• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äger du en födelseårs-klocka?

Rber

Audemars
2-Faktor
Det verkar finnas ett intresse i att äga en klocka med ursprung från sitt födelseår. Jag kan se det som en rolig grej, även om jag inte äger någon själv. Tänk om en ens föräldrar hade investerat i en Sub samma dag som man föddes. DET hade varit något!

Vilka här på Klocksnack äger en och varför valde ni just den klockan/märket/modellen?
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Njaa, äger och äger... Den är numera snodd av dottern, men efter fyndköp hos en antikhandlare och service hos Werner kom det fram att den är från mitt födelseår.

Omega1957.jpg


/Pappikjolo
 

Pleximannen

Cartier
Ja, en Rolex 1680. Och det känns väl lite extra kul men jag skulle prioritera skick framför årgång rent generellt... och inte heller ha en klocka enbart för årgången utan endast en modell som jag annars ändå skulle vilja ha.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Född så tråkigt år så vet inte vad det skulle bli. Har dock en likadan som Spencer från hans födelseår. ;)
 

Skolläraren

Panerai
Och varje gång det kommer någon rolig nyhet så kan man få en kristen pånyttfödelse! På det sättet kan man välja när man vill fira en, dock spirituell, årsdag!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Oj, kan man tjuvklämma på den ikväll? Kan nog få alla i familjen att donera minst en njure var för att jag ska kunna stoltsera med en vettig klocka.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Det skall vara rätt månad också för att räknas ;-)

6159-7000 från juni 1968




/Stefan
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1352384345.238359.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1352384345.238359.jpg
    39.7 KB · Visningar: 1,057
Nej, men eftersom jag är född 1976 så borde jag väl spara till en PP Nautulus som releasades 1976 och skaffa en från första batchen :)

Det skulle vara en födelseårs-klocka som heter duga!
 
Nej, men eftersom jag är född 1976 så borde jag väl spara till en PP Nautulus som releasades 1976 och skaffa en från första batchen :)

Det skulle vara en födelseårs-klocka som heter duga!
 

Johan M

Cartier
Nix men jag var på jakt efter en tills jag insåg att det förmodligen finns otroligt få speedys från 1975. Jag har aldrig sett någon förutom Soyuz-modellen och den är ju endast gjord i 500 exemplar. Jag tog istället en funderare över vad som är viktigt för mig och kom fram till att årtalet inte är det :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Självklart har jag två födelseårsklockor ;) Men så har jag bara 3 dinkor kvar. Då jag tidigare hade fler och varierade mellan fler, spelade det inte så stor roll. Det var först då jag började fundera på att bli mer av en OWG (OneWatchGuy), det blev betydligt mer viktigt, man skulle nästan kunna kalla det besatthet ;) Jakten är ju dock halva nöjet IMHO!

Molle skrev:
Det skall vara rätt månad också för att räknas ;-)

6159-7000 från juni 1968




/Stefan

Hade denna pepsimoddade 6306-7001 från rätt år OCH månad, men den fick gå vidare då den kändes lite för biffig för mina spagettisar...

20120612_075753.jpg


Istället blev det dessa, men de är endast från rätt år, om ens det, då Tudorn endast är ca 90 % säkert från just 1977...

IMG_6237.jpg


IMG_6235.jpg
 

Mykeys

Cartier
Jag har en 6309-7040 från mitt födelseår. Dock är den en månad för gammal för att räknas på riktigt om man kör på Molles regler...
Jag valde 7040an då detta va den första seikodykaren som jag blev riktigt kär i och som bidrog till att dra ner mig i klock och seikoträsket.
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1352398224.711681.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1352398224.711681.jpg
    167.7 KB · Visningar: 966

Rber

Audemars
2-Faktor
Aurum skrev:
Nope, är för ung...
Hur tänker du då? Jag fyller 25 nästa år och ser det fortfarande som en bra chans för mig att hitta en vettig 1688000 eller en 16700 för att behålla resten av livet.

Eller finns det någon rolig Seiko från 88?

Edit: Menar 168000 såklart.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Rber skrev:
Aurum skrev:
Nope, är för ung...
Hur tänker du då? Jag fyller 25 nästa år och ser det fortfarande som en bra chans för mig att hitta en vettig 1688000 eller en 16700 för att behålla resten av livet.

Eller finns det någon rolig Seiko från 88?

De modellerna lockar tyvärr inte mig. Fast kanske en 1016 en dag... Dock inte särskilt prisvärda eller spännande. Känns bra mycket roligare att hitta en fin dinka istället för en ok från rätt år.
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Jag ägde en Heuer Autavia från 1977. Dock fick den passas vidare till en medlem inom klockkooperativet.
 

David

Bödeln
Yes, den här:

120225-1675-3.jpg


Får jag barn kommer jag definitivt se det som en ursäkt att köpa en ny klocka med ungens namn på certet.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Faktiskt....en Daytona från 1975......vad mer kan man önska sig....
.....jo...en 5514....oavsett år då såklart!!!

20120702_141424.jpg
 

Aron

Omega
Jag kom just på att jag tror att jag har en från mitt födelseår, en Omega De Ville som jag har ärvt från min Morfar, och enl. de forskningar jag har gjort verkar den vara från 1979,
 
Topp