• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ägodelar med arvsinstruktioner

Smeden

Silver
Friends Of KS
I något sammanhang har jag läst om en släkt som har en violin som går i "arv" på ett speciellt sätt. Med jämna mellanrum höll släkten en tävling, där den släktmedlem som kunde spela bäst på violinen fick ta över instrumentet och ansvaret för att det hölls i skick. Himla smart sätt, tyckte jag, att uppmuntra en massa olika egenskaper som krävs för att både komma samman, tävla och spela.

Jag går i tankarna att göra en liknande skriftlig arvsinstruktion som ska följa med en månklocka, där det underliggande syftet är att uppmuntra kommande generationer att tänka på rymden som något "närmare" än stället som andra personer åker till, eller jobbar med. Instruktionerna skulle behöva vara tämligen genomtänkta för att inte bli inaktuella om 100 år och för att sporra önskvärda beteenden. (En tävling kanske inte är rätt format i detta fall)

Någon som har en klocka, eller annan ägodel, med tillhörande speciella arvsvillkor och vill dela med sig av tankar? (Allmänt tyckande uppmuntras också :) )

I något sammanhang har jag läst om en släkt som har en violin som går i "arv" på ett speciellt sätt. Med jämna mellanrum höll släkten en tävling, där den släktmedlem som kunde spela bäst på violinen fick ta över instrumentet och ansvaret för att det hölls i skick. Himla smart sätt, tyckte jag, att uppmuntra en massa olika egenskaper som krävs för att både komma samman, tävla och spela.

Jag går i tankarna att göra en liknande skriftlig arvsinstruktion som ska följa med en månklocka, där det underliggande syftet är att uppmuntra kommande generationer att tänka på rymden som något "närmare" än stället som andra personer åker till, eller jobbar med. Instruktionerna skulle behöva vara tämligen genomtänkta för att inte bli inaktuella om 100 år och för att sporra önskvärda beteenden. (En tävling kanske inte är rätt format i detta fall)

Någon som har en klocka, eller annan ägodel, med tillhörande speciella arvsvillkor och vill dela med sig av tankar? (Allmänt tyckande uppmuntras också :) )
Annorlunda men kul sätt att bli ihågkommen på samt att det kanske sammansvetsar familjemedlemmarna!

Snyggt!

I första utkastet funderade jag att den släkting inom 2 släktskaps-hopp från rakt nedstigande som har högst poäng får ansvara för klockan.
1000p förväntas vara i rymden i arbete
100p förväntas vara i rymden som turist
10p jobbar inom rymdindustrin
1p studerar (rymd)teknik

Helt ogenomtänkt just nu, men det finns tid kvar att slipa på det tills klockkontot "når till månen" ;)

Den sista poängen (studerar teknik) uppmuntrar kommande generationer att plugga till ingenjör. Men jag har också tankar på att göra liknande arvsintruktioner med en akustisk gitarr modell finare för att uppmuntra kulturella drag.

Samt en portföljstävling med vandrings-sub som pris till årets bästa avkastning :)

Teknik, kultur och ekonomi, vad mer behöver man? :)
Ett hantverkspris vore på sin plats..

Fin idé, jag skall nog planera något liknande.
En kompis farmor ville ha sin aska spridd i Ganges (Engelsmän med indienkopplingar) och hade avsatt pengar till den episka resan, vackert...
För inspiration läs:
spi.jpg

Tillbaka
Topp