• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith-tråden

EricMcG

Panerai
2-Faktor
image.jpg


The name Rainbow has nothing to do with a rainbow as such. The watch is named after a yacht. The Rainbow was a J-Class yacht built in 1934. She won the 15th America's Cup in 1934, defeating Endeavour I by 4 wins to 2. Rainbow was designed by W Starling Burgess, built by Herreshoff Manufacturing Company, Bristol, Rhode Island, and launced on May 15th. The J-Class were large sailing yachts (the Rainbow was 127 ft 6 in long) designed between 1930 and 1937, for a wealthy elite of yachtsmen.

The original owners of the Rainbow examplify this. They were a syndicate of many famous and wealthy men: Harold S. Vanderbilt (first skipper), Frederick W. Vanderbilt, William K. Vanderbilt, Alfred G. Vanderbilt, J.P. Morgan, Gerard B. Lambert, Marshall Field, Edward S. Harkness, George F. Baker, Jr., Charles Hayden, George E. Roosevelt, W.G. McCullough, Joseph P. Day, Henry H. Rogers, Walter P. Chrysler, Ogden L. Mills, Alfred P. Sloane, Jr., Winthrop W. Aldrich.

The Rainbow was sold for scrap in 1940, reportedly fetching $ 12,000. Here she is in her first season:


image.jpg
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
image.jpg


The name Rainbow has nothing to do with a rainbow as such. The watch is named after a yacht. The Rainbow was a J-Class yacht built in 1934. She won the 15th America's Cup in 1934, defeating Endeavour I by 4 wins to 2. Rainbow was designed by W Starling Burgess, built by Herreshoff Manufacturing Company, Bristol, Rhode Island, and launced on May 15th. The J-Class were large sailing yachts (the Rainbow was 127 ft 6 in long) designed between 1930 and 1937, for a wealthy elite of yachtsmen.

The original owners of the Rainbow examplify this. They were a syndicate of many famous and wealthy men: Harold S. Vanderbilt (first skipper), Frederick W. Vanderbilt, William K. Vanderbilt, Alfred G. Vanderbilt, J.P. Morgan, Gerard B. Lambert, Marshall Field, Edward S. Harkness, George F. Baker, Jr., Charles Hayden, George E. Roosevelt, W.G. McCullough, Joseph P. Day, Henry H. Rogers, Walter P. Chrysler, Ogden L. Mills, Alfred P. Sloane, Jr., Winthrop W. Aldrich.

The Rainbow was sold for scrap in 1940, reportedly fetching $ 12,000. Here she is in her first season:


image.jpg
Osäker på om jag skrivit detta innan eller inte, men om du någon gång skulle få för dig att sälja den där så skulle jag kunna vara intresserad. Grym!
 
Det känns som att vi behöver en tråd för att fokucera vårt intresse för denna anrika och fina
klocktillverkare. Det är inte lika välrepresenterat som andra märken på detta forum, men här kan vi väl lägga upp lite foton
och diskutera frågor.

Har ni inte tröttnat på bildar av min Defy Classic så kommer det några nya här:
image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg

Dom där bilderna kan jag kolla mer än en gång på :)
 

mega

Rolex
Har bara bilder jag visat innan, men okej.

Zenith el primero 1969, 38mm. -Bygger utseendemässigt på en gammal modell från 1969, men modellen kom för några år sedan.

Verket har samma namn, men det uppdateras hela tiden. Första automatiska kronografurverket enligt de flesta och den exaktaste kronografen enligt Zenith. De har långa urverkstester och högre inre standard än COSC. Zeniths hemsida har massa rolig fakta.

Kommer skriva en recension när jag får tid över. Ruggigt trevlig klocka som EJ är till salu. Brukar få PM om det så fort jag postar bilder på den.
Finishen är kanon och detaljerna är grymma.

Kronografvisarna hoppar stegvis varje minut och halvtimma istället för "flyter".

Bildfest:




image.jpg


Kronografvisarna lägger sig över varandra när de korsar varandras färd.
image.jpg


Urverket i Rolex daytona var för övrigt modifierat och slog med 28800bph istället för 36000bph som urverket egentligen har.
Lugnt snyggaste klockan på forumet...
 

Andsan

Rolex
Fick hem denna från urmakaren för några veckor sedan men tyvärr får den åka tillbaka enär gångreserven är dålig. Låter som fjädern är av. 1961. 2522 PC. 28 J.

 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Osäker på om jag skrivit detta innan eller inte, men om du någon gång skulle få för dig att sälja den där så skulle jag kunna vara intresserad. Grym!


Jag ska komma ihåg det, älskar verkligen klockan nu men man är ju en flippare så någon gång kommer jag säkert vara intresserad av att sälja eller byta.

Det var ett gäng som verkar suktat efter den på gripenbros, men jag knep den först :D Jag behövde faktiskt inte så lång betänketid, love at first sight.
 
Topp