• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith info

Ramklo

Breitling
Hej,blev tipsad om detta eminenta forum av en kille på ett annat forum.
Fick för många år sedan ett fickur efter min gammelmorfar, ett Zenith Grand Prix 1900 med alla medaljonger i bakstycket förgyllda. Har försökt hitta info om tillverkning,värde mm men det enda jag lyckats med är att se att de flesta bara har 2 förgyllda medaljonger.
Skickar med några disiga bilder. Hoppas någon av er visa män har svar.


Mvh//Joel
 

Bilagor

  • IMG_1851.JPG
    IMG_1851.JPG
    41.9 KB · Visningar: 634
  • IMG_1850.JPG
    IMG_1850.JPG
    52.6 KB · Visningar: 606
  • IMG_1849.JPG
    IMG_1849.JPG
    53.2 KB · Visningar: 596
  • IMG_1847.JPG
    IMG_1847.JPG
    37.1 KB · Visningar: 593

Ariste

Audemars
2-Faktor
Kul med släktklenoder och den där ser ut att vara i fint skick. Jag kan inget om Zeniths fickur men vet flera som med hjälp av serienumret på urverket fått reda på en hel del via: [email protected]

Lycka till!
 

Ramklo

Breitling
Ariste skrev:
Kul med släktklenoder och den där ser ut att vara i fint skick. Jag kan inget om Zeniths fickur men vet flera som med hjälp av serienumret på urverket fått reda på en hel del via: [email protected]

Lycka till!

Ja det är riktigt roligt, den står i sitt ställ i bokhyllan tillsammans med gammelmorfars fällkniv, snusdosa och rakkniv. Enda gången den används är när skjorta och väst ska bäras ;)
Gott! Ska skicka ett mail och se om man får nå svar. Lägger isåfall upp svaret i tråden.

Mvh//Joel
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Ramklo skrev:
Ariste skrev:
Kul med släktklenoder och den där ser ut att vara i fint skick. Jag kan inget om Zeniths fickur men vet flera som med hjälp av serienumret på urverket fått reda på en hel del via: [email protected]

Lycka till!

Ja det är riktigt roligt, den står i sitt ställ i bokhyllan tillsammans med gammelmorfars fällkniv, snusdosa och rakkniv. Enda gången den används är när skjorta och väst ska bäras ;)
Gott! Ska skicka ett mail och se om man får nå svar. Lägger isåfall upp svaret i tråden.

Mvh//Joel
Räkna inte med att de slänger sig på reply-knappen men håll dig kall och odla ditt tålamod så kommer det nog ett svar till slut. :)
 

Ramklo

Breitling
Fick svar från Zenith, men bara att dom inte brydde sig om att svara på frågor via mail?!
Däremot fick jag hak på ett systerforum.
Skickade en bild på verket och fick snart svar:

The movement is probably a Cal. 19''' N.V.S.I or something similar (a 19''' calibre is ca. 43mm across at the dial side and therefore ca. 41mm at the visible part of the back side). It dates to WWI - 1916 to be precise.



Hartmut Richter
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Ramklo skrev:
Fick svar från Zenith, men bara att dom inte brydde sig om att svara på frågor via mail?!
Däremot fick jag hak på ett systerforum.
Skickade en bild på verket och fick snart svar:
The movement is probably a Cal. 19''' N.V.S.I or something similar (a 19''' calibre is ca. 43mm across at the dial side and therefore ca. 41mm at the visible part of the back side). It dates to WWI - 1916 to be precise.
Hartmut Richter
Tråkig inställning från Zenith, tur att Hartmut finns...:)...kul att du nystade upp infon...tänk vad mycket den klockan varit med om!
 
Topp