• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äkthetsintyg/värdering

roshw

Breitling
Tja allihopa!

Ganska ny när det gäller sånt här så hoppas det finns några som vill dela med sig av kunskaper när det gäller köp av klocka av privatperson.

Jag är i tankar på att köpa en Rolex via blocket. Min fråga är då hur mycket kan man lita på värderingsintyg från Nymans alternativ ett äkthetsintyg från Kaplans. Och vad är egentligen bäst? Ett äkthetsintyg eller värderingsintyg, jag har varit i kontakt med Nymans och dem utför endast värderingsintyg och då säkerställer dem tydligen även att klockan är äkta.

Visst så förstår jag att dem är duktiga och liknande dock känner jag bara rent spontant om det kan vara en bra kopia eller liknande.
Ingen behöver komma onödiga kommentarer att jag ska köpa en ny från en återförsäljare eller liknande, hade absolut gjort det om det fanns inne för ett rimligt pris.
Dock känner jag att det är ganska mycket överpris på en helt ny klocka från AD om man jämför med en blocket annons eller annons via Klocksnack eller liknande

Har någon erfarenhet av detta och kan dela med sig?
Tacksam för alla svar.
 

Hugii

Audemars
Du kan lita på intyg från Kaplans/Nymans, men det gäller att du kan lita på säljaren också. Vem säger stt intyget eller klockan är äkta.
Eventuellt att ni träffas hos någon som kan (mot en peng) kolla äktheten.
Köp av någon här på KS. Lägg ut köpes-annons.
 
Senast ändrad:

marw

Panerai
2-Faktor
Intyg i alla ära men det viktigaste är alltid att köpa säljaren. Skapa dig en bild av säljaren och dennes person. Här på KS är det ofta ganska enkelt på blocket ofta svårare men kan gå. Att jaga den bästa dealen och spara någon/några tusenlappar kan ibland bli kostsamt i längden om det dyker upp trista överraskningar.
 

MrRolex

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Det är väl mer överpris på blocket än AD. Eftersom AD håller listpris. Dock är tillgången begränsad.

Edit: Som tidigare skrivit, äkthetsintyg i all ära. Men skulle nog köpa av någon med referenser eller liknande om jag var osäker.
 

roshw

Breitling
Tack för alla svar hittills, ja det är ganska svårt att skapa sig en bild av en säljare när man ska göra en affär, man lär ju inte känna personen direkt, men oavsett det så är min fråga då sålänge jag får en värdering/äkthetsintyg från Kaplans alt Nymans så spelar de ingen större roll hur säljaren är? Eller tänker jag fel?

Klockan jag vill köpa kostar 78tkr, klockan är aldrig använd och uttagen i år. Nypris på klockan är 74 500:- dock väntetid på ungefär 1-1,5år. Finns liknande klocka för 82-85tkr som är oanvänd samt från 2018 på sidor som Luxurywatches och royalwatches.

Någon som har tips hur man kan tänka och vad ni skulle göra i mitt fall?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tack för alla svar hittills, ja det är ganska svårt att skapa sig en bild av en säljare när man ska göra en affär, man lär ju inte känna personen direkt, men oavsett det så är min fråga då sålänge jag får en värdering/äkthetsintyg från Kaplans alt Nymans så spelar de ingen större roll hur säljaren är? Eller tänker jag fel?

Klockan jag vill köpa kostar 78tkr, klockan är aldrig använd och uttagen i år. Nypris på klockan är 74 500:- dock väntetid på ungefär 1-1,5år. Finns liknande klocka för 82-85tkr som är oanvänd samt från 2018 på sidor som Luxurywatches och royalwatches.

Någon som har tips hur man kan tänka och vad ni skulle göra i mitt fall?
Du ska alltså köpa av någon du inte litar på för att spara 4k?
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Tack för alla svar hittills, ja det är ganska svårt att skapa sig en bild av en säljare när man ska göra en affär, man lär ju inte känna personen direkt, men oavsett det så är min fråga då sålänge jag får en värdering/äkthetsintyg från Kaplans alt Nymans så spelar de ingen större roll hur säljaren är? Eller tänker jag fel?

Klockan jag vill köpa kostar 78tkr, klockan är aldrig använd och uttagen i år. Nypris på klockan är 74 500:- dock väntetid på ungefär 1-1,5år. Finns liknande klocka för 82-85tkr som är oanvänd samt från 2018 på sidor som Luxurywatches och royalwatches.

Någon som har tips hur man kan tänka och vad ni skulle göra i mitt fall?
Du ska alltså köpa av någon du inte litar på för att spara 4k?
Jag tror att vaniljglass här gav dig ett rätt bra svar på vad jag hade gjort med min magkänsla. Väntetid på 1-1.5 år, vilket inte är så himla lång tid egentligen, eller ge sig ut på gråmarknad/beggat för att ha klockan "nu". I slutet av dagen kan bara du veta vad som känns bäst, men jag hade faktiskt funderat på att köpa hos AD.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Köp säljaren först, d v s känns det som om det inte stämmer, är det bättre att leta vidare.
Finns ett äkthetsintyg från Nymans/Kaplans, och du fortfarande tvekar om det stämmer, så gå dit och försäkra dig om att de är de som utfärdat intyget.
 

roshw

Breitling
Köp säljaren först, d v s känns det som om det inte stämmer, är det bättre att leta vidare.
Finns ett äkthetsintyg från Nymans/Kaplans, och du fortfarande tvekar om det stämmer, så gå dit och försäkra dig om att de är de som utfärdat intyget.
Vad jag vet så finns de inget sådant idag dock är säljaren villig att komma åka in tillsammans och skaffa ett sådant.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Absolut inte, 4k är en struntsumma i detta fall för att få en bra magkänsla av köpet.

Min fråga är mer hur mycket man kan lita på en värderingsintyg ifall man ska köpa begagnat oavsett på blocket eller här.
Strunt i det och köp av handlare. :)

Frågan om äkthetsintyg blir irrelevant iom att du inte litar på säljaren.
 

Makkanxd

Rolex
Absolut inte, 4k är en struntsumma i detta fall för att få en bra magkänsla av köpet.

Min fråga är mer hur mycket man kan lita på en värderingsintyg ifall man ska köpa begagnat oavsett på blocket eller här.
Sålänge värdeintyg är genuint så är det inga som helst problem. Men samtidigt, kanske inte så svårt att förfalska ett intyg om man nu vill det :) Traska in på nymans eller kaplans så hjälper dem er säkert!
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag hade avstått att köpa en klockan av någon okänd person om du själv inte kan se om klockan är the real deal eller om du inte litar på säljaren.
 

Zingo

Rolex
Är ju bara att mötas upp hos Kaplans betala 1,5 tkr och mötas upp igen när värderingen är klar. Du slipper vänta 1,5 år och för de 2,5 tkr som är kvar mot list kan du köpa 5 flaskor skumpa och 20 latte.

Hade det inte varit 1,5 år i väntetid hade jag dock hellre köpt direkt från AD.
 

JohnDoe

Rolex
Det finns sjukt mycket förfalskningar med förfalskade cert, intyg etc. Är klockan såpass ny som 2017 bör det gå att få hjälp av Nymans. Vart är den uttagen? Om det är en butik i Sverige kanske de kan verifera gratis.
 

Kugghjul

Panerai
Absolut inte, 4k är en struntsumma i detta fall för att få en bra magkänsla av köpet.

Min fråga är mer hur mycket man kan lita på en värderingsintyg ifall man ska köpa begagnat oavsett på blocket eller här.
Är intyget äkta?
Är intyget utställt till just den klockan du erbjuds, matchar serienummer?
 
Topp