• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äkta eller fake omega

rebbb

Breitling
Hej!
Kommit över en Omega som jag funderar på om är äkta eller ej, tänkte ni kanske har bättre koll än mig.
Tack på förhand!
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    86.2 KB · Visningar: 394
  • image.jpeg
    image.jpeg
    94.3 KB · Visningar: 426

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Nej, ingenting går att öppna!
Boettlocket bak går att öppna med rätt verktyg. Kronan tycks saknas så den måste in till urmakare i alla fall som kan konstatera om den är äkta. Eller om du måste sätta i ett nytt batteri.
Jag tycker den ser riktig och ok ut.
 

rebbb

Breitling
Boettlocket bak går att öppna med rätt verktyg. Kronan tycks saknas så den måste in till urmakare i alla fall som kan konstatera om den är äkta. Eller om du måste sätta i ett nytt batteri.
Jag tycker den ser riktig och ok ut.
Okej, jag förstår!
Har sökt men ej kunnat hitta vad denna modell mer exakt heter, samt när den kan vara ifrån, har du någon aning?
 

rebbb

Breitling
Nej där finns inga märkningar eller stämplar såvitt jag kan se.
Okej, kul att höra att den nog är äkta! Vet någon mer exakt vad modellen heter? Samt om mina 500 kr för den var ett ok pris?
 

Icaras

Rolex
Nej där finns inga märkningar eller stämplar såvitt jag kan se.
Okej, kul att höra att den nog är äkta! Vet någon mer exakt vad modellen heter? Samt om mina 500 kr för den var ett ok pris?
Om dina 500 är värt det beror helt på vad det kostar att fixa fram en krona och byta batteriet. Referensnummer kan du se på insidan av baklocket, det kan du be om att få nedskrivet om du lämnar in den för att fixa krona och batteri.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Okej, jag förstår!
Har sökt men ej kunnat hitta vad denna modell mer exakt heter, samt när den kan vara ifrån, har du någon aning?
Som @Icaras skrev så kan du hitta det mest precisa namnet som är referensnummret. Men som du ser står det "De ville" som är en av Omegas klassiska modellserier (andra är Seamaster, Speedmaster, Genéve, Constellation). Första De Villen kom 1960 och modellserien utmärker sig för att vara lite renare, elegantare och mer dressade klockor till motsats från tex de sportigare Seamaster och Speedmaster modellerna. Med sedan tanke på att kvartsverken började komma tidigt sjuttiotal och var extremt dyra och exklusiva initialt så skulle jag utan några mer belägg än ren känsla gissa på att din är en åttiotalare med tanke på utseende och då speciellt visarna. Möjligtvis tidigt nittiotal.
Boettlocket bak ser ut att vara rostfritt? Det skulle tyda på att klockan är pläterad (förgylld). På en kvalitetsklocka som Omega är pläteringen ofta välgjord och ganska tjockt lager guld lagts på vilket gör skicket hållbart och beständigt. Länken (dvs metallarmbandet) är troligtvis ditsatt efteråt, den har ingen Omegamärkning va?
Förutsatt att klockan fungerar och du får till kronan på sidan så att du kan ställa klockan (se till att få en orginalkrona Omega som också är förgylld) så har du säkert inte gjort en dålig affär.
Testa med något snyggt läderarmband, tex svart eller mörkbrunt ödla, det tror jag hade blivit snyggt :)
Välkommen hit förresten! Jag hoppas att du stannar. Det finns en kul damurstråd startat av @Carolin . Titta där och låt dig slukas in i vår sjukligt beroendeframkallande "hobby"
https://klocksnack.se/threads/den-lilla-tråden-om-damklockor.46567/

//Rozzy
 

JohnDoe

Rolex
Nej där finns inga märkningar eller stämplar såvitt jag kan se.
Okej, kul att höra att den nog är äkta! Vet någon mer exakt vad modellen heter? Samt om mina 500 kr för den var ett ok pris?
Om du bor i stockholmsområdet så kan werner på ABC urmakaren (ligger på hornsgatan) säkert hjälpa dig. Han kan vara lite "sträv" men han har ett oändligt förråd av delar till gamla klockor, även kvartsare.
 
Topp