• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ändring i forumbeteende?

Isodor

Audemars
Hej,

Är det bara jag som upplever öppenheten och aktiviteten har trubbats av efter sommarens tråkiga händelser?
Tänker då på stölder som inträffat & rapporterats om..

Kanske jag som inbillar mig...?
Eller finns andra stängda sektioner där de nu väljer att posta istället?
 

Husse

Patek
Vet inte, vissa personer har synts väldigt sporadiskt, andra postar under vissa tider, inte lite nu och då, som förr.
Personligen postar jag som aldrig förr!
Försöker att ha gott humör och (det här får jag väl fan för) promota katterna!
Slänger med en klockbild också!
image.jpg
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Japp. Öppenheten försvinner, från mig med.
Jag tycker låst forum som ingen kan läsa och inga nya medlemmar på ett tag.
Senare kanske enbart inbjudningar för att komma med.
Vi är snart 17000 medlemmar. Känns inte som att en sån åtgärd gör någon skillnad. De som ev scoutat via forumet lär ju inte sluta göra det. Om det nu är något som man är rädd för.

Personligen så har den stora åtgärden för mig varit att jag låst bort mina klockor. Tidigare kunde jag slarva och ha mer än en klocka hemma samtidigt. Det gör jag inte numera. Jag postar dock mina klockor då och då men även jag har noterat att tex fredagstråden är betydligt klenare nu än förr.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Numera stolt (LOLOLOL!) ägare till en stålrolle som är lika spännande som ett avsnitt av MacGyver på en 20" svartvit tv. Skulle någon råna mig på den skulle de närmast göra mig en tjänst då den är så fruktansvärt tråkig. Den är även så tråkig så att jag låter bli att posta bilder på den vilket ger mig mer tid till att göra vettiga saker.

Jag är inte bitter.
 

M.U

Rolex
Japp. Öppenheten försvinner, från mig med.
Jag tycker låst forum som ingen kan läsa och inga nya medlemmar på ett tag.
Senare kanske enbart inbjudningar för att komma med.
Förstör ju lite av hela grejen med ett forum... Man har ju ett val i vad man vill lägga ut och inte. Vill man ha det såpass privat finns det bra PM funktioner även på forumet för detta... :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag har också börjat låsa in mina lite mer värdefulla klockor mer noggrant. Vilket iofs lett till att jag använder fler av mina billigare klockor oftare. Aktiviteten på KS har jag också reagerat på, kanske är mer aktivitet i enskilda trådar som t ex Paneraitråden. PM-Trådar och Instagram börjar väl bli vanligare att använda mellan medlemmar som känner varandra bättre. Det finns hursomhelst en ökad vaksamhet.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Förstör ju lite av hela grejen med ett forum... Man har ju ett val i vad man vill lägga ut och inte. Vill man ha det såpass privat finns det bra PM funktioner även på forumet för detta... :)
Man kan ju se det från två olika håll.

1. Kan man inte få ha sina grejer i fred oavsett?
2. Det kanske inte är så smart att posta bilder på stöldbegärliga saker för miljonbelopp och samtidigt inte vara 100% anonym.
 

M.U

Rolex
Man kan ju se det från två olika håll.

1. Kan man inte få ha sina grejer i fred oavsett?
2. Det kanske inte är så smart att posta bilder på stöldbegärliga saker för miljonbelopp och samtidigt inte vara 100% anonym.
Helt rätt. Jag har iallafall börjat tänka mer på vad jag har i bakgrunden på mina bilder, inga adresser i närheten av hemmet, inga företagsloggor (mitt jobb) osv när jag postar..
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Helt rätt. Jag har iallafall börjat tänka mer på vad jag har i bakgrunden på mina bilder, inga adresser i närheten av hemmet, inga företagsloggor (mitt jobb) osv när jag postar..

Det fetade är alltid bra att skippa, inte bara för ens egen anonymitet. Inte alla företag som blir överlyckliga över den typen av exponering från anställda.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Är det någon som vet om det som hände (antar att det syftas på Niklas) hade någonting med forumet att göra överhuvudtaget? Klockorna låg ute på Blocket, han åkte dyr bil som märks osv.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Kanske omedvetet använder jag mina billigare grejer oftare. Säkrad förvaring används även här.

Speglar nog vår tid lika mycket som det speglar forumet.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Numera stolt (LOLOLOL!) ägare till en stålrolle som är lika spännande som ett avsnitt av MacGyver på en 20" svartvit tv. Skulle någon råna mig på den skulle de närmast göra mig en tjänst då den är så fruktansvärt tråkig. Den är även så tråkig så att jag låter bli att posta bilder på den vilket ger mig mer tid till att göra vettiga saker.

Jag är inte bitter.
Lustigkurre där. Skaffa en klocka du gillar istället, eller är det dresscode Rolex på jobbet?
 

Reverso

Panerai
Jag blev själv rånad på ett mycket brutalt sätt för ca 10 år sedan (ej klockrelaterat, detta var relaterat till poker om det nu spelar någon roll vet jag dock inte) och sen dess så har min självbevarelsedrift höjts flera snäpp. Inte bara på internet. Jag skulle t.ex aldrig nånsin öppna dörren om någon oanmäld kom förbi och ringde på den utan att meddela sin ankomst i förväg.

Riskminimering kallar jag det.

Man måste förstå att alla människor är inte goda. Det finns folk som kan tänka sig att göra saker som man själv aldrig skulle kunna tänka sig att själv göra.


För övrigt för att svara på frågan så Ja - det har märkts att folk har blivit mer försiktiga sedan de ytterst tragiska händelserna i somras.
 

Belfort

Omega
Jag må ha ett färskt konto, men har hängt här länge. Men ja efter händelsen i somras så är jag mycket mer noga med mina bilder som jag väljer att visa.
 
Senast ändrad:

MrRolex

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Ja allt skit som hänt har faktiskt fått mig att mobilisera om klockorna, samt att jag tyvärr sålt av ett antal klockor :(
Men som sagt forumet är ju så pass stort så "skadan" är nog redan gjord.
 

Nm371

Breitling
Det är lite intressant att man påverkas av sånt, jag blev till och med nojjig över att köpa min först stål subC
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Vet inte om det konstaterats att sommarens tråkigheter kunde ske tack vare öppenheten här på KS (förmodligen får vi aldrig svaret på frågan) men jag tycker det vore väldigt tråkigt om vi slutade att visa upp våra klockor pga sommarens händelser.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Ja allt skit som hänt har faktiskt fått mig att mobilisera om klockorna, samt att jag tyvärr sålt av ett antal klockor :(
Men som sagt forumet är ju så pass stort så "skadan" är nog redan gjord.
Ja, man är nog i riskzonen om man redan visat att man har fina grejer. Om man sen avyttrat dem spelar ju liten roll.
 

16610

Patek
2-Faktor
Klart är att det som har hänt får en att tänka till. Trist, men en verklighet vi lever i.

Har själv sålt av lite och har aldrig något av direkt värde på mig eller hemma. ( bara min familj såklart )

Men helt klart är att socialamedier har ställt till det för en. Har kommit en del skumma frågor och hot. Dock aldrig via klocksnack.se!

Men det gäller att vara försiktig! WWW gör det ganska enkelt för banditerna.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Jag kan bara tala för mig själv; min aktivitet är oförändrad men jag skulle t.ex inte posta i "visa din samling" tråden. Jag har varit noga med att inte lägga upp på reg-nr etc sedan tidigare.

Dock, av de cirka 30-tal affärer som jag gjort här via Swish så har samtliga fått tillgång till mitt spårbara nummer. Man kan inte skydda sig från allt tänker jag, dessutom är min samling oerhört blygsam.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Halvbilliga klockor (i sammanhanget), tillräckligt vanligt namn, telefonnummer reggat på huvudkontor, bilen reggad på företag. Nä, jag känner mig inte jättenervös för att bli identifierad lyckligtvis.
Med det sagt. Tanken på att bli utsatt för ett brott i hemmet är verkligen vedervärdig :(
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det hela är ju relativt enkelt:
1. Ha ett anonymt namn på KS.
2. Ha anonyma kontonamn på sociala medier.
3. Lägg aldrig någonsin upp bilder på dig själv eller något annat du äger som kan identifieras.
 
Topp