• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ändra en klocka...

Airbus

Rolex
Friends Of KS
OK - säkert ett duktigt märkligt inlägg, men hursomhelst;

Är sedan en tid lycklig ägare till en SD4K. Suverän klocka, gillar den skarpt och denna ska få stanna. Dock har jag haft lite svårt att få armbandet att ha den där riktigt perfekta passformen. Efter ett besök hos Rob ligger nu dykarförlängningsdelen i lådan istället för att vara monterad på armbandet. Passformen blir bättre helt klart.

Allt borde ju vara toppen då? Jo, nästan. Dock har jag känslan att jag nu förändrat klockan, att en del som var designad för klockan nu är borta och att den nu inte ser ut som det var tänkt... Skruvad känsla som är svår att beskriva, delen är ju dessutom enkel att sätta tillbaka...

Vad tycker ni om denna typ av förändringar där man går från den ursprungliga designen..? Självklar sak att göra eller ska man finna sig i en något mindre bekväm setup där man håller klockan precis som den var ursprungligen...?

Inser att frågan för många kanske känns konstig och att detta inte borde vara någon issue alls. Kanske någon förstår vad jag menar ändå...
 

JayJay

Rolex
Ähhhh skärp dig. Sitter den skönare så är det väl inget att diskutera? För du har ju uppenbarligen inte behovet att kränga på den utanpå torrdräkten. Andas och njut av din klocka!
 

laketwig

Patek
2-Faktor
OK - säkert ett duktigt märkligt inlägg, men hursomhelst;

Är sedan en tid lycklig ägare till en SD4K. Suverän klocka, gillar den skarpt och denna ska få stanna. Dock har jag haft lite svårt att få armbandet att ha den där riktigt perfekta passformen. Efter ett besök hos Rob ligger nu dykarförlängningsdelen i lådan istället för att vara monterad på armbandet. Passformen blir bättre helt klart.

Allt borde ju vara toppen då? Jo, nästan. Dock har jag känslan att jag nu förändrat klockan, att en del som var designad för klockan nu är borta och att den nu inte ser ut som det var tänkt... Skruvad känsla som är svår att beskriva, delen är ju dessutom enkel att sätta tillbaka...

Vad tycker ni om denna typ av förändringar där man går från den ursprungliga designen..? Självklar sak att göra eller ska man finna sig i en något mindre bekväm setup där man håller klockan precis som den var ursprungligen...?

Inser att frågan för många kanske känns konstig och att detta inte borde vara någon issue alls. Kanske någon förstår vad jag menar ändå...

Du är fanemej genialisk. Varför har jag inte tänkt på detta själv? :banghead:

Låset är en klump och en stor del av problemet ligger i delen med dykarförlängningen, vilket gör hela låssidan stel. Har plockat en länkbit på varje sida för att få till rätt omkrets. Vad kompenserade du med efter att du tog bort dykarförlängningen? En/två länkbitar på samma/andra sidan?
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Du är fanemej genialisk. Varför har jag inte tänkt på detta själv? :banghead:

Låset är en klump och en stor del av problemet ligger i delen med dykarförlängningen, vilket gör hela låssidan stel. Har plockat en länkbit på varje sida för att få till rätt omkrets. Vad kompenserade du med efter att du tog bort dykarförlängningen? En/två länkbitar på samma/andra sidan?

Två bitar på samma sida... Skillnaden är stor och plötsligt är den perfekt.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
OK - säkert ett duktigt märkligt inlägg, men hursomhelst;

Är sedan en tid lycklig ägare till en SD4K. Suverän klocka, gillar den skarpt och denna ska få stanna. Dock har jag haft lite svårt att få armbandet att ha den där riktigt perfekta passformen. Efter ett besök hos Rob ligger nu dykarförlängningsdelen i lådan istället för att vara monterad på armbandet. Passformen blir bättre helt klart.

Allt borde ju vara toppen då? Jo, nästan. Dock har jag känslan att jag nu förändrat klockan, att en del som var designad för klockan nu är borta och att den nu inte ser ut som det var tänkt... Skruvad känsla som är svår att beskriva, delen är ju dessutom enkel att sätta tillbaka...

Vad tycker ni om denna typ av förändringar där man går från den ursprungliga designen..? Självklar sak att göra eller ska man finna sig i en något mindre bekväm setup där man håller klockan precis som den var ursprungligen...?

Inser att frågan för många kanske känns konstig och att detta inte borde vara någon issue alls. Kanske någon förstår vad jag menar ändå...
Ingen issue, gjort samma sak.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Förstår exakt hur du känner dig! Den känslan börjar av någon anledning krypa fram i mig när jag läser vad du skrivit. Jag är precis likadan. [emoji1]

Hursomhelst tycker jag att du ska ha den som den sitter skönast. Du har ju alltid möjligheten att snabbt byta tillbaka också om "känslan"[emoji40] blir för stor.[emoji1][emoji106]
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Förstår din känsla, lite som att hänga på aftermarket fälgar på bilen man älskar. Du är Mao en original fantast [emoji2]
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Så är det! Eller som att välja en mindre däckdimension till jeepen för att få ner ljudnivån och då däck från någon tredjepartstillverkare...

Bra att äntligen ha en diagnos! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så är det! Eller som att välja en mindre däckdimension till jeepen för att få ner ljudnivån och då däck från någon tredjepartstillverkare...

Bra att äntligen ha en diagnos! :)
Förstår inte alls problemet. Är du den typen som aldrig byter band på dina klockor utan alltid kör med originaluppsättningen? I så fall förlorar man mycket av upplevelsen eftersom originalsetup sällan är den bästa.
 
Topp