• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äkta rolex?

Vet inte om det är vinkeln som fotot är taget från som gör det, men glasringens timmarkeringar livar inte med tavlans... Tror inte detta skulle släppas igenom Rolex QC om den hade varit äkta.
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Här är en bild på hur båda referenserna ska se ut.

image.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Dum för att man inte kan referensen på min kompis klocka? Är du inte lite väl hård i tonen? Du får tänka på att alla här inte är rolex professorer. Men ok jag är tacksam för svaren i tråden trots att många vill skratta åt en eller dumförklara.
Jag kan tycka att man kanske borde bildgoogla på modellen innan man lägger ut en tråd. Man får ju vara blind för att inte se att den är fake. Har man dessutom varit medlem här i sedan 2012 så har man väl sätt tillräckligt många paketöppningar för att veta att Rolex slutade med gröna baksidor för längesedan och att de aldrig använt blå plast på sina klockor.
 

aleksi

Omega
Jag kan tycka att man kanske borde bildgoogla på modellen innan man lägger ut en tråd. Man får ju vara blind för att inte se att den är fake. Har man dessutom varit medlem här i sedan 2012 så har man väl sätt tillräckligt många paketöppningar för att veta att Rolex slutade med gröna baksidor för längesedan och att de aldrig använt blå plast på sina klockor.


Vaknat på fel sida eller bara hängt lite för mycket i forumet?
Så allt på google är sant? Jag hittade info på nätet att vissa rolex har gröna hologram klistermärken. Sen när blev allt man läser på nätet sant?
Så du menar om man köper en klocka på forumet och den är fel paketerad så är den fake?

Du hör väl själv att dina grejer inte håller.



Jag har inte varit inne här ofta. Kanske en gång om året.

Men förlåt att jag inte vart så närvarande och lusläst massa paket öppningar :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vaknat på fel sida eller bara hängt lite för mycket i forumet?
Så allt på google är sant? Jag hittade info på nätet att vissa rolex har gröna hologram klistermärken. Sen när blev allt man läser på nätet sant?
Så du menar om man köper en klocka på forumet och den är fel paketerad så är den fake?

Du hör väl själv att dina grejer inte håller.



Jag har inte varit inne här ofta. Kanske en gång om året.

Men förlåt att jag inte vart så närvarande och lusläst massa paket öppningar :)
Menar du att det finns någon chans att den är äkta?
Nu får du väl ändå ta och kamma dig. Rolex paketeras inte på det sättet. Gamla referenser kom med klisterlappen, men inte den där modellen. < Fakta.

Och ja, Googlebilder säger rätt mycket, framflrallt när man håller i npgot som inte ens är särskilt likt originalet.
 
  • Like
Reactions: ZQT

aleksi

Omega
Du får nog ta och kamma te daj sa ja te daj.

"Last but very important ( to many Rolex people) a green (now clear) Rolex hologram sticker on the back of the watch. Please keep in mind MANY Rolex dealers remove the sticker when purchased but the good ones stick it to the certificate or wax paper. Just so you know there are even counterfeited green hologram stickers."
http://www.ebay.com/gds/How-to-spot...ex-or-Panerai-watch-/10000000004416366/g.html

Hur ska en novis som jag veta vad som är rätt eller fel med googlingar. Förbjud äkthetstrådar då om man inte får fråga sånt här då..
Det är inte lätt att googla sig till om en klocka är äkta för en vanlig gubbe. Men är man klockexpert och vet vart man ska leta så är de såklart enkelt.

Vill tacka övriga i tråden som gett en novis svar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du får nog ta och kamma te daj sa ja te daj.

"Last but very important ( to many Rolex people) a green (now clear) Rolex hologram sticker on the back of the watch. Please keep in mind MANY Rolex dealers remove the sticker when purchased but the good ones stick it to the certificate or wax paper. Just so you know there are even counterfeited green hologram stickers."
http://www.ebay.com/gds/How-to-spot...ex-or-Panerai-watch-/10000000004416366/g.html

Hur ska en novis som jag veta vad som är rätt eller fel med googlingar. Förbjud äkthetstrådar då om man inte får fråga sånt här då..
Det är inte lätt att googla sig till om en klocka är äkta för en vanlig gubbe. Men är man klockexpert och vet vart man ska leta så är de såklart enkelt.

Vill tacka övriga i tråden som gett en novis svar.
Hört talas om källgranskning? Hur kan man ens tro att man fått antingen en klocka värd runt 200kr eller en klocka värd runt 50000kr? Köper inte för en sekund att han skulle tro att den är äkta. Släpper denna tråd nu.
 

aleksi

Omega
Mycket beskyllningar här.. Har håriga armar än min vän på bildena.. Postade en klocka och min arm ser du seiko tråden.
 

jhm

Panerai
Mycket beskyllningar här.. Har håriga armar än min vän på bildena.. Postade en klocka och min arm ser du seiko tråden.


Jag tror inte att du behöver ta allt så personligt. Det är inte typiskt för Klocksnack, utan den här typen av misstänksamhet förekommer även på de stora internationella klockforumen också. Det är vanligare än du tror, att någon går in med en bild på en fejkklocka (gärna efter att precis ha reggat sig, ibland som första inlägg) och frågar för en "kompis" räkning, eller påstår att de sett den på någon auktionssite.

Förevändningen är alltså att man vill ställa frågor, men i själva verket vill många av dessa testa forumets kunskapsnivå, för att sen själv lägga upp en annons, och sälja den som äkta och tjäna sig en hacka på bedrägeriet.

Hade du också sett den hundrade tråden i samma stil, så är chansen stor att du hade tänkt likadant. Men nu vet du alltså, och kan säga åt din polare att skrota kopian, alternativt skickar du den till Holmqvist, så likviderar han den på film, med sin pilbåge. :)
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Alla trådar som börjar med, äkta Rolex vet man ju i förväg vad som kommer utspela sig.

Såg inte ens ut som en klass 1 kopia, tydligen så kommer de i klass 3 också!
 

Bluefade

Omega
jämför.jpg


Det är inte mycket som lirar enligt mig

Timvisaren (!!!)
Sekundvisaren
All text på tavlan inkl rolexkronan
Ocentrerad bezel
För tunn font på bezel
Snål förstoring
Kronskydd på steroider

osv

Det första jag slogs av var bandhornen. Framför allt de nedersta. Ger klockan helt galna proportioner :S
 

aleksi

Omega
Jag tror inte att du behöver ta allt så personligt. Det är inte typiskt för Klocksnack, utan den här typen av misstänksamhet förekommer även på de stora internationella klockforumen också. Det är vanligare än du tror, att någon går in med en bild på en fejkklocka (gärna efter att precis ha reggat sig, ibland som första inlägg) och frågar för en "kompis" räkning, eller påstår att de sett den på någon auktionssite.

Förevändningen är alltså att man vill ställa frågor, men i själva verket vill många av dessa testa forumets kunskapsnivå, för att sen själv lägga upp en annons, och sälja den som äkta och tjäna sig en hacka på bedrägeriet.

Hade du också sett den hundrade tråden i samma stil, så är chansen stor att du hade tänkt likadant. Men nu vet du alltså, och kan säga åt din polare att skrota kopian, alternativt skickar du den till Holmqvist, så likviderar han den på film, med sin pilbåge. :)

Jo men reglerna på forumet är ju att man ska bete sig som man sågs live över en kaffe. Hade en person suttit och dragit skämt på andras bekostnad i en grupp? Förvånas över att vissa personer ligger kvar på högstadienivå.

Men ja kan förstå att man föraktar folk som vill sälja fake rolex som riktiga.

Nån admin får gärna ta bort tråden, har fått svar på min fråga åt min vän :) tro det eller ej
 
  • Like
Reactions: jhm
Topp