• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äkta Omega??

dama1201

Breitling
Hej, tänkte köpa denna klockan:
http://www.blocket.se/goteborg/Omega_Planet_ocean_XL_45_5MM_Nya_urverket_56697215.htm?ca=15&w=1
Köparen har gått med på ett kanon bud, men.. han vill inte komma ned till gbg och träffas hos urmakare för att verifiera äktheten på klockan. Han vill att jag skall åka 10 mil till han betala och åka hem.
Hur gör jag för att lyckas få med mig en .. äkta klocka? Som ni ser i annonsen har han cert osv, hur kontrollerar jag dessa gentemot klockan? Med en open back case???.. Dessutom .. idag, kan inte vem som helst skriva ut cert osv?
Har ni några tips? Hur kan jag se om den är äkta? Vart finns serienummer på denna pjäs? osv mvh
 

Dykarsjuk

Omega
Rent spontant så känns ju inte annonsen så trevlig:( och är det ett "kanonpris" och han dessutom inte vill verifiera den så skulle jag dra öronen åt mig.

Dom poppar upp på k&s rätt ofta tycker jag såå.... I din sits hade jag nog väntat på en här:)

Om den är äkta eller ej kan jag tyvärr inte avgöra.

Lycka till
 

babanker

Panerai
Huvudpunkten i frågan ger jag helt rätt till säljaren, självklart ska Du åka till honom om inte klockan ska skickas.
Övrigt kan man endast spekulera kring.
Ge det en chans!
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Vart bor han? Finns det ingen urmakare där? Vad är ett kanonbud?
Be om bättre bilder på fram o baksida. Känns det inte bra så strunta i denna. Är ju ingen jättesvår klocka att få tag i...
Finns en del fake där caset är äkta men innehållet (urverket) nåt annat och tvärtom. Därför är det ingen dum idé att låta någon som kan kika på klockan. Se upp med certifikat som är rosa i färgen och inte röda som de ska vara samt att instruktionsboken skall vara röd.
 

dama1201

Breitling
okej tack, jag skiter i 10 mils resan, för mig är huvudsaken att han påpekar för mig att det inte finns urmakare där uppe som kan veriifiera äktheten.. jag glömde skriva det, så jag menar jag får åka hem t han, utan att få den äkthetsverifiering. Jag vill gärna mötas hos urmakare och få den verifierad helst.. men jag väntar nog,. "skam"budet jag gav.. eller vad man kallar det va 16, han gick med på det.
 

Silverminken

Panerai
okej tack, jag skiter i 10 mils resan, för mig är huvudsaken att han påpekar för mig att det inte finns urmakare där uppe som kan veriifiera äktheten.. jag glömde skriva det, så jag menar jag får åka hem t han, utan att få den äkthetsverifiering. Jag vill gärna mötas hos urmakare och få den verifierad helst.. men jag väntar nog,. "skam"budet jag gav.. eller vad man kallar det va 16, han gick med på det.

Går han med på 16.000:- så är det nog något som inte stämmer.
För bra för att vara sant helt enkelt.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
okej tack, jag skiter i 10 mils resan, för mig är huvudsaken att han påpekar för mig att det inte finns urmakare där uppe som kan veriifiera äktheten.. jag glömde skriva det, så jag menar jag får åka hem t han, utan att få den äkthetsverifiering. Jag vill gärna mötas hos urmakare och få den verifierad helst.. men jag väntar nog,. "skam"budet jag gav.. eller vad man kallar det va 16, han gick med på det.

Uddevalla har flera urmakare som skulle kunna ta en titt på klockan. Och 16 000 känns för bra för att vara sant. Känns lite lurigt.
 

dama1201

Breitling
Hej ja ddet va det jag tänkte, jag slängde ur mig vad jag kände att jag kunde betala direkt och han gick med på det.. så.. men det gör inget jag boka in mig på en annan klocka imorgon på pantbanken som jag skall kolla på.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Som sagt, 16 för en PO 8500 är med största sannolikhet en hoax.. Och det heter "åka till honom".
Skärmavbild-2013-03-11-kl.-12.14.24-e1378746938827.png


;)
 

wadbro

Cartier
2-Faktor
Har du fått foto på certen så du ser att dom är stämplade? Är det verkligen ett 8500 verk i klockan? Väldigt suddig bild men tycker inte det ser ut så... 16' är ju också lite väl billigt trots att han vill h snabb affär...
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Finns urmakare i Uddevalla finns t.o.m en "Martin & son" i Herrestad där det står att han ska befinna sig. Orimligt bra pris, be om bättre bilder på baksidan av uret samt bild på cert för att se om det är stämplat och stämmer överens med klockan annars så undvik affär.

Edit: klockan & tillbehör ser äkta ut enligt mig, kanske är så att han stulit klockan eller köpt den stulen därav rädd för att gå till urmakare och därav priset.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade aldrig handlat utifrån en blocketannons, men om du vill det så gör alltid följande:

Steg1: Googla bilderna så du ser att de inte är stulna.
Steg2: Be om bättre bilder så du kan jämföra med andra objekt. Be om att klockan ska visa ett specifikt datum och en specifik tid.
Steg3: Be om ett telefonnummer som är kopplat till hans person och adress.
Steg4: Sök efter referenser
Steg5: Åk dit.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade aldrig handlat utifrån en blocketannons, men om du vill det så gör alltid följande:

Steg1: Googla bilderna så du ser att de inte är stulna.
Steg2: Be om bättre bilder så du kan jämföra med andra objekt. Be om att klockan ska visa ett specifikt datum och en specifik tid.
Steg3: Be om ett telefonnummer som är kopplat till hans person och adress.
Steg4: Sök efter referenser
Steg5: Åk dit.

Du glömde punkt 6: KÖP :)
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Nu har ju inga bra kopior med rätt serienr gjorts på 8500 verket så det borde vars ganska lätt att avgöra vid en inspektion på plats.
 
Topp