• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zodiac GMT Aerospace - Hur sätta GMT tiden?

  • Trådstartare Deleted member 1154
  • Start datum
D

Deleted member 1154

Guest
Antingen är det jag som är dum eller så är det jag som är dum

men

Hur ställer man GMT tiden på den... När man drar ut kronan så ställer man tiden och det finns bara 1 läge...

vill heller inte förstöra och dra runt baklänges osv...

_MG_4872.jpg


Funkar storleken eller är den för liten? Jag tycker ju förstås det, är 35.5mm på mina 19cm armar

image.jpg
 

Skeeter

Panerai
Har den inte Quick-set?
Har den det kan det vara så att GMT visaren ställs genom att vrida kronan åt motsatt håll, annars blir det till att snurra för glatta livet om inte det också finns ett läge med intryckt krona som du missat.

Det ska finnas info och manualer på detta forum
http://www.vintagezodiacs.com/
 
D

Deleted member 1154

Guest
Skulle köpt en sjövarg... just vargen är ju den coolaste loggan i historien :)
yt.jpg


NEWTOPBAR7.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

vonhall

Rolex
Kan tyvvär inte hjälpa dig med GMT visaren! Men det var en riktigt tuff modell! Får hoppas hoppas att du kan leva med storleken! :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Antingen är det jag som är dum eller så är det jag som är dum

men

Hur ställer man GMT tiden på den... När man drar ut kronan så ställer man tiden och det finns bara 1 läge...

vill heller inte förstöra och dra runt baklänges osv...

_MG_4872.jpg


Funkar storleken eller är den för liten? Jag tycker ju förstås det, är 35.5mm på mina 19cm armar

image.jpg
Har mycket svårt att se att man skulle kunna ändra gmt-visaren annat än att fysiskt plocka av den och sätta den i annan position. Du vrider ringen som @Patrik J är inne på för att visa vald tidzon.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Är också inne på att visaren sitter fel, och måste sättas på rätt position, av någon kunnig. Dvs jag tror inte den har separat ställbar GMT-visare, utan snurrar med ett varv per 24h.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Är också inne på att visaren sitter fel, och måste sättas på rätt position, av någon kunnig. Dvs jag tror inte den har separat ställbar GMT-visare, utan snurrar med ett varv per 24h.
Oki :) men hur rent praktiskt funkar det med vrid-ringen, trodde man kunde ställa den på tex. new york tid eller thailands tid eller australien eller vad man nu behagar :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Oki :) men hur rent praktiskt funkar det med vrid-ringen, trodde man kunde ställa den på tex. new york tid eller thailands tid eller australien eller vad man nu behagar :)
Ok. Man måste ha lite koll på tidszonerna :) Men till en början borde alltså GMT-visaren på första bilden vara runt kl. 3 eller 9 på urtavlan, beroended på om det är kl. 6 på morgonen eller 18 på kvällen.

EDIT: Blev fan osäker nu... Någon som kan tänka rätt åt mig :)
 

Skeeter

Panerai
När vridringen sitter med 24 mot tolv på urtavlan ska GMT visaren matcha klockslaget på övriga visare, med vridringen kan du sen justera +/- timmar mot GMT beroende på viken tidszon du är i, Alt. 1: har Sverige tid normalt och lokal tid via GMT visaren. Alternativ 2 så ställer du klockan mot lokal tid och justerar vridringen till Sverige tid mot GMT visaren.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
När vridringen sitter med 24 mot tolv på urtavlan ska GMT visaren matcha klockslaget på övriga visare, med vridringen kan du sen justera +/- timmar mot GMT beroende på viken tidszon du är i, Alt. 1: har Sverige tid normalt och lokal tid via GMT visaren. Alternativ 2 så ställer du klockan mot lokal tid och justerar vridringen till Sverige tid mot GMT visaren.
Tack :)
 
Topp