• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith el Primero "TV Screen"

GurraG

Cartier
Det här är min nästa riktig vintageklocka. Blå urtavla och fyrkantig, kan inte bli bättre. Ligger en Movado-brandad ute på eBay för $3K. En aning dyrt men grymt skick och tjugo minuter från där jag bor i Boston. Vacklar fram och tillbaka...
 
  • Like
Reactions: Ako

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Det här är min nästa riktig vintageklocka. Blå urtavla och fyrkantig, kan inte bli bättre. Ligger en Movado-brandad ute på eBay för $3K. En aning dyrt men grymt skick och tjugo minuter från där jag bor i Boston. Vacklar fram och tillbaka...
Movado märkta brukar vara försedda med 17 stenars versionen av el primeroverket. Är det en sådan är $3000 dyrt inte allra minst med nuvarande $-nivåer...
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Det här är min nästa riktig vintageklocka. Blå urtavla och fyrkantig, kan inte bli bättre. Ligger en Movado-brandad ute på eBay för $3K. En aning dyrt men grymt skick och tjugo minuter från där jag bor i Boston. Vacklar fram och tillbaka...
Kör hårt , min( se tidigare i tråden )
Är super , ännu bättre på armen än på bild o verket funkar o känns super . Enligt uppgift så ska det vara lätt med delar .
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor

GurraG

Cartier
Du får kolla upp vad det är för ett verk. Men att den sålts i USA gör det än mer troligt att det är 17 stenars versionen. Vanliga 400 verket (3019PHC) har 31 stenar.

Edit: Här är en att jämföra med på vanligtvis högt prissatta Chrono24...

http://www.chrono24.it/zenith/chron...id2866488.htm?id=2866488&picnum=9&tab=details


Tack som fan för info och god kunskap. Fick just svar från eBay-säljaren att det är et 17j verk. Svårt att få en riktig uppfattning om vad det borde innebära för prisskillnad, det är ju samma kaliber (3019PHC) bara värre juveler (för lägre importskatt till USA om jag fattat saken rätt). Och med tanke på att bara 5000 producerades och Movado-brandade bara såldes i USA bör det ju finnas extremt få.

Nu skulle jag ju inte köpa för spekulation utan för att få en supercool 70-talsklocka och frågan är om inte skicket är viktigare... Man kanske ska försöka lägga ett skambud...
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Tack som fan för info och god kunskap. Fick just svar från eBay-säljaren att det är et 17j verk. Svårt att få en riktig uppfattning om vad det borde innebära för prisskillnad, det är ju samma kaliber (3019PHC) bara värre juveler (för lägre importskatt till USA om jag fattat saken rätt). Och med tanke på att bara 5000 producerades och Movado-brandade bara såldes i USA bör det ju finnas extremt få.

Nu skulle jag ju inte köpa för spekulation utan för att få en supercool 70-talsklocka och frågan är om inte skicket är viktigare... Man kanske ska försöka lägga ett skambud...


Jag är lite partisk , har ju en zenith märkt , med verket med fler stenar . Jag anser att det är en zenith med detta verk (31 stenar) man ska ha .

Lite som jaeger le Coultre vs le Coultre .
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Tack som fan för info och god kunskap. Fick just svar från eBay-säljaren att det är et 17j verk. Svårt att få en riktig uppfattning om vad det borde innebära för prisskillnad, det är ju samma kaliber (3019PHC) bara värre juveler (för lägre importskatt till USA om jag fattat saken rätt). Och med tanke på att bara 5000 producerades och Movado-brandade bara såldes i USA bör det ju finnas extremt få.

Nu skulle jag ju inte köpa för spekulation utan för att få en supercool 70-talsklocka och frågan är om inte skicket är viktigare... Man kanske ska försöka lägga ett skambud...


Vad det borde göra för prisskillnaden..?

Tja, om jag säger så här; vad tror du Zeniths urmakare tyckte när de blev beordrade att plocka bort 14 stenar av kommersiella skäl ur ett verk som tog nästan ett decenium att utveckla? Ja just det… och samlarna som sätter priserna brukar som regel ha samma uppfattning som urmakarna.

Jag skulle nog helst undvika ett 17 stenars verk och tycker värdet borde vara högst 15k oaktat skick ( Ja, LNIB/NOS undantaget ;) )
 

GurraG

Cartier
Tack för att ni håller mig tillbaka lite Ako och Kettil. Det är så lätt att bli onödigt sugen och glömma bort att tänka...
 

GurraG

Cartier
Nästan nio månader efter att jag fått grym hjälp här på forumet är jag äntligen ägare till en "Big Blue". För drygt två veckor sen lyckade jag ropa hem en till vettigt pris på eBay och idag landade den på kontoret. Utmärkt skick för en 45 år gammal klocka och med okänd servicehistorik verkar den ticka på helt ok. Chatelain-länken är massiv, lite sådär lagom stretchad och hela pjäsen osar sjuttiotal på ett finfint sätt.

IMG_1929.jpg
 

GurraG

Cartier
Finns det förresten nå't sätt att årsbestämma gamla Zenithklockor? Som jag har förstått det så tillverkades dessa 1971-1975 ungefär men eftersom jag är född 1974 vore det ju lite extra kul om det råkade vara en 74:a jag köpt.
 
  • Like
Reactions: Ako

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Nästan nio månader efter att jag fått grym hjälp här på forumet är jag äntligen ägare till en "Big Blue". För drygt två veckor sen lyckade jag ropa hem en till vettigt pris på eBay och idag landade den på kontoret. Utmärkt skick för en 45 år gammal klocka och med okänd servicehistorik verkar den ticka på helt ok. Chatelain-länken är massiv, lite sådär lagom stretchad och hela pjäsen osar sjuttiotal på ett finfint sätt.

IMG_1929.jpg
Bra där! Tålamod lönar sig. Grattis till en avundsvärd klocka!
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Nästan nio månader efter att jag fått grym hjälp här på forumet är jag äntligen ägare till en "Big Blue". För drygt två veckor sen lyckade jag ropa hem en till vettigt pris på eBay och idag landade den på kontoret. Utmärkt skick för en 45 år gammal klocka och med okänd servicehistorik verkar den ticka på helt ok. Chatelain-länken är massiv, lite sådär lagom stretchad och hela pjäsen osar sjuttiotal på ett finfint sätt.

IMG_1929.jpg

Gratulerar! Den som söker han finner.. :)
 
Topp