• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äkthetsintyg, på vad?

Ja om jag går till min AD och ber om ett äkthetsintyg, exakt vad är det som jag får intyget på? Verk, tavla, boett mm? Säg att allt är äkta förutom tavlan, AD skriver ändå ut ett äkthetsintyg. Rätt eller fel?

Mvh
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om tavlan inte är äkta så bör en AD inte skriva ett äkthetsintyg. För att uttrycka sig milt... ;)
 
Ok :) förstår att noggrannheten varierar hos AD när uret undersöks men vet du hur kontrollen går till rent generellt? Skulle vara intressant att veta.
 
Ja riktigt luddigt. Har bl.a. Haft en klocka på gång där det fanns ett äkthetsintyg från AD. Det har visat sig i efterhand att en del av uret inte är "äkta". I efterhand kan man tycka att en AD borde märkt det.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja riktigt luddigt. Har bl.a. Haft en klocka på gång där det fanns ett äkthetsintyg från AD. Det har visat sig i efterhand att en del av uret inte är "äkta". I efterhand kan man tycka att en AD borde märkt det.

Fast ett äkthetsintyg intygar ju inte att klockan är identisk lika vid försäljning som vid utfärdande av intyg... saker som inte i detalj står beskrivet på intyget kan ju vara bytta i efterhand... bezel, visare, tavla etc...
 
Topp