• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith Chronometre

anka

Breitling
Hej!

Ärvde uret av min morfar och gillar den skarpt. Den är knappt använd och väldigt lite slitage. Men efter lite googlande så verkar det inte riktigt varit något slit och släng ur. Är inte direkt intresserad av att sälja, utan mer få reda på mer exakt vad det är för klocka samt vad man skall göra för att underhålla den. Fick tipset av en klockintresserad bekant att kanske inte vrida upp den för att det skulle kunna slita på den i och med att den antagligen inte har servats på väldigt länge.

Så mina frågor är: Exakt vilken klocka är det? Och hur skall jag serva den så jag kan använda den utan att slita på den?
Lite bilder:
DSC_1105.JPG

DSC_1106.JPG

DSC_1109.JPG




Önskas fler bilder är det bara fråga!
 

Exxet

Rolex
Mkt fin klocka, skulle gissa att det sitter ett cal 135 (en Zenith-ikon) i din, påminner mkt om denna, bortsett från baksidan som förmodligen är bytt till ett med glas,
http://ninanet.net/watches/others06/Mediums/mzenith.html Googla på zenith chronometre 135, men den måste öppnas för att det ska bekräftas, och vad du än gör ge dig inte på det själv om du inte har rätt verktyg och ngn vana, en service är nog nödvändig.
Och som jag brukar säga när det är ett arv, behåll den och vårda den, om man inte är i stort behov av pengar
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej!

Ärvde uret av min morfar och gillar den skarpt. Den är knappt använd och väldigt lite slitage. Men efter lite googlande så verkar det inte riktigt varit något slit och släng ur. Är inte direkt intresserad av att sälja, utan mer få reda på mer exakt vad det är för klocka samt vad man skall göra för att underhålla den. Fick tipset av en klockintresserad bekant att kanske inte vrida upp den för att det skulle kunna slita på den i och med att den antagligen inte har servats på väldigt länge.

Så mina frågor är: Exakt vilken klocka är det? Och hur skall jag serva den så jag kan använda den utan att slita på den?
Lite bilder:
DSC_1105.JPG

DSC_1106.JPG

DSC_1109.JPG




Önskas fler bilder är det bara fråga!
Underbar klocka! Vårda den ömt!
Jag skulle ha sökt upp werner ABC eller farfars klocka i Stockholm och hört mig för om service.
 

JohanHLM

Rolex
Det var inget dåligt arvegods!
Skulle gärna ha en sådan själv men det är jag inte ensam om :)
Någon som har koll på var de ligger prismässigt idag? Runt 30k eller?
 

anka

Breitling
Underbar klocka! Vårda den ömt!
Jag skulle ha sökt upp werner ABC eller farfars klocka i Stockholm och hört mig för om service.

Finns det något bra ställe i Göteborg med omnejd?
Det finns ju inget som hindrar dig från att dra upp fjädern/uret. Försiktighet och inget våld så bör ju uret ticka igång. Det är ett intressant ur du har med ett stort balanshjul för bättre precision. Dessutom var dessa verk utrustade med en stor fjäder för bättre gångjämnhet. Uret har "observatoriekvalitet" och vi pingar på @Warwian som är mycket inläst och intresserad av detta.

Det är ett klassiskt, vackert ur värt att bära dagligen :)

Redigering: Länk till info om Kaliber 135: https://monochrome-watches.com/case-study-chronometer-zenith-calibre-135/

Mer om observatoriekronometer:
https://monochrome-watches.com/the-race-for-accuracy-the-definition-of-a-chronometer/

Så jag bör inte vara allt för orolig att det slits eller så i om med att det var såpass länge sedan den servades?

Tycker om den mycket och tänkte väl primärt använda den i och med mer formella tillställningar.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Finns det något bra ställe i Göteborg med omnejd?


Så jag bör inte vara allt för orolig att det slits eller så i om med att det var såpass länge sedan den servades?

Tycker om den mycket och tänkte väl primärt använda den i och med mer formella tillställningar.
Det slits ju såklart mer mellan torra tappar och lager än om det är rengjort och oljat, dock kan man väl argumentera för hur mycket det slits om klockan enbart används 2-3 gr per år. Nu har ju klockan ett ganska högt ekonomiskt värde utöver det sentimentala, så jag skulle nog själv ha lämnat in den på service även om den inte används så ofta...

Ingen direkt koll på var man ska lämna in i Göteborg, gastons ur? @yonsson vet säkert var man ska vända sig...
 

Exxet

Rolex
Sitter det ett originalspänne på bandet så är det ju ännu bättre, och bandet är kanske åxo original, påminner lite om det som sitter på min inte riktigt så exklusiva Zenith.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Stämmer in i kören. Jättefin. Har den dessutom ett cal. 135 så ligger du i toppen av näringskedjan bland Zenith-samlarna.. ;)
 

lightningii

Breitling
Hej!

Ärvde uret av min morfar och gillar den skarpt. Den är knappt använd och väldigt lite slitage. Men efter lite googlande så verkar det inte riktigt varit något slit och släng ur. Är inte direkt intresserad av att sälja, utan mer få reda på mer exakt vad det är för klocka samt vad man skall göra för att underhålla den. Fick tipset av en klockintresserad bekant att kanske inte vrida upp den för att det skulle kunna slita på den i och med att den antagligen inte har servats på väldigt länge.

Så mina frågor är: Exakt vilken klocka är det? Och hur skall jag serva den så jag kan använda den utan att slita på den?
Lite bilder:
DSC_1105.JPG

DSC_1106.JPG

DSC_1109.JPG




Önskas fler bilder är det bara fråga!
Fantasisk flott!
 

Pictor

Audemars
Ett otroligt fint ur, och jag hoppas den får en ägare som uppskattar och använder det på armen och inte låser in mästerstycket.
 
Topp