• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äkthetsintyg

calzone

Vacheron
Ringde till Engströms ur i morse och frågade om dem kunde göra ett Äkthetsintyg "utlåtande" om klockan och i så fall hur mycket dom tar för det, Första frågan jag fick var : Har du köpt klockan här ? Jag : Nej privataffär. Engströms : Nej vi kan inte göra Äkthetsintyg tyvär...Så min fråga till allt trevligt fölk på KK, Vart kan jag göra ett Äkthetsintyg för någon måste väl vilja tjäna en liten slant och samtidigt göra mig ägaren glad ? :D
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Märklig inställning.
Stegade in på Bergströms med min Submariner - en dag senare fick jag ut ett äkthetsbetyg. Kostade en tusing.
 

calzone

Vacheron
Tack för svar :), Måste jag åka till Stockholm då eller har kaplans någon butik i närheten av Jönköping ? Jag kan tänka mig lägga en tusenlapp på ett äkthetsintyg
 

hans

Petrus Kenicius
daviden skrev:
Märklig inställning.
Stegade in på Bergströms med min Submariner - en dag senare fick jag ut ett äkthetsbetyg. Kostade en tusing.

Själv var jag nyligen hos Bergströms i Gbg och ordnade intyg på två Rolex utan problem. Så borde det funka hos alla AD kan man tycka.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Seikoman87 skrev:
Tack för svar :), Måste jag åka till Stockholm då eller har kaplans någon butik i närheten av Jönköping ? Jag kan tänka mig lägga en tusenlapp på ett äkthetsintyg

Dessvärre finns de bara på Biblioteksgatan i Sthlm.......
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
När jag frågade samma sak hos några handlare i Stockholm så fick jag följande svar.

Nymans: Ja, äkthetsintyg kan ordnas oavsett var klockan är köpt men bara om cert finns. (Är det inte just när cert saknas som man vill skaffa ett äkthetsintyg?)

Kaplans: Ja äkthetintyg kan ordnas oavsett var klockan är köpt, cert mm. Dock behåller de klockan minst ett dygn och tar ordentligt betalt. Det är en fast avgift på några hundra + en procentsats på klockans värde. Kommer inte ihåg siffran exakt, men tror det blir kring 7-800 för klocka i 40 tkr klassen.

Rob Engström: Ja. oavsett var klockan är köpt, plastbitar eller papper. De låter en urmakare titta på klockan medans man väntar. Det tog några minuter och har för mig det kostade ca 450 kr för en Rolex Exp-II.

Det verkar med andra ord skilja sig från handlare till handlare. Ring runt och fråga de som ligger inom ok avstånd från där du håller till.
 

Josef B

Bestraffaren
pulpen skrev:
När jag frågade samma sak hos några handlare i Stockholm så fick jag följande svar.

Nymans: Ja, äkthetsintyg kan ordnas oavsett var klockan är köpt men bara om cert finns. (Är det inte just när cert saknas som man vill skaffa ett äkthetsintyg?)

.

Skumt att Nymans säger så? Med tanke på att jag lämnade in en sub hos dem för att få äkthetsintyg just för att jag inte hade några som helst papper eller box till Rollen.
Att Kaplans ens tar en skitavgift (se procentsats av klockans värde) är ju helt sjukt. RobE verkar ju vara den enda sansade ADn i Stockholm..
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
pulpen skrev:
När jag frågade samma sak hos några handlare i Stockholm så fick jag följande svar.

Nymans: Ja, äkthetsintyg kan ordnas oavsett var klockan är köpt men bara om cert finns. (Är det inte just när cert saknas som man vill skaffa ett äkthetsintyg?)

Kaplans: Ja äkthetintyg kan ordnas oavsett var klockan är köpt, cert mm. Dock behåller de klockan minst ett dygn och tar ordentligt betalt. Det är en fast avgift på några hundra + en procentsats på klockans värde. Kommer inte ihåg siffran exakt, men tror det blir kring 7-800 för klocka i 40 tkr klassen.

Rob Engström: Ja. oavsett var klockan är köpt, plastbitar eller papper. De låter en urmakare titta på klockan medans man väntar. Det tog några minuter och har för mig det kostade ca 450 kr för en Rolex Exp-II.

Det verkar med andra ord skilja sig från handlare till handlare. Ring runt och fråga de som ligger inom ok avstånd från där du håller till.

Tycker att det är rätt uppenbart att man ska välja Rob E???!
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Josef B skrev:
Skumt att Nymans säger så? Med tanke på att jag lämnade in en sub hos dem för att få äkthetsintyg just för att jag inte hade några som helst papper eller box till Rollen.
Att Kaplans ens tar en skitavgift (se procentsats av klockans värde) är ju helt sjukt. RobE verkar ju vara den enda sansade ADn i Stockholm..

Jag pratade med Nymans på telefon. Man kanske får olika svar beroende på vilken säljare man pratar med eller så har de ändrat policy kring detta nyligen. Eller så kanske du är (eller de tror att du är) stammis där, det skulle också kunna förklara saken :)

Ang kaplans så tycker jag också den rörliga avgiften är lite märklig. Speciellt konstigt blir det på riktigt dyra klockor i helguld eller liknande.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Nymans ur KAN göra värdeintyg men har inte samma kapacitet som sina konkurrenter. Jag blev därför rekommenderad att istället gå till Rob. Engström (för mig ett mycket trevligt bemötande, och även moget att rekommendera sin största konkurrent).

Kaplans priser är inte så dyra. Någon nämnde att de betalade en tusing för värdering av sin Submariner. Blir till och med billigare hos kaplans då de tar 400 kr + 1% av marknadsvärdet.

Lämnade in hela samlingen (totalt 7 klockor) till kaplans, fick hämta ut dem dagen efter och priset var de väldigt hjälpsamma med att runda av till en lägre summa.


Haha jag är 20 år och känner att ja får fantastisk service i alla dessa klockbutiker. Hur sura ser ni egentligen ut när ni anländer hos affärerna?! :lol:
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Äkthetsintyg

Frågade Huke i Malmö om de kunde erbjuda äkthets-kontroll om jag köper en SMP privat. De gör de gärna gratis, var svaret. Men det är nog utan skriftligt intyg då och bara för att verifiera mitt köp...
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fabian skrev:
Haha jag är 20 år och känner att ja får fantastisk service i alla dessa klockbutiker. Hur sura ser ni egentligen ut när ni anländer hos affärerna?! :lol:

Ha ha! Du vet hur det är, man glider in på Nymans i fiskeväst, har patinerad skitsur klockgubbattitityd, har fiskarväst och kräver omedelbar gratis värdering av nåt gammalt mögligt stämgaffelur man plockat upp på en bakluckeloppis i Dala-Floda. Klart man vill ha service! :mrgreen:
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Denke skrev:
Ha ha! Du vet hur det är, man glider in på Nymans i fiskeväst, har patinerad skitsur klockgubbattitityd, har fiskarväst och kräver omedelbar gratis värdering av nåt gammalt mögligt stämgaffelur man plockat upp på en bakluckeloppis i Dala-Floda. Klart man vill ha service! :mrgreen:

:lol:
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Denke skrev:
Ha ha! Du vet hur det är, man glider in på Nymans i fiskeväst, har patinerad skitsur klockgubbattitityd, har fiskarväst och kräver omedelbar gratis värdering av nåt gammalt mögligt stämgaffelur man plockat upp på en bakluckeloppis i Dala-Floda. Klart man vill ha service! :mrgreen:
:lol:
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Denke skrev:
Fabian skrev:
Haha jag är 20 år och känner att ja får fantastisk service i alla dessa klockbutiker. Hur sura ser ni egentligen ut när ni anländer hos affärerna?! :lol:

Ha ha! Du vet hur det är, man glider in på Nymans i fiskeväst, har patinerad skitsur klockgubbattitityd, har fiskarväst och kräver omedelbar gratis värdering av nåt gammalt mögligt stämgaffelur man plockat upp på en bakluckeloppis i Dala-Floda. Klart man vill ha service! :mrgreen:



aaaahhh så det är därför...!!! :p
 

Ricrob

Patek
Lobbar också för Rob Engström!

Var där för ett par veckor sedan vid försäljningen av min Omega Speedmaster BA och fick ett intyg medan jag och köparen tog en kopp kaffe, dvs ca 15 min. På den tiden kikar de visst igenom tillbehören, certen, klockan förstås både in och utvändigt och slutligen trycktestar den eftersom den varit öppnad. Minns inte nu om det var 450:- eller 495:-, för köparen betalade.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kapar den här tråden lite. Hoppas det är ok? Om inte... fck it ;)

Vet någon vad Rob E tar för en värdering? Vet att liknande frågeställning varit uppe tidigare, och om jag förstod det rätt, så tog Kaplans typ 450 + 2 % av värdet, stämmer det? Tänkte eventuellt göra en på min gamflinga...
 

Ricrob

Patek
theargonaut skrev:
Kapar den här tråden lite. Hoppas det är ok? Om inte... fck it ;)

Vet någon vad Rob E tar för en värdering? Vet att liknande frågeställning varit uppe tidigare, och om jag förstod det rätt, så tog Kaplans typ 450 + 2 % av värdet, stämmer det? Tänkte eventuellt göra en på min gamflinga...

Se upp blindstyre! :roll:
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ricrob skrev:
theargonaut skrev:
Kapar den här tråden lite. Hoppas det är ok? Om inte... fck it ;)

Vet någon vad Rob E tar för en värdering? Vet att liknande frågeställning varit uppe tidigare, och om jag förstod det rätt, så tog Kaplans typ 450 + 2 % av värdet, stämmer det? Tänkte eventuellt göra en på min gamflinga...

Se upp blindstyre! :roll:

Ja, jag är halvblind, (läs; ser inte en lada innefrån!), och till det så är jag ju östasiat :cry: men är äkthetsintyg och värdering samma/lika?
 

Ricrob

Patek
theargonaut skrev:
Ricrob skrev:
theargonaut skrev:
Kapar den här tråden lite. Hoppas det är ok? Om inte... fck it ;)

Vet någon vad Rob E tar för en värdering? Vet att liknande frågeställning varit uppe tidigare, och om jag förstod det rätt, så tog Kaplans typ 450 + 2 % av värdet, stämmer det? Tänkte eventuellt göra en på min gamflinga...

Se upp blindstyre! :roll:

Ja, jag är halvblind, (läs; ser inte en lada innefrån!), och till det så är jag ju östasiat :cry: men är äkthetsintyg och värdering samma/lika?
Sorry, my bad.. :oops:
 

Josef B

Bestraffaren
theargonaut skrev:
Ricrob skrev:
theargonaut skrev:
Kapar den här tråden lite. Hoppas det är ok? Om inte... fck it ;)

Vet någon vad Rob E tar för en värdering? Vet att liknande frågeställning varit uppe tidigare, och om jag förstod det rätt, så tog Kaplans typ 450 + 2 % av värdet, stämmer det? Tänkte eventuellt göra en på min gamflinga...

Se upp blindstyre! :roll:

Ja, jag är halvblind, (läs; ser inte en lada innefrån!), och till det så är jag ju östasiat :cry: men är äkthetsintyg och värdering samma/lika?


Japp, samma lika! Jag sa att jag ville ha ett äkthetsintyg, fick både det och värdering. Tråkigt eftersom jag bara ville ha ett äkthetsintyg. Vet inte om det kan skapa problem inför framtida flippning, tex att man säljer subben för 35k, men på papperet så står det 28k.
 

zamboni

Omega
Seikoman87 skrev:
Tack för svar :), Måste jag åka till Stockholm då eller har kaplans någon butik i närheten av Jönköping ? Jag kan tänka mig lägga en tusenlapp på ett äkthetsintyg

Engströms Ur i Jönköping? Endast besökt ett fåtal gånger, men bra bemötande och säljer Rolex. Kan annars bara instämma beträffande Bergströms (i Malmö), fixade intyg där till en SD. Tror det gick på 500-1000 SEK och då ingick även trycktest eftersom de öppnade klockan för att verifiera urverket. Tog två dagar om jag minns rätt.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Josef B skrev:
theargonaut skrev:
Ricrob skrev:
theargonaut skrev:
Kapar den här tråden lite. Hoppas det är ok? Om inte... fck it ;)

Vet någon vad Rob E tar för en värdering? Vet att liknande frågeställning varit uppe tidigare, och om jag förstod det rätt, så tog Kaplans typ 450 + 2 % av värdet, stämmer det? Tänkte eventuellt göra en på min gamflinga...

Se upp blindstyre! :roll:

Ja, jag är halvblind, (läs; ser inte en lada innefrån!), och till det så är jag ju östasiat :cry: men är äkthetsintyg och värdering samma/lika?


Japp, samma lika! Jag sa att jag ville ha ett äkthetsintyg, fick både det och värdering. Tråkigt eftersom jag bara ville ha ett äkthetsintyg. Vet inte om det kan skapa problem inför framtida flippning, tex att man säljer subben för 35k, men på papperet så står det 28k.

Nix pix. Inte nu längre i alla fall. Jag var där i torsdags med min 1680 och bad om ett värderingsintyg. Den trevliga säljaren fråga om det var ett värderingsintyg eller ett äkthetsintyg jag behövde. Det första anger ett uppskattat värde och det andra verifierar endast klockans äkthet.
Tror jag betalade 650 för värderingsintyget.

JoberMan
 

Strauss

Omega
2-Faktor
Om man ska göra ett äkthetsintyg/värdering på en Panerai, måste jag då göra det hos Nymans(enda certifierade i Sverige på Panerai) eller kan jag gå till tex Rob Engström?
 

Tome

Cartier
Om man ska göra ett äkthetsintyg/värdering på en Panerai, måste jag då göra det hos Nymans(enda certifierade i Sverige på Panerai) eller kan jag gå till tex Rob Engström?

Nymans kräver kvitto från OEM butik. Annars vägrar dom ha med din klocka att göra. Gå till Kaplans för värdering/intyg. 50m bort från Nymans så ingen större ansträngning ;)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Var på Rob den 8 dec för äkthetskontroll. Det som är lite dumt är att det bara står att du betalat för en kontroll, inte i skrift att den är äkta. Den informationen får man muntligt. Kostnad 650kr, tid 10 min.
image.jpg



Aldrig vart med om att nymans krävt certifikat vid kontroll v klockan, däremot tar det någon dag och minns inte vad det kostade.
 
Topp