• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ännu en gång är jag mitt i verkligheten!

Ministern

Founder
2-Faktor
Missade ett samtal idag när telefonen låg på laddning. Landskoden var 242, känner mig lite märkvärdig och utvald! Kanske skulle gå och köpa en skraplott..


Saxat från Expressen på nätet..


Polisen varnar för telefonnummer

En ny typ av bedrägeri har i dag förbluffat Stockholmspolisen.
Flera personer har blivit uppringda på sina mobiltelefoner och hört en kvinna som befinner sig i nöd.
– Det här är helt klart ett bedrägeriförsök. Den som ringer upp debiteras en mycket hög kostnad på sin mobilräkning, säger polisens pressinformatör Sven-Erik Olsson.

Mejla
Stockholmspolisen har under lördagsmorgonen och förmiddagen blivit bekant med ett nytt bedrägeriförsök som anspelar på folks innersta känslor.
Till ledningscentralen har det inkommit flera samtal från personer som blivit uppringda på sina mobiltelefoner och hört ljud från en kvinna som verkar befinna sig i nöd.
– De har först hört en mansröst och sedan en kvinna i bakgrunden som verkar befinna sig i någon sorts nödsituation. Samtalet har sedan avbrutits och i telefonen har ett telefonnummer med landsnummer 242 för Kongo visats, säger Sven-Erik Olsson.
Debiteras hög kostnad
Minst tre olika nummer, alla med landsnummer 242, har registrerats hos polisen. De uppmanar nu allmänheten att inte ringa upp numret.
– Vi har varit i kontakt med teleoperatörerna och det är uppenbart att om man ringer upp något av de tre nummer som figurerat så debiteras en mycket hög kostnad på uppringarens mobil, säger Sven-Erik Olsson.
Han har inte hört talas om den här typen av bedrägeri tidigare.
– Det här var något nytt. Vi har inte hört talas om den här varianten tidigare, men nu för tiden finns det mycket bedrägerier kopplat till den nya tekniken, säger han.
"Har uppenbarligen berört"
Exempel på vanliga moderna bedrägerivarianter brukar handla om att den kontaktade får information om en stor lottovinst, ett okänt arv från andra sidan jordklotet eller blir uppringd för att få datorsupport.
I det här fallet anspelar i stället bedragaren på människors oro.
– Det är klart att det är allvarligt. Uppenbarligen har det berört de personer som blivit uppringda eftersom de kontaktat oss för att berätta om vad som har hänt, säger Sven-Erik Olsson.
"Stora mängder samtal"
Samtalen verkar ha drabbat abonnenter från alla operatörer och det är bara om man ringer tillbaka som man kan bli debiterad på mobilräkningen.
På operatören Tre uppger presskontakten Erik Hörnfeldt att bedrägeriet uppmärksammats sedan i fredags.
– Vi ser stora mängder inkommande samtal från Kongo. I och med att vi normalt sett inte har det så ser vi ett trafikmönster som brukar vara förknippat med bedrägeriförsök, säger han.
Många kunder har blivit uppringda av telefonnumret +242 800 110 706. Den som ser detta, eller liknande nummer, ska inte ringa tillbaka.
– Ring inte tillbaka till exotiska länder om ni inte har släkt och vänner där för tillfället, säger Erik Hörnfeldt.
Kunden är betalningsskyldig
Den normala samtalstaxan till Kongo är 8,50 i minuten. Tre har ännu inte fått tillbaka några debiteringar från den kongolesiska operatören och vet därför inte om det tillkommer ytterligare kostnader från så kallade premiumnummer – då kan det bli väldigt dyrt.
– Det är en dator som ringer upp nummer i nummerordning. Sedan har den ett inspelat samtal som försöker hålla kvar uppringaren i luren så länge som möjligt, säger Erik Hörnfeldt.
Kunden är juridiskt sett skyldig att betala för de samtal som gjorts.
– Vi försöker hålla våra kunder skadelösa i sådana här fall, men vi kan inte lova något, säger han.
Blockerat hela länder
Operatörerna blockerar inkommande samtal så fort de får reda på att det handlar om ett bedrägeri. I regel fortsätter dock samtalen från ett annat nummer.
– Vi gör allt för att stoppa detta. Några gånger har vi blockat en hel operatör och i vissa fall har vi blockerat alla samtal från ett helt land under en begränsad tid, säger Erik Hörnfeldt och berättar att denna drastiska åtgärd gjorts för bland annat Afghanistan och Somalia.
Han uppmanar den som ringt ett misstänkt bedrägerinummer att göra en polisanmälan och sedan prata med det egna försäkringsbolaget.
 

A.Gold

Omega
+242 800110711, ringde mig häromdan! Givande samtal. :) Man får tydligen höra ett par som har sex om man ringer upp, kunde tyvärr inte motivera taxa dock :(
 

Maxim

Cartier
Vi hade detta problemet för några år sen, de ringde min fru flera gånger per dag. Det slutade av sig själv efter några veckor.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Var med om detta fenomen för många år sedan.

Jag hakar på tråden lite, på senare tid har jag blivit uppringd av 2 st vanliga mobilnummer. Har lyckats missa samtalen varje gång. Men när jag ringer upp numren så existerar inte telefonnumren?! Hur är detta möjligt...
 

Wi

NLA
2-Faktor
Var med om detta fenomen för många år sedan.

Jag hakar på tråden lite, på senare tid har jag blivit uppringd av 2 st vanliga mobilnummer. Har lyckats missa samtalen varje gång. Men när jag ringer upp numren så existerar inte telefonnumren?! Hur är detta möjligt...

Spring....dem är efter dig
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Blev oxå uppringd i förrgår kväll.
Påminner mig om liknande samtal för nåt år sen då ringde det nån kvinna som bara sa "allå" typ. Ringde varje morgon på helgerna samma tid.

Svarar inte på skumma nummer längre. TrueCaller är en rätt soft app.

HTC One via Tapatalk
 
Topp