• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ändra datum manuellt mellan vissa tider.

Hej.

Har precis lärt mig en läxa. På min oris märkte jag att datum komplikationer inte slog över utan fastnade mellan t.ex 15-16 och när jag gick till min AD förklarade han varför. Dock hade jag bråttom så de tog emot klockan och skulle fixa det. Skulle dock vilja få de klargjort.

Man skall alltså inte ställa om klockans datum manuellt mellan 21.00-03.00? Då kan man förstöra urverket som jag nu har gjort.

Om klockan ligger ett par dagar ställer jag tiden korrekt först. Sedan ställer om datum? Och de måste göras på dagen korrekt?

Tack på förhand.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Hej.

Har precis lärt mig en läxa. På min oris märkte jag att datum komplikationer inte slog över utan fastnade mellan t.ex 15-16 och när jag gick till min AD förklarade han varför. Dock hade jag bråttom så de tog emot klockan och skulle fixa det. Skulle dock vilja få de klargjort.

Man skall alltså inte ställa om klockans datum manuellt mellan 21.00-03.00? Då kan man förstöra urverket som jag nu har gjort.

Om klockan ligger ett par dagar ställer jag tiden korrekt först. Sedan ställer om datum? Och de måste göras på dagen korrekt?

Tack på förhand.

Ja, vissa urverk är ju lite känsliga för det där. vet du vad det kostar att åtgärda?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag fick samma information när jag köpte min DSSD och fick förklarat att urverket redan påbörjat datumbytet och att man därför inte ska ställa datum mellan 21-03.
 

Kiddy

Panerai
2-Faktor
Här är en video som förklarar hur man kan byta datum på bästa sätt.

Kortfattat:
1. Vrid klockan till 6.00 AM/PM
2. Vrid datumet till gårdagens datum.
3. Vrid klockan tills datumet slår över till dagens datum . På så sätt vet du att klockan är på AM efter datumet slagit över.
4. Ställ nu in rätt tid.
 

Hugii

Audemars
Japp..... man ska sova 21.00-03.00 och inte leka med klockan. :)

Hört det tidigare....och försöker att tänka på det men ibland har det hänt att man glömt det :)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Då jag mest kör samma klocka hela tiden är det väldigt sällan den stannar. Men jag ska tänka på det nästa gång det är dags att ställa datum i samband med månadsskifte.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Vad gäller detta om att ställa fram klockan med minutvisaren eller timvisaren så den slår över?
Har flera gånger när klockan stått på 23.30 flyttar timvisaren så den slagit över direkt.

Detta kan väl inte påverka negativt?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag ställde datumet "in the forbidden zone" på min Steinhart som jag hade. Kvalitetsklocka som det är så överlevde den det utan problem. Dock kände jag när jag gjorde det att det kändes konstigt och kom då på mig själv. Fuuuuuck! Men som sagt, den tog ingen skada av denna förbannat klantiga hantering, tack och lov. Jag har också hört att vissa verk, däribland ETA 2824 ska tåla detta. Hur som helst tog mitt Stenhjärta som sagt ingen skada (med sitt 2824-verk).
 

wadbro

Cartier
2-Faktor
Datummekanismen i verket börjar jobba ett tag innan tolvslaget, så om man snabbställer datumet under tiden så kan datumskivans spärr komma ur position o då kommer den nästföljande dag inte att förflytta datumskivan som den ska. Att fixa det är inte svårt per c men kräver att du tar ur verket, sen av med visare o tavlan o sen jobbet med justeringen. Därför rekommenderar man att man inte gör snabbmatsmiljö mellan 21-03, så du kan va på säkra sidan!
 
Jag ställde datumet "in the forbidden zone" på min Steinhart som jag hade. Kvalitetsklocka som det är så överlevde den det utan problem. Dock kände jag när jag gjorde det att det kändes konstigt och kom då på mig själv. Fuuuuuck! Men som sagt, den tog ingen skada av denna förbannat klantiga hantering, tack och lov. Jag har också hört att vissa verk, däribland ETA 2824 ska tåla detta. Hur som helst tog mitt Stenhjärta som sagt ingen skada (med sitt 2824-verk).
Tur det! Nej jag får dock skylla mig själv då jag har gjort om misstaget kanske 25 gånger... så de är inte så konstigt att hjulet förstördes. Men nu vet jag bättre!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Här är en video som förklarar hur man kan byta datum på bästa sätt.

Kortfattat:
1. Vrid klockan till 6.00 AM/PM
2. Vrid datumet till gårdagens datum.
3. Vrid klockan tills datumet slår över till dagens datum . På så sätt vet du att klockan är på AM efter datumet slagit över.
4. Ställ nu in rätt tid.
Njäää, vrid fram till kl 12, ställ datum till gårdagen, korrigera framåt.

Det finns massa olika restriktioner till massa olika urverk. JLC rekommenderar till exempel att man enbart ställer tiden framåt, aldrig bakåt på vissa urverk (mer än en timma).
 

Kiddy

Panerai
2-Faktor
Njäää, vrid fram till kl 12, ställ datum till gårdagen, korrigera framåt.

Det finns massa olika restriktioner till massa olika urverk. JLC rekommenderar till exempel att man enbart ställer tiden framåt, aldrig bakåt på vissa urverk (mer än en timma).

Ok, ska man inte undvika att byta datum mellan kl 21 - 03 ?
Om man byter datum kl 12 så måste man ha reda på om det är PM eller AM. (vilket inte alltid är lätt om man inte rört klockan på ett tag? :) )
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok, ska man inte undvika att byta datum mellan kl 21 - 03 ?
Om man byter datum kl 12 så måste man ha reda på om det är PM eller AM. (vilket inte alltid är lätt om man inte rört klockan på ett tag? :) )
Du ser ju om det är AM eller PM eftersom datumet bara slår lver en gång/24hrs. När datummekanismen kopplas in beror ju på urverk, ställer man om datumet kl 12:00 så är man ju helt 100% säker på att datummekanismen inte är inkopplad.
 
Topp