Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Zodiac GMT Aerospace - Hur sätta GMT tiden?

Diskussion i 'Vintage' startad av Joshua3, 26 juli 2015.

1. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Antingen är det jag som är dum eller så är det jag som är dum

men

Hur ställer man GMT tiden på den... När man drar ut kronan så ställer man tiden och det finns bara 1 läge...

vill heller inte förstöra och dra runt baklänges osv...

_MG_4872.jpg

Funkar storleken eller är den för liten? Jag tycker ju förstås det, är 35.5mm på mina 19cm armar

image.jpg

Hasse Varg gillar detta.
  2. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Känner inte till modellen, men bezeln går väl att vrida?

3. Skeeter

Skeeter Stadsbo

Har den inte Quick-set?
    Har den det kan det vara så att GMT visaren ställs genom att vrida kronan åt motsatt håll, annars blir det till att snurra för glatta livet om inte det också finns ett läge med intryckt krona som du missat.

Det ska finnas info och manualer på detta forum
    http://www.vintagezodiacs.com/

4. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Skulle köpt en sjövarg... just vargen är ju den coolaste loggan i historien :)
    yt.jpg

NEWTOPBAR7.jpg

Senast ändrad: 26 juli 2015
    Hasse Varg gillar detta.
  5. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Kan tyvvär inte hjälpa dig med GMT visaren! Men det var en riktigt tuff modell! Får hoppas hoppas att du kan leva med storleken! :)

6. Rdm

Rdm Friends of KS

Från:
    Landsbygden S om Sthlm
    Riktigt ball!

7. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Har mycket svårt att se att man skulle kunna ändra gmt-visaren annat än att fysiskt plocka av den och sätta den i annan position. Du vrider ringen som @Patrik J är inne på för att visa vald tidzon.

Patrik J och theargonaut gillar detta.
  8. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Är också inne på att visaren sitter fel, och måste sättas på rätt position, av någon kunnig. Dvs jag tror inte den har separat ställbar GMT-visare, utan snurrar med ett varv per 24h.

9. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Oki :) men hur rent praktiskt funkar det med vrid-ringen, trodde man kunde ställa den på tex. new york tid eller thailands tid eller australien eller vad man nu behagar :)

10. theargonaut

Från:
    Sthlm
    Ok. Man måste ha lite koll på tidszonerna :) Men till en början borde alltså GMT-visaren på första bilden vara runt kl. 3 eller 9 på urtavlan, beroended på om det är kl. 6 på morgonen eller 18 på kvällen.

EDIT: Blev fan osäker nu... Någon som kan tänka rätt åt mig :)

11. Skeeter

Skeeter Stadsbo

När vridringen sitter med 24 mot tolv på urtavlan ska GMT visaren matcha klockslaget på övriga visare, med vridringen kan du sen justera +/- timmar mot GMT beroende på viken tidszon du är i, Alt. 1: har Sverige tid normalt och lokal tid via GMT visaren. Alternativ 2 så ställer du klockan mot lokal tid och justerar vridringen till Sverige tid mot GMT visaren.

Patrik J gillar detta.
  12. theargonaut

Från:
    Sthlm
    Tack :)