Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Zenith Chronometre

Diskussion i 'Vintage' startad av anka, 10 september 2016.

1. anka
    Trådstartare

anka Torpare

Hej!

Ärvde uret av min morfar och gillar den skarpt. Den är knappt använd och väldigt lite slitage. Men efter lite googlande så verkar det inte riktigt varit något slit och släng ur. Är inte direkt intresserad av att sälja, utan mer få reda på mer exakt vad det är för klocka samt vad man skall göra för att underhålla den. Fick tipset av en klockintresserad bekant att kanske inte vrida upp den för att det skulle kunna slita på den i och med att den antagligen inte har servats på väldigt länge.

Så mina frågor är: Exakt vilken klocka är det? Och hur skall jag serva den så jag kan använda den utan att slita på den?
    Lite bilder:

Önskas fler bilder är det bara fråga!

North, Erik1, Highvalley och 18 andra gillar detta.
  2. Exxet

Exxet Borgare

Mkt fin klocka, skulle gissa att det sitter ett cal 135 (en Zenith-ikon) i din, påminner mkt om denna, bortsett från baksidan som förmodligen är bytt till ett med glas,
    http://ninanet.net/watches/others06/Mediums/mzenith.html Googla på zenith chronometre 135, men den måste öppnas för att det ska bekräftas, och vad du än gör ge dig inte på det själv om du inte har rätt verktyg och ngn vana, en service är nog nödvändig.
    Och som jag brukar säga när det är ett arv, behåll den och vårda den, om man inte är i stort behov av pengar

eriksson850 och Rozzy gillar detta.
  3. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Underbar klocka! Vårda den ömt!
    Jag skulle ha sökt upp werner ABC eller farfars klocka i Stockholm och hört mig för om service.

4. Joakim C

Joakim C Borgare

Det finns ju inget som hindrar dig från att dra upp fjädern/uret. Försiktighet och inget våld så bör ju uret ticka igång. Det är ett intressant ur du har med ett stort balanshjul för bättre precision. Dessutom var dessa verk utrustade med en stor fjäder för bättre gångjämnhet. Uret har "observatoriekvalitet" och vi pingar på @Warwian som är mycket inläst och intresserad av detta.

Det är ett klassiskt, vackert ur värt att bära dagligen :)

Redigering: Länk till info om Kaliber 135: https://monochrome-watches.com/case-study-chronometer-zenith-calibre-135/

Mer om observatoriekronometer:
    https://monochrome-watches.com/the-race-for-accuracy-the-definition-of-a-chronometer/

5. JohanHLM

JohanHLM Friends of KS

Det var inget dåligt arvegods!
    Skulle gärna ha en sådan själv men det är jag inte ensam om :)
    Någon som har koll på var de ligger prismässigt idag? Runt 30k eller?

6. tobb3

tobb3 Bonde

Från:
    Stockholm
    Fantastiskt fin måste jag säga, grattis :)

7. anka
    Trådstartare

anka Torpare

Finns det något bra ställe i Göteborg med omnejd?
    Så jag bör inte vara allt för orolig att det slits eller så i om med att det var såpass länge sedan den servades?

Tycker om den mycket och tänkte väl primärt använda den i och med mer formella tillställningar.

8. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Det slits ju såklart mer mellan torra tappar och lager än om det är rengjort och oljat, dock kan man väl argumentera för hur mycket det slits om klockan enbart används 2-3 gr per år. Nu har ju klockan ett ganska högt ekonomiskt värde utöver det sentimentala, så jag skulle nog själv ha lämnat in den på service även om den inte används så ofta...

Ingen direkt koll på var man ska lämna in i Göteborg, gastons ur? @yonsson vet säkert var man ska vända sig...

9. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Ingen aning @eriksson850 men Gastons ska ju tydligen vara bra.

eriksson850 gillar detta.
  10. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Klockan ser för övrigt kanon ut.

11. Exxet

Exxet Borgare

Sitter det ett originalspänne på bandet så är det ju ännu bättre, och bandet är kanske åxo original, påminner lite om det som sitter på min inte riktigt så exklusiva Zenith.

12. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Sanslöst fin! Både modell och skick är underbart !

13. Kettil

Kettil Biskop

Stämmer in i kören. Jättefin. Har den dessutom ett cal. 135 så ligger du i toppen av näringskedjan bland Zenith-samlarna.. ;)

14. lightningii

lightningii Torpare

Fantasisk flott!

15. remag

remag Bonde

Zenith IMAG0245.jpg

Kamelen, Pictor, PR1973 och 5 andra gillar detta.
  16. anka
    Trådstartare

anka Torpare

Kan ta dit den och kolla vad det säger, tack för tipset!

17. virrer

virrer Torpare

Från:
    Västerås
    Underbar klocka!

18. Spowz

Spowz Torpare

Mycket fin klocka, vårda den ömt!

19. Pictor

Pictor Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Ett otroligt fint ur, och jag hoppas den får en ägare som uppskattar och använder det på armen och inte låser in mästerstycket.