• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äkta eller fake

Äkta eller Fake?

  • Äkta

    Röster: 1 3.2%
  • Fake

    Röster: 30 96.8%

  • Totala väljare
    31
  • Enkät stängd .

MJ24

Patek
2-Faktor
Jag förutsätter att människor här behandlas med respekt oavsett könstillhörighet, och anser inte att TS har något som helst att "bevisa". Det spelar väl för f*n inte någon roll för om vi här kan/skall kunna vara till hjälp, eller?
Har jag något jag kan hjälpa till med, försöker jag göra det, oavsett.

@The newbie
Lycka till med dina klockor (gamla som nya), fråga gärna om du behöver hjälp och glöm inte att visa oss nyinköp!:)
Glöm inte heller att du nu (eller snart) kan hjälpa andra som kanske är i samma sits som du!
 

jandan

Panerai
Jag förutsätter att människor här behandlas med respekt oavsett könstillhörighet, och anser inte att TS har något som helst att "bevisa". Det spelar väl för f*n inte någon roll för om vi här kan/skall kunna vara till hjälp, eller?
Har jag något jag kan hjälpa till med, försöker jag göra det, oavsett.

@The newbie
Lycka till med dina klockor (gamla som nya), fråga gärna om du behöver hjälp och glöm inte att visa oss nyinköp!:)
Glöm inte heller att du nu (eller snart) kan hjälpa andra som kanske är i samma sits som du!
+1, håller till 100% med @MJ24 , Välkommen till forumet, och lycka till i jakten på din drömklocka!
 
+1, håller till 100% med @MJ24 , Välkommen till forumet, och lycka till i jakten på din drömklocka!

Stort tack för alla fina kommentarer. Övervägande del av medlemmarna har varit väldigt reko och det är glädjande för mig personligen då jag tycker det är kul att successivt lära mig mer och mer ifrån de som är mer kunniga.. FÖRHOPPNINGSVIS kan jag också en dag kunna ge tillbaka på samma sätt och hjälpa nya medlemmar och kanske få upp ögonen på fler tjejer för detta också.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Stort tack för alla fina kommentarer. Övervägande del av medlemmarna har varit väldigt reko och det är glädjande för mig personligen då jag tycker det är kul att successivt lära mig mer och mer ifrån de som är mer kunniga.. FÖRHOPPNINGSVIS kan jag också en dag kunna ge tillbaka på samma sätt och hjälpa nya medlemmar och kanske få upp ögonen på fler tjejer för detta också.

Kan du övertyga min fästmö om det förträffliga med klockor är jag dig evigt tacksam. Hon begriper inte hur man "kan lägga så förbannat mkt på en jävla klocka" :)
 
"Valuta för pengarna" är ett subjektivt koncept. Generellt sett så förlorar man minst om man köper begagnat, alternativt står och väntar i ett år eller mer på en ny Patek...

Hur som helst, de flesta tipsen här kommer att vara Rolex eftersom... det är Rolex. Här är en intressant artikel om den OCD-kultur det företaget har:
https://www.hodinkee.com/articles/inside-rolex

Eftersom jag gillar att gå mot strömmen lite så vill jag tipsa om Jaeger-LeCoultre, mycket trevlig tillverkare, och deras Rendez-Vous. 34mm och batteridrift. Nymans Ur säljer JLC. Denna klocka ryms inom din budget.

Capture.PNG

Vad har du för åsikter om Cartier som klocka? Är det kvalitet där också eller endast märket man betalar för? Cartier känner till sedan tidigare då jag har vissa av deras smycken därav anledningen till min fråga
 
Kan du övertyga min fästmö om det förträffliga med klockor är jag dig evigt tacksam. Hon begriper inte hur man "kan lägga så förbannat mkt på en jävla klocka" :)

Tycker det är beundransvärt om man brinner för något såpass mycket att man är villig att kämpa för att nå dit och införskaffa det man älskar, vissa ser det som "slöseri", jag ser det mer som ambition (förutsatt att man själv kämpar för det och tjänar ihop till det än "pappas pengar")... Sist men inte minst, en klocka är en hyfsat investering antar jag, om man nu inte äger fastigheter, guld eller starka aktier. Jag har kommit underfund med att hellre unna mig en lyx klocka som jag kan ha livet ut än 2 veckors resa till Bora Bora för samma summa, så av den anledningen skulle jag nog försöka förklara det så för din fästmö och att det du "slösar" här kanske du sparar in på annat... ☝️
 
Donationerna för att få friends of KS går till driften av forumet som inte är helt gratis.
Pengarna till BCF ges av de flesta medlemmar i förbindelse med en försäljning eller ett köp gjort via forumet som en fin gest till något som berör de flesta.
Hoppas du inte tar alla kommentarer allt för allvarligt, om du är intresserad av klockor så bör du hänga kvar ett tag.
Hur som helst får jag önska dig välkommen.

Nästan så jag skäms nu att visa mina klockor när jag ser vad alla här bär på... Har ju aldrig sett det så som ni gör och har endast klockor i Marc Jacobs klassen..

Dock så fick jag tips på en bra länk igår för nybörjare och när jag läste där så tror jag att jag helst vill ha mekanisk ur och inte Quartz men jag måste Nog fortsätta "plugga" upp mina kunskaper så har ni länkar som ni anser lämpliga för en nybörjare tar jag tacksamt emot dessa.
 
"Valuta för pengarna" är ett subjektivt koncept. Generellt sett så förlorar man minst om man köper begagnat, alternativt står och väntar i ett år eller mer på en ny Patek...

Hur som helst, de flesta tipsen här kommer att vara Rolex eftersom... det är Rolex. Här är en intressant artikel om den OCD-kultur det företaget har:
https://www.hodinkee.com/articles/inside-rolex

Eftersom jag gillar att gå mot strömmen lite så vill jag tipsa om Jaeger-LeCoultre, mycket trevlig tillverkare, och deras Rendez-Vous. 34mm och batteridrift. Nymans Ur säljer JLC. Denna klocka ryms inom din budget.

Capture.PNG
Tack för länken och tipset, fin klocka faktiskt.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Vad har du för åsikter om Cartier som klocka? Är det kvalitet där också eller endast märket man betalar för? Cartier känner till sedan tidigare då jag har vissa av deras smycken därav anledningen till min fråga
Cartier anses som ett kvalitetsmärke - lite i skymundan av de stora, men ändå. Som sagt, de var de första som gjorde armbandsur, och troligen de som först fick det att bli mode. Här är en intressant pod om armbandsurens historia, där Cartier-historien nämns i början:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2794&artikel=3324351

Det finns även en tråd här om märket:
https://klocksnack.se/threads/stora-tråden-om-cartier.43499/
 

Owaysis

Cartier
Är den inte aningen för stor då för kvinnlig handled? (Jag har smala handleder)
Njae jag tycker inte det, 40 mm är rätt så vanligt på tjejer nuförtiden. Men det är helt och hållet upp till var och en. Vissa föredrar mindre klockor och vissa föredrar större. Du får helt enkelt testa dig fram genom att prova klockan och se hur den känns på handleden.

Jo, jag tycker det och det känns lite passé med en daytona på en damhandled 2016. Vill du ha tips får du nog snäva in det lite. Spontant hade jag köpt en Audemars Piguet Royal Oak i en midsize eller damstorlek. Kan få en i helguld för den budgeten.
Haha jo men om man ska tänka så så hade varit passé ett bra tag. Daytona på tjejer är en väldigt vanlig syn men det är en tidlös klocka som fungerar i alla sammahang.
Det kan man inte riktigt säga om en AP i guld, dessutom får man ta i beaktning att en Daytona håller värdet oerhört bra samt är väldigt lättsåld. Det ska man inte förringa.
En midsize AP är kanske inte riktigt lika het på begagnatmarknaden.

Till och med en Breitling hade passat bra på henne !
Hon hade passat väldigt bra in i Breitlings senaste reklamkampanj ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Njae jag tycker inte det, 40 mm är rätt så vanligt på tjejer nuförtiden. Men det är helt och hållet upp till var och en. Vissa föredrar mindre klockor och vissa föredrar större. Du får helt enkelt testa dig fram genom att prova klockan och se hur den känns på handleden.


Haha jo men om man ska tänka så så hade varit passé ett bra tag. Daytona på tjejer är en väldigt vanlig syn men det är en tidlös klocka som fungerar i alla sammahang.
Det kan man inte riktigt säga om en AP i guld, dessutom får man ta i beaktning att en Daytona håller värdet oerhört bra samt är väldigt lättsåld. Det ska man inte förringa.
En midsize AP är kanske inte riktigt lika het på begagnatmarknaden.


Hon hade passat väldigt bra in i Breitlings senaste reklamkampanj ;)
Det är din valda sanning ja, köper inga av argumenten. Man får känna efter vad som känns mest rätt helt enkelt.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Hej och välkommen till forumet!
Vill bara accentuera det som vissa nämnt tidigare; att du absolut borde ta dig en titt på Rolex DJ. Flera storlekar att välja på, oyster- eller jubilee-länk, räfflad ring eller slät, en mängd olika tavelversioner..
Vad gäller storleken tycker jag personligen (och mig veterligen många med mig) att 26- och 28mm-varienterna ser lite väl tantiga ut, särskilt om vi pratar för tjejer under 40. Återstår 31 och 36mm-versionerna. Min fru är liten och har smala handleder; när hon provade kändes 36 för stort medan 31mm satt som en smäck!
Men som sagt; prova själv - vilken storlek du vill ha kommer nog vara det första du bestämmer dig för..
 
Hej och välkommen till forumet!
Vill bara accentuera det som vissa nämnt tidigare; att du absolut borde ta dig en titt på Rolex DJ. Flera storlekar att välja på, oyster- eller jubilee-länk, räfflad ring eller slät, en mängd olika tavelversioner..
Vad gäller storleken tycker jag personligen (och mig veterligen många med mig) att 26- och 28mm-varienterna ser lite väl tantiga ut, särskilt om vi pratar för tjejer under 40. Återstår 31 och 36mm-versionerna. Min fru är liten och har smala handleder; när hon provade kändes 36 för stort medan 31mm satt som en smäck!
Men som sagt; prova själv - vilken storlek du vill ha kommer nog vara det första du bestämmer dig för..

Helt rätt och låter vettigt. Stort tack
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej och välkommen till forumet!
Vill bara accentuera det som vissa nämnt tidigare; att du absolut borde ta dig en titt på Rolex DJ. Flera storlekar att välja på, oyster- eller jubilee-länk, räfflad ring eller slät, en mängd olika tavelversioner..
Vad gäller storleken tycker jag personligen (och mig veterligen många med mig) att 26- och 28mm-varienterna ser lite väl tantiga ut, särskilt om vi pratar för tjejer under 40. Återstår 31 och 36mm-versionerna. Min fru är liten och har smala handleder; när hon provade kändes 36 för stort medan 31mm satt som en smäck!
Men som sagt; prova själv - vilken storlek du vill ha kommer nog vara det första du bestämmer dig för..
...samtidigt som jag vet att det finns en hel del modemedvetna tjejer i sthlm som nu köper 28 mm. Så trender finns det och allt går i cykler.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
...samtidigt som jag vet att det finns en hel del modemedvetna tjejer i sthlm som nu köper 28 mm. Så trender finns det och allt går i cykler.

Den här posten är rätt intressant. "En hel del modemedvetna tjejer i Stockholm"...Är inte det typ varenda tjej mellan 14 och 45 i Stockholms innerstad? Blir det inte lite märkligt att hänvisa till några stycken av dem för att hävda en trend? Eller menar du att det är tusentals tjejer som enats kring 28mm klockor?

Michael Kors - trenden på kvinnor (Stor klockor) har ju slagit igenom på väldigt bred front sen vaddå, 3-5 år sen?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Den här posten är rätt intressant. "En hel del modemedvetna tjejer i Stockholm"...Är inte det typ varenda tjej mellan 14 och 45 i Stockholms innerstad? Blir det inte lite märkligt att hänvisa till några stycken av dem för att hävda en trend? Eller menar du att det är tusentals tjejer som enats kring 28mm klockor?

Michael Kors - trenden på kvinnor (Stor klockor) har ju slagit igenom på väldigt bred front sen vaddå, 3-5 år sen?
Känner inte jättemånga stockholmstjejer, men de jag stött på har alla köpt damur. De har i sin tur berättat att de fått mycket komplimanger för sina lady DJs av andra tjejer som också velat köpa. Jag pratar inte om MK-tjejer. Ville bara belysa att om man skall generalisera och ge ett allmänna tips vad som är "rätt" för en viss individ behöver man lite mer övrig data att gå på.
 

Owaysis

Cartier
Det är din valda sanning ja, köper inga av argumenten. Man får känna efter vad som känns mest rätt helt enkelt.
Hur är det min valda sanning?
Att större klockor är vanligt på tjejer är en sanning, inte min valda sanning. Jämför med hur det såg ut för några år sedan, då fanns det i princip ingen kvinna som hade en klocka över 33mm. Nu ser man klockor med en diameter på runt 40 mm på var och varannan kvinnlig handled. Huruvida det är snyggt eller trendigt kan diskuteras, men vanligt är det.

Att en Daytona är mer mångsidig än en Royal Oak skulle jag säga är en sanning. Du har en klocka som är vattentät på riktigt jämfört med Ap'n. Har midsizemodellerna ens skruvad krona? Dessutom har du inte en integrerad länk på Daytonan vilket ökar utbudet på vilket band du kan köra på klockan.

Det sista jag skrev kan diskuteras men jag har svårt att se hur en midsize RO i guld är mer lättsåld än en Daytona i stål.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Känner inte jättemånga stockholmstjejer, men de jag stött på har alla köpt damur. De har i sin tur berättat att de fått mycket komplimanger för sina lady DJs av andra tjejer som också velat köpa. Jag pratar inte om MK-tjejer. Ville bara belysa att om man skall generalisera och ge ett allmänna tips vad som är "rätt" för en viss individ behöver man lite mer övrig data att gå på.

Helt enig, dessutom är det en ren smakfråga.
Det viktigaste (tycker jag) är att bäraren själv trivs och känner sig bekväm i sin klocka.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hur är det min valda sanning?
Att större klockor är vanligt på tjejer är en sanning, inte min valda sanning. Jämför med hur det såg ut för några år sedan, då fanns det i princip ingen kvinna som hade en klocka över 33mm. Nu ser man klockor med en diameter på runt 40 mm på var och varannan kvinnlig handled. Huruvida det är snyggt eller trendigt kan diskuteras, men vanligt är det.

Att en Daytona är mer mångsidig än en Royal Oak skulle jag säga är en sanning. Du har en klocka som är vattentät på riktigt jämfört med Ap'n. Har midsizemodellerna ens skruvad krona? Dessutom har du inte en integrerad länk på Daytonan vilket ökar utbudet på vilket band du kan köra på klockan.

Det sista jag skrev kan diskuteras men jag har svårt att se hur en midsize RO i guld är mer lättsåld än en Daytona i stål.
Det är din tolkning av världen, inget udda med det?

I princip inga kvinnor med ur större än 33 mm för några år sedan? Lite överdrivet väl?

"Att en Daytona är mer mångsidig än en Royal Oak skulle jag säga är en sanning" Precis, din sanning.

"tidlös klocka som fungerar i alla sammahang" Verkligen inte. Daytonan är inte tidlös och om den fungerar i alla situationer på en dam gör de flesta modellerna det, RO inkluderad.

"Daytona på tjejer är en väldigt vanlig syn" Nja, sådär va? På kändisar? Visst. Ofta lånade av pojkvänner, de jag sett i det vilda iaf.

Köpa en XXXX för att den är lättsåld känns sådär kul, därav inget argument jag skulle lägga fram.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Känner inte jättemånga stockholmstjejer, men de jag stött på har alla köpt damur. De har i sin tur berättat att de fått mycket komplimanger för sina lady DJs av andra tjejer som också velat köpa. Jag pratar inte om MK-tjejer. Ville bara belysa att om man skall generalisera och ge ett allmänna tips vad som är "rätt" för en viss individ behöver man lite mer övrig data att gå på.
Hm, har inte sett några allmänna tips om vad som är rätt för en viss individ.. För egen del har jag skrivit att jag personligen tycker att 26 och 28 mm ibland ser tantigt ut på unga tjejer, liksom att min (modemedvetna, unga, och i smyckesbranschen arbetande) fru med späda handleder personligen tycker att 31mm passar just henne perfekt. Avslutningsvis rådde jag TS att själv prova olika storlekar, då föredragen storlek tämligen enkelt kommer att utkristalliseras när hon väl får testa..
Givetvis är allt en smakfråga där individen själv avgör vad som passar bäst/ser bäst ut. Sen kan både Palenkovich och Riddaren-av-de-små-uren Aurum ;) tycka annorlunda, men så länge individen själv är nöjd är allt prima..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hm, har inte sett några allmänna tips om vad som är rätt för en viss individ.. För egen del har jag skrivit att jag personligen tycker att 26 och 28 mm ibland ser tantigt ut på unga tjejer, liksom att min (modemedvetna, unga, och i smyckesbranschen arbetande) fru med späda handleder personligen tycker att 31mm passar just henne perfekt. Avslutningsvis rådde jag TS att själv prova olika storlekar, då föredragen storlek tämligen enkelt kommer att utkristalliseras när hon väl får testa..
Givetvis är allt en smakfråga där individen själv avgör vad som passar bäst/ser bäst ut. Sen kan både Palenkovich och Riddaren-av-de-små-uren Aurum ;) tycka annorlunda, men så länge individen själv är nöjd är allt prima..
Rätt enkelt, du skrev att du med många tycker de är tantiga och därför skrev jag att det finns grupperingar som inte håller med. Ville ge en nyanserad bild av verkligheten, tycker det framgick?
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Rätt enkelt, du skrev att du med många tycker de är tantiga och därför skrev jag att det finns grupperingar som inte håller med. Ville ge en nyanserad bild av verkligheten, tycker det framgick?
Visst; "jag och många med mig" är absolut inte synonymt med "alla".
Det var dels ett uttryck för min egen åsikt, och dels min uppfattning av omgivningens preferenser så som jag uppfattar dem. Även i andra KS-trådar där storlek på damklockor dykt upp tycker jag mig vid flera tillfällen ha snappat upp diverse kommentarer med det subjektiva omdömet att damklockor i mer traditionella storlekar uppfattas som tantiga.
Men återigen; visst finns det många som tycker annorlunda också..
 

Cryssarn

Rolex
Jag förutsätter att människor här behandlas med respekt oavsett könstillhörighet, och anser inte att TS har något som helst att "bevisa". Det spelar väl för f*n inte någon roll för om vi här kan/skall kunna vara till hjälp, eller?
Har jag något jag kan hjälpa till med, försöker jag göra det, oavsett.

@The newbie
Lycka till med dina klockor (gamla som nya), fråga gärna om du behöver hjälp och glöm inte att visa oss nyinköp!:)
Glöm inte heller att du nu (eller snart) kan hjälpa andra som kanske är i samma sits som du!
kunde inte sagt det bättre själv.
 

Anfield

Panerai
Iphone6+ 014.JPG


40 mm Funkar fin fint på fru Anfield ! Klockan fick hon 2005 när vi gifte oss och största anledningen till val av GMT är att jag tycker det är Rolex överlägset snyggaste modell.
Och på detta sätt får jag se den varje dag utan att jag behöver bära den ! ( Hon har den alltid på sig vardag som fest !)
Grym klocka , grym fru !
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Iphone6+ 014.JPG


40 mm Funkar fin fint på fru Anfield ! Klockan fick hon 2005 när vi gifte oss och största anledningen till val av GMT är att jag tycker det är Rolex överlägset snyggaste modell.
Och på detta sätt får jag se den varje dag utan att jag behöver bära den ! ( Hon har den alltid på sig vardag som fest !)
Grym klocka , grym fru !
Är man 150-160 cm tror jag inte det skulle se bra ut imho på en tjej med 40mm etc, men min hälft har fått massa vintage och ogillar ur under 36mm.. då e hon också 178 cm... Lånar även ibland nån av mina rollar, om hon är försiktig då dvs.. :cigar:

Det jag menar är att "don efter person" råder, en polare är stor som ett fan, kör hoj och meckar hoj och kan helt ärligt inte ha 40mm, han måste ha runt 42-45mm annars ser det fånigt ut... Underarmar som en gorilla..

Är man spädare och liten som tjej så är ett mindre ur extremt klädsamt och omvänt på motsatt kön eller icke-kön!
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Nästan så jag skäms nu att visa mina klockor när jag ser vad alla här bär på... Har ju aldrig sett det så som ni gör och har endast klockor i Marc Jacobs klassen..

Dock så fick jag tips på en bra länk igår för nybörjare och när jag läste där så tror jag att jag helst vill ha mekanisk ur och inte Quartz men jag måste Nog fortsätta "plugga" upp mina kunskaper så har ni länkar som ni anser lämpliga för en nybörjare tar jag tacksamt emot dessa.

Inga klockor är väl värda att skämmas för så länge man gillar dom. Jag själv har allt ifrån quartz som jag använder på jobbet där mina "finare" klockor skulle ta onormalt med stryk för att gå att sälja om den dagen skulle komma till mina dyrare ur som ligger runt 60 i inköp idag.
När det kommer till storlek på klocka så var jag först mest intresserad av större ur även fast jag bara har runt 17cm handled så är dom ganska platta i sin form vilket gör att jag tycker mig kunna bära upp större klockor.
Nu är min absoluta favorit en Sjöö Sandström Royal Capital, måste slå ett slag för denna Svensktillverkade klocka om du ska ut och prova då den endast mäter 40mm och 7.8mm tjock så sitter den som en smäck på handleden.
Annars har jag Panerai som min favorit så det varierar stort här.
Men som sagt var om du ska ut och prova så kommer du att hitta rätt när den sitter på handleden.
//M
 
Topp