• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äkta Panerai eller inte & rimligt pris?

mrvintervind

Breitling
Hej alla goa forummedlemmar, har hängt här ett bra tag men varit ganska passiv, men suget efter vettig klocka har ju ökat såklart till att hitta en "finare" klocka ju mer man hänger här med steget upp från Oris till Panarai eller Rolex.
MEN, man vill ju inte bli lurad så vänder mig till er proffs med "fint" öga, om detta är en fake eller inte, eller om man måsta ha ett annat foto på något sätt för att urskilja? Kul att veta vad man ser det på med så man lär sig... så förklara gärna i detta fall.
Vad är rimligt beg pris för denna Panerai Luminor PAM 55 Titanium år ca 2000?
Äger säger med "cert & box finns ej. men har Auktionskvitto samt äkthetsintyg"

Ytterst tacksam för snabba svar!
/Boch & bug
 

Bilagor

  • DSC_0015.JPG
    DSC_0015.JPG
    98.5 KB · Visningar: 423
  • DSC_0024.JPG
    DSC_0024.JPG
    119.5 KB · Visningar: 379
  • DSC_0028.JPG
    DSC_0028.JPG
    150.1 KB · Visningar: 394
  • DSC_0031.JPG
    DSC_0031.JPG
    182.9 KB · Visningar: 368

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Finns en tråd "vad är ett rimligt pris för.." Släng in klockan där så kommer du få svar snabbt på rätt ställe! :)

Edit: eller in paneraitråden för att kanske nå fram till paneraikunniga snabbast.
 

PerS

Omega
Det bästa sättet jag vet att avgöra om det är en fake är att titta på urverket; kopiorna har fel form på fästet till swannecken, ofta med för kort justeringsskruv, och dessutom inte incabloc. Tyvärr hjälper det inte dig i det här fallet eftersom klockan inte har display caseback...
 

mrvintervind

Breitling
Det bästa sättet jag vet att avgöra om det är en fake är att titta på urverket; kopiorna har fel form på fästet till swannecken, ofta med för kort justeringsskruv, och dessutom inte incabloc. Tyvärr hjälper det inte dig i det här fallet eftersom klockan inte har display caseback...
Många nya frågor kommer upp då man inte är en "klockmäster" som du verkar vara ;)
 

mrvintervind

Breitling
Kunde inte ta bort eller flytta denna tråd.. tiden löpt ut :/ Admin får gärna göra detta såklart då jag lade in på länk ovan.

Tack Hexagon
 

PerS

Omega
*klippa, klistra, rita*

Jämför inringade områden så ser du skillnaden (inte för kort justeringsskruv på denna bilden dock).
pam_zpsvvlzbwtk.jpg
 

mrvintervind

Breitling
*klippa, klistra, rita*

Jämför inringade områden så ser du skillnaden (inte för kort justeringsskruv på denna bilden dock).
pam_zpsvvlzbwtk.jpg

Ok, så det går alltså inte se det utfrån bilderna? Den är 20 mil ifrån mig, så har inte stora möjligheter att kolla invändigt, kan ju be honom ta isär och skicka foto på insidan iof... men tack som fan för tipset ovan o vad man skall kika på.
 

Skeeter

Panerai
Panerai 055 är vad jag vet inte vanligt förekommande som kopia, vilket iofs inte betyder att denna är äkta.
Lite snabbkoll på nätet indikerar att det sålts PAM055 kopior för en 7-8 år sedan i mindre omfattning dock.
Man kan ju även ha synpunkter på säljarens val av placering av klockan på spisplattan för fotografering, inte direkt premiumkänsla.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Finns rysligt välgjorda Paneraikopior. Stressa inte utan ta den till Nymans som kan verifiera äkthet. Tråkigt om det skulle bli huvudvärk sen.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Säg att du tar den, möt upp på plats och besök urmakare tillsammans om du inte vill riska 20k..
Jag vet inte men jag ser inga tells sådär på rak arm att den skulle vara fejk men bilderna är inte särskilt bra heller.
Men nått känns fishy, samma klocka dök upp på Tradera för 12k i förra veckan. Kan du inte möta upp och att ni kan gå till urmakare så skulle jag inte köpa den. Köper jag hellre något här på forumet som jag vet är the real deal och slipper ha ont i magen för att ev slängt bort 20k.
 

GeorgeZa

Breitling
2-Faktor
Hej allihopa.
Det är min klocka ni pratar om.
Såvitt jag vet så är klockan givetvis äkta.
har träffat mrvintervind igår kväll där vi kikade på varandras klockor. som jag sa till mrvintervind så har jag fått klockan i inbyte.
och begär lika mycket jag har den fått i inbyte för.
vi ska åka till en urmakare på tisdag så att han kan verifiera om klockan är äkta eller inte

Mvh .

Ps. suddiga bilder
 

Bilagor

  • 20160323_141534.jpg
    20160323_141534.jpg
    160.6 KB · Visningar: 92
  • 20160323_141548.jpg
    20160323_141548.jpg
    162.3 KB · Visningar: 88
  • 20160323_141549.jpg
    20160323_141549.jpg
    163.6 KB · Visningar: 90
  • 20160323_141551(0).jpg
    20160323_141551(0).jpg
    136.1 KB · Visningar: 91
  • 20160323_141551.jpg
    20160323_141551.jpg
    129 KB · Visningar: 86
Topp