• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ändrar alla klockor datum kl 12.00!?

MacRulez4ever

Guld
Pledge Member
2-Faktor
Hej alla klockor ändrar väl datumet vid 12.00 ?

Min seamaster ändrar datum kl 1.00?
Måste vara något fel va?

Ref : 21330424001001

Sent from my iPån5, using Tapatalk

Ok blev jävligt orolig köpte precis en på blocket, har hårdgranskat den och märkte detta. Tänkte skicka tillbaka den haha har ju 24h på mig ;)

Tack för hjälpen!!! Behövde ju nämligen
Akut hjälp !!

Fan tack igen, igen och igen!!

Min Seiko SKX 007 tar halva natten på sig för att ändra dag & datum, framåt fyratiden brukar den vara klar.

Annars så är det väl en kvalitetsfråga om den ändrar prick 12 eller inte.

SGS3 via Tapatalk.

Det beror ju på hur noga visarna är satta. Om det slarvas vid montering, så kan det bli så. Gäller både vid tillverkning och service. Stör du dig på det, så är det lätt att fixa. Man plockar helt enkelt bort visarna och sätter dit dem i kl24 position efter att man skruvat fram urverket till att datumet slår om.

Det beror ju på hur noga visarna är satta. Om det slarvas vid montering, så kan det bli så. Gäller både vid tillverkning och service. Stör du dig på det, så är det lätt att fixa. Man plockar helt enkelt bort visarna och sätter dit dem i kl24 position efter att man skruvat fram urverket till att datumet slår om.

Jupp försår de också, men man blir alltid extra uppmärksam ifall man skall köpa en begagnad klocka, och något inte verkar vara helt ok. Som sagt visarna kan man alltid justera in och fixa så att datumet ändras nr närmare 12 men det va inte min fråga :) jag undrade hur omegan jag skulle köpa funkade, va nämligen inte sugen på att köpa en klocka och lägga pengar direkt på att "fixa" något som är defekt. Men sen gjorde jag även en snabb googling och fick fram på Omegas hemsida att den modellen som jag ev skulle köpa ref: 21330424001001 med caliber 1164 har slow date. Vilket innebär att datumet börjar ändra sig runt 11.30 och är klar mellan 1-3. Där fick jag mitt lugnande bevis på att inget va fel och jag köpte klockan!

Min SXK ändrar också långsamt. Först datumet, sedan dagen. Har nog gissningsvis med kugghjulen i klockan att göra, de är inte världen bästa urverk i dom. Köper du en klocka som bättre finns säkert några funktioner att den skall slå över "prick" 2400.

Men allt löste sig och tack igen alla för hjälpen!, här är en bild på sommarklockan förresten ;)
Bytte vinterlänk till sommarnato så fort jag bestämde mig för att behålla den!

zepyvera.jpg

Min SXK ändrar också långsamt. Först datumet, sedan dagen. Har nog gissningsvis med kugghjulen i klockan att göra, de är inte världen bästa urverk i dom. Köper du en klocka som bättre finns säkert några funktioner att den skall slå över "prick" 2400.
Eh ja. Ganska många olika modeller har den funktionen. Bland annat sumbariner. Sen finns det ju de som slår om blixtsnabbt också, som min GS där datumet slår om snabbare än en blinkning.

Jupp försår de också, men man blir alltid extra uppmärksam ifall man skall köpa en begagnad klocka, och något inte verkar vara helt ok. Som sagt visarna kan man alltid justera in och fixa så att datumet ändras nr närmare 12 men det va inte min fråga :)

Fast du fick ju svar på din fråga i mitt inlägg. Allt har att göra med hur noga man sätter visarna, vilket skiljer beroende på tillverkning OCH service. Inget konstigt alltså.

Eh ja. Ganska många olika modeller har den funktionen. Bland annat sumbariner. Sen finns det ju de som slår om blixtsnabbt också, som min GS där datumet slår om snabbare än en blinkning.

Fast du fick ju svar på din fråga i mitt inlägg. Allt har att göra med hur noga man sätter visarna, vilket skiljer beroende på tillverkning OCH service. Inget konstigt alltså.

True :)

Mina bruka växla datum kl 2400. Borde jag oroa mig?

Beror på om du har slow eller quick date, men svaret är ju att du inte bör oroa dig om du läser tidigare inlägg i detta forum ;)

Vill du va extra säker och se hur Omega själva ställer sig till just detta
så läs här ;)

"OMEGA uses the slow and the quick date-change systems:"

Slow date-change on calibres 1128, 1150-1-2, 1164, 1270, 1379, 1400, 1424, 1426, 1429, 1430, 1432, 1438, 1441, 1449, 1479, 1530, 1532, 1538, 1675, 1866, 2520, 2600, 2628, 3603, 3606.

OMEGA uses the slow date-change system so that the date-change is clearly visible around midnight and that there is no confusion as to the moment of the date-change. The date of the ending day can be seen in full until 11.30 pm. At midnight, the date of the ending day is still entirely visible at the bottom of the date window, with the new date appearing at the top of the window. Then, the new date moves down through the window and the previous day’s date gradually disappears. This operation is completed between 1 and 3 am.

Avoid changing the date manually between 8 pm and 2 am, since this is the period during which the automatic date-change is in operation.

Quick date-change on calibres 1120, 2300, 2500, 2601, 2610, 2627, 3221, 3301-3, 3304, 3320, 3313, 3612, 3888, 3890, 8500, 8501, 8520, 8521, 8601, 8611

OMEGA uses the quick date-change system, which starts to change the date at about 11.30 pm and comes to its end at 00.10 am. The date of the ending day can be seen in full until 11.50 pm. Between a period of 10 minutes before and after midnight, the calendar jumps and lets appear the date of the next day.

Tillbaka
Topp