• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ärvt en IWC klocka

Henric

Breitling
Hej,
Helt ny på forumet så hoppas jag postar rätt. Det är så att jag har ärvt en klocka från min salig far och är givetvis lite nyfiken då jag inte kan ett jota om klockor själv. Kanske ni kan hjälpa mig. Dels undrar jag så klart om den är äkta och hur man kan se detta? Jag tror iofs att så länge far inte blivit lurad så är den äkta. Givetvis undrar jag också om det finns något värde i den och vad det i så fall ligger på?
Klockan vi talar om är en IWC. På urtavlan står det till vänster IWC Schaffhausen och till höger står det Chronograph Quartz. På baksidan står International Watch Co och vad jag gissar är ett serienummer. Armbandet är ett slitet brunt och på dess spänne står det IWC också.
Jag har tagit en bild men mina fotokunskaper är inte de bästa. Jag hoppas ändå att det kan hjälpa något.

Jag tackar för all hjälp jag kan tänkas få.

Mvh
Henric
Farsklocka.jpg
 

Wi

NLA
2-Faktor
Rätt så säker på att IWC Portuguese aldrig tillverkats med quartz-verk. Ledsen, men den är nog falsk.
Någon IWC-kunnig som kan styrka?
 

Henric

Breitling
Jag tackar för alla kommentarer. Problemet är att jag kan inte fråga honom längre var den kom ifrån eller hur mycket han betalade. När det gäller priset så är det iofs så att han skulle kunnat betala 50000:- utan större problem. Om det är så är en annan sak. Jag får väl förutsätta att den är fejk med tanke på vad ni säger. Det finns inga tydliga tecken man kan ta det på (jag hoppas ju lite fortfarande)? Tyvärr är jag ju ap-dålig på att ta bilder.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
IWC har väl aldrig gjort en Portugese (modellen på klockan) med kvartsurverk (batteriklocka)?
Min uppfattning är att det är en kopia.
Gå gärna till en urmakare för kontroll/värdering.
 

Maxim

Cartier
Priset avgör väldigt mycket om den är fake eller ej...

Kanske inte i detta fallet, då det är klart att den är fejik då en sådan klocka aldrig tillverkats.

Men köper du en sub för 3000kr kan du ge dig fan på att den är fejk.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Priset avgör väldigt mycket om den är fake eller ej...

Kanske inte i detta fallet, då det är klart att den är fejik då en sådan klocka aldrig tillverkats.

Men köper du en sub för 3000kr kan du ge dig fan på att den är fejk.
Priset har väl inget överhuvudtaget att göra med äkthet? Är klockan äkta så är den, oavsett pris...

Om en Sub kostar 3000 eller 30000 spelar ju ingen roll... Sannolikheten däremot säger att det är större chans att den för 3000 skulle vara fejk :)
 

Bodén

Panerai
Beklagar din fars bortgång. Klockan känns tyvärr inte riktigt genuin, men gå till en urmakare och ta reda på hur det ligger till.
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Fake tyvärr.. redan vid Quartz Portuguese vet vi det men kolla på 4 Portuguese 4:an är väldigt unikt utformad ur typographic synpunkt.
 

Maxim

Cartier
Förstår inte hur ni kan ha så mycket synpunkte på att priset inte skulle vara den mest avgörande faktorn för att en klocka är fake?
 

Marhoi

Friends of KS
Förstår inte hur ni kan ha så mycket synpunkte på att priset inte skulle vara den mest avgörande faktorn för att en klocka är fake?


För att priset inte är en avgörande faktor huruvida en klocka är fake eller inte. Det kan däremot ge en indikation på att klockan är fake, men det är en helt annan sak.
Om jag får köpa Submariner av min far för 1k betyder det inte per automatik att den är fake. Min far skulle aldrig ha det dåliga omdömet att bära fakeur, han är däremot en jäkligt generös figur. Dock ett osannolikt scenario, då han inte är speciellt klockintresserad.
 

Klockers

Cartier
"Den är förmodligen dunderfake, om inte din far gav runt 50 000kr"

Så om jag förstår dig rätt så skulle du köpa en klocka som du tydligt ser är fake men då säljaren ger dig ett pris som är vettigt för en äkta sådan, så köper du den och tror då att den är äkta?
 

Glusch

Cartier
Jag tror att det han menar är att om din pappa inte la ut 50 000 kr för klockan, så är den troligen fake. Ifall han nu lagt ut 50 000 kr för klockan, så skulle den kunna vara äkta.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Fan va alla överanalyserar..

Håller med.
Portuguese har så vitt jag vet inte tillverkades i kvarts, så faktum att tavlan är märkt med just det räcker för att säga den är fejk.

Även utan det skrivet syns det på tavel-layout att det är fel.

Sen spelar det ingen roll om någon bet 300:- eller 1,500,000:- för den, lika fejk för det.
 
Topp