• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äkthetsintyg, tävlar klockbutikerna om att ge sämre service

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ringde och pratade med både Nymans och Rob idag och ingen av butikerna erbjuder längre att utfärda äkthetsintyg utan bara värderingsintyg. Det här måste väl vara en förändring som skett ganska nyligen och ytterligare en del av att butikerna tydligen bestämt sig för att konkurrera mot gråhandeln med sämre service och surt bemötande? För min del gäller det inte en gråhandelsklocka utan säkerhet för mig som köpare. Det här ökar ju inte mitt intresse för att någonsin handla från AD i Stockholm åtminstone.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Ringde och pratade med både Nymans och Rob idag och ingen av butikerna erbjuder längre att utfärda äkthetsintyg utan bara värderingsintyg. Det här måste väl vara en förändring som skett ganska nyligen och ytterligare en del av att butikerna tydligen bestämt sig för att konkurrera mot gråhandeln med sämre service och surt bemötande? För min del gäller det inte en gråhandelsklocka utan säkerhet för mig som köpare. Det här ökar ju inte mitt intresse för att någonsin handla från AD i Stockholm åtminstone.

Värderingsintyg är ju bra mycket bättre än ett äkthetsintyg så vad är problemet?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Värderingsintyg är ju bra mycket bättre än ett äkthetsintyg så vad är problemet?
Problemet är att om jag bara vill ha ett äkthetsintyg så kanske jag inte vill betala för ett värderingsintyg? (exempelvis köp av nya ej använda klockor) De har ju erbjudit äkthetsintyg för en lägre summa förut, det är problemet.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Nä fast nu var det jag som ansåg att det är ett problem att klockbutikerna sänker sitt tjänsteutbud, inte du, så jag ser inget märkligt i det.
 
Man kanske tycker att man borde kunna tjäna en liten slant om man hjälper en kund till en konkurrent? Och därför tar bort det billigare alternativet som ändå innebär nästan lika mycker kontroll som värdering?
 

romanov

Cartier
Man kanske tycker att man borde kunna tjäna en liten slant om man hjälper en kund till en konkurrent? Och därför tar bort det billigare alternativet som ändå innebär nästan lika mycker kontroll som värdering?
Fast det är väl inte lika mycket arbete för en värdering som att kontrollera ifall den är äkta. Värderingen är görs av en värderingsman (rätta mig ifall jag har fel)
 
Fast det är väl inte lika mycket arbete för en värdering som att kontrollera ifall den är äkta. Värderingen är görs av en värderingsman (rätta mig ifall jag har fel)
Ingen aning. Jag gissar bara. Därav frågetecknen. Men jag kan tänka mig att den ökande internethandeln fått butikerna att tycka att de lika väl kan få mer betalt för lite mer jobb om de hjälper konkurrenterna. Det finns ju också de som misstänker att den klocka de ska sälja övervärderats av AD, för att den inte ska säljas till för konkurrenskraftigt pris.

Inget jag påstår sker. Nämner det bara för att höra om fler tror samma?
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Problemet är att om jag bara vill ha ett äkthetsintyg så kanske jag inte vill betala för ett värderingsintyg? (exempelvis köp av nya ej använda klockor) De har ju erbjudit äkthetsintyg för en lägre summa förut, det är problemet.
Hur mycket billigare var ett äkthetsintyg än ett värderingsintyg då? Det kan väl inte röra sig om särskilt mycket pengar?
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Hur mycket billigare var ett äkthetsintyg än ett värderingsintyg då? Det kan väl inte röra sig om särskilt mycket pengar?

Nä, inte många hundralappar skillnad.... Fast så tar ett äkthetsintyg några timmar (eller minuter?) att fixa bara, medan med värderingsintyget behöver man några dagar. I alla fall på min DD sist.

EDIT: Värderingsintyg kostade 950 på Rob för ett år sedan.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Fan va segt, ska hjälpa en polare med just äkthetsbevis. Värdering vet vi (Eftersom han precis köpt den och vi gjorde en rätt noggrann koll innan)
 

Stein

Cartier
Jag var runt i tre av Stockholms återförsäljare för ett par veckor sedan. Ville också vara göra en äkthetskontroll, inte för jag misstrodde säljaren utan mest för att va 100% säker. Klockan är en 14060M från 2011.

Började med Rob E eftersom alla här pratar så gott om dem. Där sa de att de slutat med äkthetskontroller och hänvisade till en värdering för 1500,-. Jag frågade om hon kunde yttra sig snabbt om äktheten på klockan men svaret blev bara du får göra värderingsintyg! Såklart förstår jag att man måste gå in i klockan och kolla noggrant för säkerställning av äktheten. Men ett snabbt utlåtande vad hon trodde är väl inte så mycket begärt? Sedan ville jag ha hjälp att korta länken det var gratis men kostade 250,- (!) om de skulle plocka bort en länkbit och jag skulle behöva lämna från mig klockan en stund. No way! Förväntar mig inte att det ska vara gratis, men 250 pix för 2 min jobb!?

Nästa stopp, Krons Ur, de tog sig inte an klockor äldre än tre år. Dock var expediten trevlig och tittade på klockan och körde den mot Rolex register. Han var kanske lite dåligt påläst för han trodde de bytt ut boeten eftersom Rolex slutade med lugholes 2002 och min box var den nya. Nej, det är lugholes på en 14060M och min box var inte den nya. Men trevligt att de ansträngde sig i alla fall.

Sist ut gick jag till Nymans Ur. De gör endast värdering på klockor som är max 3 år gamla. 1200,- skulle de ha för besväret.

Lite småbitter över min första kontakt med AD någonsin traskade jag vidare till Kaplans. Inga problem 400,- startavgift plus 1% av klockans värde(fanns dock maxtak). Tog en dag och jag betalde 850,-. Fick dessutom länken kortad gratis. Mycket nöjd med deras service.

Kommer nog dra mig från AD i fortsättningen. Tycker de borde hoppa ner från pedistalen...

Detta är mina 2 cent.
 
Senast ändrad:

poormans

Rolex
tror iofs det är lite taktik tom rolex själva dvs RSC/GENEVA uttalar sig inte längre efter skandalen med de röda PN klockorna på antiqorum för x antal år sedan
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ja konsekvensen för min del är ju att jag nu känner att det finns noll fördelar med att alls vända sig till svenska AD:s. Varför betala 5-10 papp extra för snorkiga säljare, för det är ju den bilden jag får. Exempelvis om man rockar Omega kan man ju vända sig till deras generalagent i Stockholm för service.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Förväntar mig inte att det ska vara gratis, men 250 pix för 2 min jobb!?
Hukes i Malmö tar 450 spänn för att justera en länk...

Kommer nog dra mig från AD i fortsättningen. Tycker de borde hoppa ner från pedistalen...
Kan inte annat än hålla med om att man får dåliga vibbar efter sådana upplevelser, har själv varit med om det.

Litegrann kan jag dock förstå AD som vill kränga klockor och slippa få in Blocket-pöbeln som riskerar att dra med sig en massa problem.
 
  • Like
Reactions: SFS

alfgren

Rolex
2-Faktor
Litegrann kan jag dock förstå AD som vill kränga klockor och slippa få in Blocket-pöbeln som riskerar att dra med sig en massa problem.
Deras inställning borde istället vara: Hur ska vi tjäna pengar på den handel som inte sker hos oss? Med den här metoden kommer de tjäna 0kr på den. Man kommer aldrig kunna övertyga någon vid nästa klockköp att lägga 10.000kr extra om allt man gjort tidigare är att vara kass och otrevlig. Det är bara att glömma.
 
Topp