• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Äkta Juveler istället för syntetiska i moderna urverk?

vs1987

Basic
Hej!

Har blivit totalt klock-tokig under föräldraledigheten, konsumerat alldeles för många podcasts och YouTube-klipp.

Nu har jag fastnat vid något jag känner att jag måste veta men inte hittar något bra svar på:

Använder någon tillverkare idag icke-syntetiska juveler i sina urverk (eller i något enskilt urverk/klocka)?

Och om så ej är fallet, varför inte? Om jag ändå betalar 100k+ för en klocka vill jag spontant hellre ha äkta rubiner i urverket än syntetiska - om det nu inte påverkar funktionen nämnvärt.

Man kan skapa bättre kvalitet på syntetiska rubiner, ingen naturlig rubin är felfri.

Priset är lägre på syntetiska.

Sen skulle jag hellre ha syntetiska rubiner än rubiner brutna i tex Myanmar. Ädelstensindustrin bidrar inte sällan till utarmning av naturen, exploatering och människorättsförbrytelser.

Som sagt, priset, och man använder juveler för deras funktion, inte för deras värde som juveler betraktat, som ändå skulle vara relativt lågt eftersom de är extremt små, och inte slipade på ett sätt som är intressant ur den aspekten. Det finns helt enkelt ingen fördel med äkta juveler. Det kan jämföras med att använda ädelstensmaterial industriellt, för slipning, i lasrar och mätinstrument, och liknande. Ingen använder äkta stenar där.

Ok, tack för svar! Jag köper argumenten till hälften, men med likande argument (funktion över värde/känsla) skulle vi ju alla kunna springa ner på Coop och köpa en quartzklocka.

Följdfråga: När slutade man med riktiga juveler?

Ok, tack för svar! Jag köper argumenten till hälften, men med likande argument (funktion över värde/känsla) skulle vi ju alla kunna springa ner på Coop och köpa en quartzklocka.

Följdfråga: När slutade man med riktiga juveler?
Din guldklocka har ett urverk av mässing som i bästa fall är pläterat med rhodium (med ett fåtal undantag). Om du tvunget vill ha en klocka med ”äkta” skräprubiner med ett sammanlagt värde på 100:- är det nog manufakturvägen (och en prislapp på några milli) du får gå.

Tillbaka
Topp