• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äkta rolex?

Lola

Breitling
Hej!
Jag har hittat denna klockan hos min bortgångna farmor. Är det någon som vet om det är en äkta lady datejust? (Tog en bild med min datejust för att jämföra). Tacksam för svar! :)
IMG_1862.JPG
IMG_1864.JPG
IMG_1865.JPG
IMG_1866.JPG
IMG_1867.JPG
IMG_1869.JPG
 

QPE

Breitling
Nu är jag ingen expert på DJ men jag får hålla med Aurum att man kan inte se några anmärkningsvärda "fel" med klockan. Klockan ser reko ut men gå till en AD och få den kontrollerad ändå! Lycka till!
 

QPE

Breitling
Gjorde en liten edit i min post då jag hittade äldre modeller med just hål för bandstiften. Så glöm det du läste tidigare :D Bäst att få den kontrollerad iaf, lycka till!
 

oggtrean

Omega
2-Faktor
Tycker äldre lady DJs ser fake ut överlag, svåra att bedöma. Ett gott tecken är ju att länken ser ut att vara väldigt polerad och hade den varit fake är det gissnigsvis inte solid guld.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vad väger en sådan där lite guldklimp? En DD väger väl 125 tror jag (märkligt att det fastnat!), kan den väga 75?
En bra dag kan man väl få drygt 15k i skrotvärde alltså.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vad väger en sådan där lite guldklimp? En DD väger väl 125 tror jag (märkligt att det fastnat!), kan den väga 75?
En bra dag kan man väl få drygt 15k i skrotvärde alltså.
Rätt säker på att den är värd mer som klocka. Bara ett förtydligande för att det inte ska missförstås. :)

För att veta skrotvärde bör man för övrigt lyfta ut allt som inte är guld. Inte tvärlätt utan verktyg och färdighet.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Rätt säker på att den är värd mer som klocka. Bara ett förtydligande för att det inte ska missförstås. :)

För att veta skrotvärde bör man för övrigt lyfta ut allt som inte är guld. Inte tvärlätt utan verktyg och färdighet.
Bra förtydligat! Jag tänkte närmast på de tidigare nämnda 18K-kopiorna.

Trust me, jag har petat ut icke-guldet ur fler klockor än jag kan räkna, oftast med lite andra verktyg än du hittt hos din lokala uris!
Har fina påsar med innanmäte från de vanligaste typerna av guldur, sedan får kunden godkänna min uppskattade värdering, sedan blir det mayhem...
Förtydligande: detta gäller alltså klockor där guldvärdet vida överstiger värdet som klocka.
 
  • Like
Reactions: Per

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu är dock detta det närmaste en day-date du kommer i damstorlek. :)

Presidentlänken fanns också tillgänglig till andra modeller. Bäst av alla är förmodligen guld-GMTn. Här är en bild från en manual eller katalog.

IMG_5774.JPG


Det är fruktansvärt snyggt till rootbeeren.

IMG_5775.JPG
Skulle även räkna in dj 31 mm som damur med president.

Älskar 16758an på president, försökt övertala min bror om att lämna in en med vanliga ändlänkar till guldsmed.
 
  • Like
Reactions: Per

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Skulle även räkna in dj 31 mm som damur med president.

Älskar 16758an på president, försökt övertala min bror om att lämna in en med vanliga ändlänkar till guldsmed.
Har han kollat om någon AD kan beställa 54-ends? Det är en longshot men ibland förvånas man över vad som kan beställas.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Nu är dock detta det närmaste en day-date du kommer i damstorlek. :)

Presidentlänken fanns också tillgänglig till andra modeller. Bäst av alla är förmodligen guld-GMTn. Här är en bild från en manual eller katalog.

IMG_5774.JPG


Det är fruktansvärt snyggt till rootbeeren.

IMG_5775.JPG
Ja se där! Riktigt grymt på gmt faktiskt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Nope, förmodade att man inte sålde fasta ändlänkar löst? AD delar väl inte på guldlänkar?
Krävs nog en del arbete ja men iom de har ett eget nummer så är det inte omöjligt. Det kan säkert vara som du säger att de inte säljs löst men det kan vara värt att kolla med någon som har access till Rolex beställnigssystem.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Gillar sådana här trådar då jag utgår från att det är fejk och man får öva på att hitta bristerna innan man gluttar på facit i följande kommentarer. Men roligt att den var äkta!
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Nu är dock detta det närmaste en day-date du kommer i damstorlek. :)

Presidentlänken fanns också tillgänglig till andra modeller. Bäst av alla är förmodligen guld-GMTn. Här är en bild från en manual eller katalog.

IMG_5774.JPG


Det är fruktansvärt snyggt till rootbeeren.

IMG_5775.JPG
Tack för att du delar med dig Per! Hade ingen aning om att presidentlänken sålts till GMTn också.
 
Topp