillon. Knappast så att inte kompetensen finns om de vill.

Ja, det skulle faktiskt vara trevligt. Däremot så lär det nog ta en del tid med utvecklingen av en tourbillon (om nu inga hemligheter ligger i pipeline), men nog skulle det stärka aktierna i mina ögon.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ja, det skulle faktiskt vara trevligt. Däremot så lär det nog ta en del tid med utvecklingen av en tourbillon (om nu inga hemligheter ligger i pipeline), men nog skulle det stärka aktierna i mina ögon.

Jag tror Rolex bedriver mer forskning än vi anar. Skulle de däremot gå emot sitt koncept och sätta känsliga high end verk i oyster så har de missförstått sitt koncept.,
 
C

China

Guest
Jag tror Rolex bedriver mer forskning än vi anar. Skulle de däremot gå emot sitt koncept och sätta känsliga high end verk i oyster så har de missförstått sitt koncept.,

Pudelns kärna är nog Rolex koncept, som du är inne på. Man har fokuserat på funktionella och stryktåliga urverk i kombination med sina klassiska boetter, det har aldrig handlat om haute horlogerie. Cellini är nog undantaget som skulle kunna fungera med en tourbillon, sedan är frågan hur Rolex skulle stå sig mot konkurrensen. Strategiskt sett så kanske Rolex gjort rätt i att låta bli den här marknaden, men nog tycker jag att t.ex. en tourbillon skulle ha sin plats i kollektionen.
 

Whedda

Rolex
Pudelns kärna är nog Rolex koncept, som du är inne på. Man har fokuserat på funktionella och stryktåliga urverk i kombination med sina klassiska boetter, det har aldrig handlat om haute horlogerie. Cellini är nog undantaget som skulle kunna fungera med en tourbillon, sedan är frågan hur Rolex skulle stå sig mot konkurrensen. Strategiskt sett så kanske Rolex gjort rätt i att låta bli den här marknaden, men nog tycker jag att t.ex. en tourbillon skulle ha sin plats i kollektionen.

Älskar avancerade verk från de främsta tillverkarna men för mig är Rolex satsning på robusta och tåliga klockor för alla situationer i livet deras framgångskoncept. Även om jag älskar vad Patek gör saknar jag en modell med samma tålighet och funktionalitet som t ex SubC eller GMTC som "enda klocka"




Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Älskar avancerade verk från de främsta tillverkarna men för mig är Rolex satsning på robusta och tåliga klockor för alla situationer i livet deras framgångskoncept. Även om jag älskar vad Patek gör saknar jag en modell med samma tålighet och funktionalitet som t ex SubC eller GMTC som "enda klocka"




Skickas från min iPhone via Tapatalk

Precis, men jag hade velat se en triple date med månfas i en oysterboett. 36 mm såklart.
 

P-A

Sir Spamalot
Ett företag som Rolex ska alltid utvecklas, men de ska inte heller börja göra galna utsvävningar.
De har verkligen utvecklats tycker jag, SkyDwellern och modellerna på senaste Basel pekar absolut på den saken.
Jag gillar dem skarpt för att de följer en röd tråd!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker sky dwellern är hemsk och likaså DJ II.
Visst att de försöker anpassa sig till dagens storlekstrend, men jisses. Tycker i och för sig att Zenith är rätt knäppa som har 42mm som standard till ett urverk som är gjort för 38mm-klockor. Å andra sidan kanske det är mig det är fel på. :)
 

fredrikb

Cartier
Kärnfrågan är väl varför man byter vd? Några alternativ:

1. Styrelsen är missnöjd och vd har avskedats -> man vill ha en förändring och då kommer troligtvis saker att hända
2. Styrelsen är nöjd, men nuvarande vd har valt att gå vidare eller pensionerats -> man söker troligtvis en förvaltare i den nye vdn, och då kan man nog räkna med att inga större förändringar sker i brådrasket

Någon som vet?
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Är det nu vi kommer få se företaget Zenolex resa sig ur askan dessa två giganter kommer kasta upp när de kolliderar. Med paradnummer så som Submariner med defy vridring och El Primero verk, och Espador med 3135 verk som är doppade i vitt guld... mums...













:D
 
Om nu han har någon chans att påverka så tar det nog åtminstånde ett par år innan vi ser det, Rolex ligger nog med en redan lagd 3år planering skulle jag tro kanske även 5års eller mer om det skulle gälla helt nya modeller/verk...och en VD byts ju ut med jämna mellanrum och Rolex som företag låter nog inte en VD ändra för mycket från deras grundkoncept...

Rolex styrka ligger väl i kontinuitet och det är dom nog väl medvetna om...och kommer (förhoppningsvis) inte spåra ut för alltför mycket...
 

Oew

Rolex
Baserat på Basel i år och reaktionen hittills tycker jag det. Lyssnat på marknaden när det kommer till Explorer, mött förväntningar med Ceratona.
Frågan är om det är rätt väg att gå, de har aldrig lyssnat på marknaden tidigare och många av deras konkurrenter gör inte heller det. Thierry Stern ska ju ha sagt att han väntar för att se vad alla förväntar sig att de ska göra och gör sedan tvärtom. Kanske är detta början på slutet på Rolex framgångssaga. Nu när marknaden bestämmer över de framtida släppen så tappar de en del i sin exklusivitet.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Frågan är om det är rätt väg att gå, de har aldrig lyssnat på marknaden tidigare och många av deras konkurrenter gör inte heller det. Thierry Stern ska ju ha sagt att han väntar för att se vad alla förväntar sig att de ska göra och gör sedan tvärtom. Kanske är detta början på slutet på Rolex framgångssaga. Nu när marknaden bestämmer över de framtida släppen så tappar de en del i sin exklusivitet.
Fast då har ju Patek aldrig gått så dåligt som det gör nu heller. Gör t.o.m en klocka över 40mm som dom aldrig gjort, den är även en flygare som dom aldrig gjort.
 
Topp