• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äkthetsverifiering 116710BLNR?

GTROMG

Breitling
Hej!

Ny på forumet, är på gång att köpa en Rolex 116710BLNR uttagen 2016, alltså lätt begagnad (ej från forumet). Klockan ser bra ut och har alla tillbehör alltså fullset men det känns ändå som att jag skulle vilja göra en äkthetsverifiering hos Rolex AD innan köp. Är det något jag bör göra eller är jag paranoid? :D

Vilka Rolex AD gör äkthetsverifiering i Sthlm förresten? Läste att Rob E slutat med detta?

Tacksam för svar!
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Värderings intyg går att få på Kaplans. Har du bilder får du gärna ladda upp dom här så kan vi ge ett utlåtande!
 

GTROMG

Breitling
Värderings intyg går att få på Kaplans. Har du bilder får du gärna ladda upp dom här så kan vi ge ett utlåtande!
Hej! Är inte ute efter värdering utan bara någon auktoriserad som kikar på den och bekräftar att den är äkta, inte för att jag inte tror på säljaren utan för att det för min del känns tryggare när man köper av en okänd person :)

Här en bild jag fick av säljaren.

Attachment-1.jpeg
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Ser kosher ut enligt mig inget uppenbart konstigt! Men 6-siffriga Rolex är inte riktigt mitt område. Köper du från en professionell säljare eller från privatperson? För en bild går ju alltid att googla fram!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Hej!

Ny på forumet, är på gång att köpa en Rolex 116710BLNR uttagen 2016, alltså lätt begagnad (ej från forumet). Klockan ser bra ut och har alla tillbehör alltså fullset men det känns ändå som att jag skulle vilja göra en äkthetsverifiering hos Rolex AD innan köp. Är det något jag bör göra eller är jag paranoid? :D

Vilka Rolex AD gör äkthetsverifiering i Sthlm förresten? Läste att Rob E slutat med detta?

Tacksam för svar!
Kolla med Nymans Ur, de finns här på forumet och kanske kan hjälpa dig mot en kostnad.
@Nymans Ur 1851
 

GTROMG

Breitling
Köper från en privatperson på Blocket. Fanns en 2016 BLNR här på forumet men säljaren ville inte sälja till en okänd forummedlem hehe :p

Hoppas att Nymans kan hjälpa mig med detta!
 

M.U

Rolex
Köper från en privatperson på Blocket. Fanns en 2016 BLNR här på forumet men säljaren ville inte sälja till en okänd forummedlem hehe :p

Hoppas att Nymans kan hjälpa mig med detta!
Jag skulle, oavsett säljare (självklart inte ad eller någon man haft bra kontakt med tidigare osv) gått och fått ett äkthetsintyg i samband med affären. Oavsett hur bra det känns. Speciellt via blocket. Så gå dit med säljaren och få den verifierad! Är den äkta kan du pröjsa, är den fejk får han pröjsa :)
 

NiklasM

Omega
Varken Nymans eller RobE gör äkthetskollar. De utfärdar däremot värderingsintyg för en summa från 1000:- och uppåt, och det görs inte medan man väntar. I mitt fall tog det tre dagar.

Kaplans har jag inte kollat dock. Detta enligt egen erfarenhet förra veckan...
 

BCKSTRM

Rolex
Nymans tar 1250kr och jag tror Rob är liknande. Problemet är att det tar en dag, så man kan inte få den värderad på plats. Säljaren får alltså i så fall lämna in den någon dag innan men att ni ses där och hämtar ut den (givet att den är äkta). Så gjorde jag en gång när jag sålde. Jag lämnade in klockan och vi hämtade den ihop. Köparen betalade då för värderingen. Kroons gör äkthetskoll för typ 700 men det är tämligen meningslöst då de inte öppnar klockan. De kollar att serienummer på certet stämmer med det som är graverat på på insidan av boetten (vid kl 6) och det kan du göra själv på 2 sekunder...
 

tissoter

Audemars
Nymans tar 1250kr och jag tror Rob är liknande. Problemet är att det tar en dag, så man kan inte få den värderad på plats. Säljaren får alltså i så fall lämna in den någon dag innan men att ni ses där och hämtar ut den (givet att den är äkta). Så gjorde jag en gång när jag såld. Jag lämnade in klockan och vi hämtade den ihop. Köparen betalade då för värderingen. Kroons gör äkthetskoll för typ 700 men det är tämligen meningslöst då de inte öppnar klockan. De kollar att serienummer på certet stämmer med det som är graverat på på insidan av boetten (vid kl 6) och det kan du göra själv på 2 sekunder...
Nyfiken på vad som händer om någon lämnar in en kopia, förstör de den direkt och ger inlämnar en rejäl avhyvling :) ?
 

Buffi

Panerai
Görs det ens BLNR kopior än? Ska väl vara smårövigt att få till bezel-färgningen med keramisk bezel. Borde väl rätt lätt kunna kollas att det ser rätt ut?
 

GTROMG

Breitling
Blev en helt ny BLNR från Plus Watch i Italien till slut istället. I stort sett samma pris som de begagnade säljs för i Sverige. Banköverföring gjord imorse så får se när klockan dyker upp :)
 

GTROMG

Breitling
Googlade runt lite nu och fy fan vilka kopior det finns. Går knappt att se någon skillnad mot en riktig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Görs det ens BLNR kopior än? Ska väl vara smårövigt att få till bezel-färgningen med keramisk bezel. Borde väl rätt lätt kunna kollas att det ser rätt ut?
Enligt Rolex är ju allt de gör omöjligt att göra för andra tillverkare. Det är dock skillnad på keramik och keramisk.
 

Buffi

Panerai
Enligt Rolex är ju allt de gör omöjligt att göra för andra tillverkare. Det är dock skillnad på keramik och keramisk.

Yeah, är nog rätt självklart att de överdriver en hel del i deras marknadsföring. Är tråkigt med alla kopior som cirkulerar, så pass fort. Vore intressant att se en kopia på en BLNR "på riktigt" för att se hur stor skillnaden på bezel är. Känns som det borde vara större skillnad än på tidigare GMT2 iaf.
 

M.U

Rolex
Görs det ens BLNR kopior än? Ska väl vara smårövigt att få till bezel-färgningen med keramisk bezel. Borde väl rätt lätt kunna kollas att det ser rätt ut?
Det görs kopior på de mest meningslösa klockorna... Så att det finns på exakt ALLA Rolexmodeller tvekar jag inte en sekund på :)
 

Buffi

Panerai
Det görs kopior på de mest meningslösa klockorna... Så att det finns på exakt ALLA Rolexmodeller tvekar jag inte en sekund på :)

Anledningen att jag undrade var snarare för att det är en relativt ny modell, och Rolex har som sagt marknadsfört det tvåfärgade keramiska bezelet som lite utav ett underverk som varit väldigt komplicerat att få till. Det kan naturligtvis vara mycket marknadsföring bakom det dock, men det vore som sagt intressant att se hur kopiorna gjort sina bezel.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Anledningen att jag undrade var snarare för att det är en relativt ny modell, och Rolex har som sagt marknadsfört det tvåfärgade keramiska bezelet som lite utav ett underverk som varit väldigt komplicerat att få till. Det kan naturligtvis vara mycket marknadsföring bakom det dock, men det vore som sagt intressant att se hur kopiorna gjort sina bezel.
Maila Steinhart och fråga hur de gjort på sin "Ocean 44 GMT": http://www.steinhartwatches.de/en/OCEAN-Forty-Four-GMT-BLUE-RED,385.html
 
Topp