• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äntligen!!!!

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Som många vet hade jag den oerhörda turen att komma över ett exemplar av en väldigt fin klocka som tillhört min farfar i slutet på förra året. För den som är intresserad finns storyn här:

https://klocksnack.se/threads/fantastiskt-arvegods-in-vad-göra-nu.15355/

Nåväl, det bar iväg till Rob E och klockan fick åka ner till Schweiz för kärleksfull omvårdnad. Detta var den 11 december 2013. Nu har den äntligen kommit tillbaka och jag är helt överlycklig.

Vad är det då för klocka? Jo en Patek Philippe Calatrava ref 2526 i gulguld, årsmodell sannolikt 1954-1956. Storlek 36mm. Inuti denna tickar verket 12-600 som är Pateks första egna automatverk. Rolex patenterade automatisk uppdragning med rotor redan 1935 (typ) så det tog därför nästan 20 år innan det kom efterföljare.

Nåväl, idag var det dags för uthämtning:

Fortfarande i plast från service-avdelningen:



Sen lite bilder på verket efter några månader i Schweiz. Detta verk är nästan 60 år gammalt!!









Sedan några bilder på klockan på handleden. Kvaliteten är sisådär pga dåligt ljus och mobilkamera. Fler kommer när solen lyser.







En kul detalj på just denna modell är att symbolen på kronan är ett dubbelt motstående P istället för Calatravasymbolen vilket annars är det normala i Calatravaserien.



Tack för titten och tack till vonbahr och Fabian för sällskap och glada tillrop!

:happyhappy::happyhappy::happyhappy:

Oj vad fin. När man ser verket förstår man varför ref 2526 är så eftertraktade. Så oerhört vackert. I mitt tycke kanske du nu har forumets finaste klocka. Grattis!
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
quote="Kettil, post: 570532, member: 129"]Oj vad fin. När man ser verket förstår man varför ref 2526 är så eftertraktade. Så oerhört vackert. I mitt tycke kanske du nu har forumets finaste klocka. Grattis![/quote]

Oj. Tack. Det var vänligt skrivet. Uppskattas!:)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Sanslöst snygg! Och urverket, vilket fantastiskt urverk!
Grym historia med! Bevara den och passa ner den genom barnen! TIllslut så sitter något barn-barns-barns-barn med en någon/några hundra årig klocka på armen!
 
Topp