• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zodiac Electronic Spacetronic guld

GustavR

Omega
Någon som har koll på dessa samt kan tipsa om urmalare i sthlm som ev kan sparka igång den

Var min farfars men har legat i låda sedna början på 90-talet

Tack på förhan
/G
IMG_5594.JPG
IMG_5595.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
De är fina klockor de här elektroniska modellerna och i den hittar du ett ESA 9150 verk som använder silveroxid 344 batteriet. Nästan alla tillverkare hade klockor med detta urverk i början av 70-talet så det finns donatorer att hitta för några hundralappar om så skulle behövas.
 

Kowalski

Omega
Rätta mig om jag har fel, men det sitter väl ett elektriskt ESA dynotron-verk i den där?
Det brukar rekommenderas att kontakta
electric-watches.co.uk för att få bra och prisvärd hjälp med dylika. Det lilla jag haft att göra med den firman har det varit ett snabbt och trevligt bemötande alla fall.
 

GustavR

Omega
Står LIC ATO(längts ner på urtavlan) och googlar man runt lite hittar jag : ESA Y2 9154 LIC ATO 13 jewel movements
 

Martin Lovasz

Audemars
Ja man kan inte ha helt rätt hela tiden. :)

Ofta kan man bara sätta i ett nytt batteri och blåsa igång balansen och så går den tills batteriet tar slut.
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Saa her ser verket ut. Om den inte gaar igaang med nytt batteri, er det billigaste och enklaste att koepa en fungerande klocka paa Ebay tex. Du faar dom fraan USD 20-75. Mekaniskt er dom enkla och en vilkensomhelst urmakare kan rensa och olja den. Justeras ocksaa som et normalt mekaniskt verk. ESA-9150 och 9154 passar om varandra, men elektroniken skiljer saa ingen mix and match der.
Jag har sjaelv 2 stk med 9154, och tycker dom er mycket trevliga. 9154 gaar paa 28.800, saa den har en skjoen smooth sekundvisare. Gillar batterier dock, 3-6 mnd max.

ESA-9154.jpg
 

GustavR

Omega
Saa her ser verket ut. Om den inte gaar igaang med nytt batteri, er det billigaste och enklaste att koepa en fungerande klocka paa Ebay tex. Du faar dom fraan USD 20-75. Mekaniskt er dom enkla och en vilkensomhelst urmakare kan rensa och olja den. Justeras ocksaa som et normalt mekaniskt verk. ESA-9150 och 9154 passar om varandra, men elektroniken skiljer saa ingen mix and match der.
Jag har sjaelv 2 stk med 9154, och tycker dom er mycket trevliga. 9154 gaar paa 28.800, saa den har en skjoen smooth sekundvisare. Gillar batterier dock, 3-6 mnd max.

ESA-9154.jpg
Ok tack! Skall testa med batteribyte först
 

Jens

Greedo
Med lite tur så räcker ett nytt batteri och en halvhård dunk i köksbordet för att den ska hoppa igång.


J
 
Topp