• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äkta eller förfalskning ?

Jollymaria

Breitling
När pappa dog så hittade jag en guldfärgad klocka som jag tänkte sälja. Det är en Certina med serienummer 184 1030 25 Hittar inte detta nummer någonstans så jag undrar om det är en förfalskning ? Klockan är gammal, gissar på runt 50 talet nån gång och på baksidan står det stainless steel back waterresistant 30 meters och serienumret här ovanför står längst ner. När jag kollade på serienummer sidan så var det ett glapp mellan 17 och 19 ? jag hittade inga serienummer som började på 18 vilket min klocka gör
Klocka0.jpg
klocka1.jpg
klocka1.jpg
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Skulle tippa på rätt mycket senare än 50-tal, då det är en kvartsare... mao, det sitter ett batteri i den.
Den tekniken slog igenom först på 70-80-talet.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tror det där är en modellbeteckning och inte serienummer. Och ja, den är mycket nyare än 50-tal. Den är värd väldigt lite. Kosta på den ett batteribyte och kanske ett nytt armband och behåll den som ett minne av din far?
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
När pappa dog så hittade jag en guldfärgad klocka som jag tänkte sälja. Det är en Certina med serienummer 184 1030 25 Hittar inte detta nummer någonstans så jag undrar om det är en förfalskning ? Klockan är gammal, gissar på runt 50 talet nån gång och på baksidan står det stainless steel back waterresistant 30 meters och serienumret här ovanför står längst ner. När jag kollade på serienummer sidan så var det ett glapp mellan 17 och 19 ? jag hittade inga serienummer som började på
Tillverkad efter 1974. Verk: 184 Cal. (113R) 955.412. 20 Mikron Yellow gold. Finns ingen anledning att tro att den skulle vara falsk.
 

Psykel

Patek
Ser ut som en typisk 80-talare. Smacka i ett nytt batteri och bär den med stolthet i pappas minne! Lär nog klä en kvinna fint och den är som sagt värd kanske nån enstaka hundring på tradera, så bättre att behålla än att sälja.
 

Jollymaria

Breitling
Tack för snabba svar, tyvärr har jag aldrig orkat bära vare sig smycken eller klockor. Tycker dom nyper mig i skinnet eller fastnar i håret ;) Så det bli att sälja ändå eftersom jag har andra saker efter pappa som jag kommer använda istället. Han hade gott om klockor men det är bättre att någon som uppskattar dom får bära dom. Behöver inte ens byta batteriet eftersom den tickar och går finfint ;)
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Tack för snabba svar, tyvärr har jag aldrig orkat bära vare sig smycken eller klockor. Tycker dom nyper mig i skinnet eller fastnar i håret ;) Så det bli att sälja ändå eftersom jag har andra saker efter pappa som jag kommer använda istället. Han hade gott om klockor men det är bättre att någon som uppskattar dom får bära dom. Behöver inte ens byta batteriet eftersom den tickar och går finfint ;)
Om det finns fler klockor kan du ta ett foto på alla så kan vi kolla om det finns någon som har mer värde.
 

Jollymaria

Breitling
Tror inte dom är värda något, har redan sålt en som gjorde reklam för Saab och några andra vanliga klockor
 

Bilagor

  • IMG_9763.JPG
    IMG_9763.JPG
    205.5 KB · Visningar: 179

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Junghans är nog inte helt värdelös iallafall. Lite rolig, en av de första med radiomottagare för att synka med ett atomur. Det lär finnas samlare av sånt även om priset gissningsvis blir relativt blygsamt.
 

Jollymaria

Breitling
Hahahaha oj jag som varit nära att slänga den ;) Tror pappa satt på ett annat armband så den ser ju lite knasig ut. Då kan jag ju i alla fall lägga ut den billigt så nån kan få den till sin samling.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Hahahaha oj jag som varit nära att slänga den ;) Tror pappa satt på ett annat armband så den ser ju lite knasig ut. Då kan jag ju i alla fall lägga ut den billigt så nån kan få den till sin samling.
Tradera vet väl vad den är värd gissar jag. Hoppas du fick bra betalt för SAAB-klockan? Har sett ganska simpla ur gå för över tusenlappen på Tradera tack vare "SAAB" på urtavlan. De gav även ganska fina ur som premier till duktiga återförsäljare...
 

Jollymaria

Breitling
Så här ser den ut, jag har inte hunnit lämna över den än men jag misstänker att jag gjort bort mig rejält.
 

Bilagor

  • IMG_9764.JPG
    IMG_9764.JPG
    162.6 KB · Visningar: 119
Topp